• پنجشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401032618728
  • خبرنگار : 50283

دهیار روستای فشتکه خمام خبر داد

برگزاری دومین جشنواره ملی حصیر در فشتکه/ فعالیت ۷۰۰ هنرمند حصیرباف در این روستا

برگزاری دومین جشنواره ملی حصیر در فشتکه/ فعالیت ۷۰۰ هنرمند حصیرباف در این روستا

ایسنا/گیلان دهیار روستای فشتکه از برگزاری دومین جشنواره ملی حصیر عصر امروز با حضور ۱۴ غرفه در این روستا خبر داد و گفت: ۷۰۰ هنرمند در روستای فشتکه به حصیربافی اشتغال دارند.

جواد افکنده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای فشتکه در سال ۹۶ به عنوان روستای ملی حصیر بافی در کشور انتخاب شد و همین موضوع سرآغاز اتفاقات خوبی در این رشته برای این منطقه بود.

وی با اشاره به اینکه اولین جشنواره ملی حصیر سال ۹۷ در فشتکه برگزار شد، افزود: چند سال به علت کرونا این جشنواره به تعویق افتاد و امسال دومین جشنواره ملی حصیر به میزبانی روستای فشتکه در حال برگزاری است.

افکنده، تصریح کرد: جشنواره پتانسیل حضور هنرمندان و علاقه مندان از سطح کشور را دارد و اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم از سال‌های آینده شاهد حضور پررنگ هنرمندان حصیر باف از سراسر کشور باشیم.

دهیار روستای فشتکه با اشاره به قدمت طولانی این هنر در منطقه گفت: از سالیان گذشته بانوان حضور پررنگی در حصیربافی داشتند که در سال های اخیر مردان نیز وارد این هنر شده و فعالیت دارند.

وی با اشاره به انتخاب روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر در کشور گفت: علاوه بر اینکه حصیر بافی در این محدوده زیاد است هنرمندان روستای فشتکه توانمندی هایشان را در نمایشگاه‌های مختلف نشان داده اند و در حال حاضر ۴۰۰ حصیرباف شناسنامه دار در این روستا فعالیت دارند.

افکنده با تاکید بر اینکه ۷۰۰ هنرمند در روستای فشتکه به حصیربافی اشتغال دارند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ فروشگاه، ۳۰ خانه - کارگاه و ۵۲ فروشگاه اینترنتی در تولید، عرضه و فروش محصولات حصیری فعالیت دارند.

نماینده حصیربافان گیلان با اشاره به اینکه حصیر از گیاهی به نام لی یا گالی تولید می‌شود، گفت: این گیاه در حاشیه تالاب و جنگل رشد کرده و استخراج می شود و همین باعث شده تا هنرمندان این منطقه از این پتانسیل استفاده لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه حصیر از پنج هزار سال پیش تاکنون قدمت دارد، افزود: قبلا از حصیر فقط سفره، کلاه و زنبیل تولید می‌شد ولی اکنون بیش از ۲۰۰ محصول با توجه به هنر دست و ذوق هنرمندان تولید می‌شود و پس از ارزش گذاری به فروش می‌رسد که خوشبختانه بازار خوبی دارد.

افکنده با تاکید بر اینکه جشنواره باعث می‌شود این هنر هرچه بیشتر شناخته شده و از فراموشی آن جلوگیری شود، تصریح کرد: امروز از ۱۵ نفر از حصیربافان به نمایندگی از کل جامعه هنرمندان این صنعت تقدیر می‌شود؛ همچنین در این جشنواره ۱۴ غرفه به حصیربافان برای عرضه محصولات با برند خودشان داده شده است.

دهیار روستای فشتکه با تاکید بر اینکه جشنواره عصر امروز برگزار می‌شود، عنوان کرد: قبل از کرونا صادرات هم داشتیم ولی با توجه به کرونا همچنین تحریم ها صادرات کمرنگ شده؛ این در حالی است که همچنان بازار داخلی کشش دارد و محصولات به خوبی به فروش می رسد.

وی تاکید کرد: قبل از سال ۹۶ معمولا فروش محصولات از طریق واسطه بود ولی بعد از انتخاب روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر اقدامات خوبی انجام گرفته و خریداران به صورت مستقیم از خود تولید کنندگان خرید می‌کنند.

نماینده حصیربافان گیلان تصریح کرد: روزهای شنبه در شهر خمام نیز بازار صنایع دستی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی را بدون واسطه از تولیدکنندگان خریداری کنند.

به گزارش ایسنا، روستای فشتکه در شش کیلومتری شهر خمام و روبروی منطقه آزاد بندرانزلی واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha