• شنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032819163
  • خبرنگار : 50091

خواف به‌ عنوان پایتخت هوبره ایران مشهور است

خواف به‌ عنوان پایتخت هوبره ایران مشهور است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: این شهرستان به‌ عنوان پایتخت هوبره‌ ایران شهرت دارد.

سعید شفیعیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمک به حفظ هوبره وظیفه‌ای تاریخی بر دوش مردم خواف است.

وی گفت: حساسیت و توجه جامعه محلی در خواف به ارزش‌های این پرنده که همچون یوزپلنگ آسیایی در معرض خطر انقراض شناخته می‌شود، می‌تواند نجات‌بخش جمعیت این‌ گونه باشد و از این لحاظ یک وظیفه‌ تاریخی بر دوش محیط‌بانان و مردم خواف قرار گرفته است.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست خواف افزود: هوبره عروس دشت‌های ایران شناخته می‌شود و آگاهی و همکاری مردم در کنار محیط‌بانان مهم‌ترین مانع منفعت‌طلبی قاچاقچیان در برابر صید این پرنده است.

شفیعیان تخریب زیستگاه را که عمدتا توسط معادن در خواف صورت گرفته و خشکسالی و همچنین محدود شدن روزافزون منابع آبی را از دیگر تهدیدهای تنوع زیستی در این شهرستان عنوان کرد.

وی بیان کرد: توجه به شاخص‌های تنوع زیستی خواف، شناسایی و شناساندن و ترویج حفاظت از آن‌ از ضرورت‌ها و اولویت‌های این اداره در راستای حفاظت بهتر محیط‌ زیست است.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست خواف افزود: این شهرستان زیستگاه گونه‌های ارزشمندی از تنوع زیستی منطقه ایران تورانی است که معرفی آن‌ باید توسط این اداره و با همکاری اصحاب رسانه انجام شود.

شفیعیان ادامه داد: آشنایی مخاطبان به جذابیت‌های تنوع زیستی و طبیعت در نهایت منجر به حفاظت بهتر آن‌ها از تنوع زیستی و طبیعت می‌شود.

وی گفت: از نظر وحش جانوری عرصه‌های طبیعی خواف زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و سایر گونه‌هاست.

هوبره‌ تیره‌ای از راسته میش‌ مرغ‌سانان است که پرندگانی خشکی‌زی با جثه متوسط تا بسیار بزرگند و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند.

گفته می شود شکارچیان هوبره این پرنده را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha