• یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401032919970
  • خبرنگار : 50177

یک مدرس دانشگاه:

بخشی از بافت تاریخی پشت‌بازار و درب دلاکان خرم‌آباد در معرض آسیب هستند

بخشی از بافت تاریخی پشت‌بازار و درب دلاکان خرم‌آباد در معرض آسیب هستند

ایسنا/لرستان یک مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: ۱۱ محله در بافت تاریخی خرم آباد واقع شده است.

محمد محمدی اصل، نویسنده کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی»در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این کتاب پژوهشی میدانی در مورد تاریخچه معماری و شهرسازی خرم‌آباد و حاصل سال‌ها پژوهش میدانی، عملیات شناسایی رولو، برداشت، ده‌ها بنای مهم با ارزش موجود در خرم‌آباد قدیم است.

وی عنوان کرد: کتاب از دو بخش تشکیل شده که بخش نخست از دشت‌واره خرم‌آباد از غار تا قاجار ـ به تعبیر سیدفرید قاسمی ـ و از پیدایش خایدالو تا روزگار شاپورخواست و پس از آن خرم‌آباد به کلیات می‌پردازد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» در ۱۶۴ صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خرم‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است، افزود: دو عنوان کتاب دیگر به نام «باغ‌شهر خرم‌آباد» و «خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی» نیز در مراحل آماده‌سازی و انتشار مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبری شورای شهر خرم‌آباد هستند.

محمدی اصل گفت: بخش دوم تاریخچه‌ای از پیدایش خرم‌آباد، نظام‌های معماری شهرنشینی و شهرسازی، پتانسیل‌های توسعه شهری به صورت مختصر بیان شده و در پایان به معرفی ۸۰ محوطه و بنا از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی و قابل سرمایه‌گذاری پرداخته شده است و این آثار طیف وسیعی از ده‌ها خانه تاریخی، پل‌ها، کاروان‌سراها، بناهای مذهبی، مساجد، سقاخانه‌ها، میدان‌های شهری، بناهای نظامی، گذرها و محوطه‌های با ارزش را از دوره ساسانیان تا روزگار ما را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی بدون شک یکی از نقاط تمدن‌خیز بشری است، «فرانک هول» در مطالعات خود در پیش از تاریخ، غرب ایران، یعنی زاگرس مرکزی را به حق مرکز فرهنگی ایران نامیده است و در قلب و نقطه کانونی زاگرس میانی «دشت و دره خرم‌آباد» از نظر مطالعات پیش از تاریخ تا دوره‌های مختلف پیش و پس از اسلامی هم‌چون نگینی درخشان رخ‌نمایی می‌کند، تصریح کرد: خرم‌آباد فیلی در مرکز چندین سرزمین با عظمتی پس از ویرانی شهر شابرخواست(شاپور خواست) در روزگار پس از یورش مغولان چون دری از دل خاکستر حوادث تلخ آن دوره سر آورد، خرم‌آباد و دژسر به افلاکش از آن پس به مرکز دارالحکومه لرستان فیلی تبدیل شد.

محدوده بافت تاریخی خرم‌آباد با مساحت بیش از ۱۰۵ هکتار در قالب ۱۱ محله تاریخی وجود دارد

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی لرستان اضافه کرد: دو دوره تیموریان و صفوی‌ها همزمان با حکومت خاندان خورشید زادگان و والیان لر، عصر طلایی شکوفایی و رونق شهر به شمار می‌رود وخرم‌آباد امروز از نظر مساحت به تقریب صد برابر خرم‌آباد اواخر دوره قاجار است، در مرکز شهر محدوده بافت تاریخی  با مساحت بیش از ۱۰۵ هکتار در قالب ۱۱ محله تاریخی وجود دارد.

محمدی اصل هدف از تالیف این کتاب را معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و تاریخی شهر خرم‌آباد عنوان کرد و با بیان اینکه از مجموع بیش از ۱۰۵ هکتار بافت تاریخی شهر خرم آباد ۸۰ هکتار ثبت ملی شده است، بیان کرد: این بافت شامل قلعه فلک‌الافلاک، مساجد، ۶۰ خانه تاریخی، کاروانسرا،مجموعه ارزشمند بازار و.... است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است و ضرورت دارد مخاطبان عام و خاص، به ویژه مسئولین به این ظرفیت در راستای ارتقای توریسم شهری خرم‌آباد اهتمام ویژه داشته باشند.

این دانش‌آموخته رشته معماری با بیان اینکه مشکل تخریب بافت‌های تاریخی موضوعی جهانی است و دوره مدرن و با وجود تکنولوژی سرنوشت زندگی بشر را دچار تغییر کرده است، تصریح کرد: اولین تخریب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد در دهه ۲۰ خورشیدی آغاز شد.

وی با بیان اینکه ۱۱ محله تاریخی در محدوده بافت تاریخی شامل پشت‌بازار و بازار، درب‌دلاکان، باباطاهر، زیدبن علی، پاسنگر، باجگیران،حکیم‌آباد، محله گرداب، پل بهیاری(بهداری) گل زرد، خیابان مولوی در محله محسن آباد( شمشیرآباد) هستند که متاسفانه بافت تاریخی بازار و پل بهیاری از بین رفتند و بافت تاریخی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از بافت تاریخی محلات قدیمی پشت بازار و درب دلاکان در معرض آسیب هستند.

محمدی اصل خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر محلات گرداب، باباطاهر و زیدبن علی نسبت به مابقی بافت‌ها وضعیت بهتری دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha