• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401033020846
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت‌های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

برای اجرای سند الگو، افراد متناسب با شاخص‌های اسلامی تربیت شوند

برای اجرای سند الگو، افراد متناسب با شاخص‌های اسلامی تربیت شوند

استاد سطوح عالی حوزه علیمه قم گفت: برای اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند تربیت نسلی متناسب با شاخص‌های اسلامی هستیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مسلم گریوانی، استاد سطوح عالی حوزه علیمه قم در یادداشتی به تبیین جایگاه معنویت در پیش‌نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

مشروح این یادداشت به شرح زیر است:

«معنویت در کنار علم، عدالت و عقلانیتِ دینی، تامین کننده‌ی ارکان بنیادین الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت و ارتقای نرم افزاری یک جامعه، نظام و تمدن اسلامی است؛ تأکید توأمانیِ بر عناصر مذکور، زیربنای رهنمودهای تمدنی اسلام و وجه تمایز آن از دیگر مکاتب به شمار می‌رود.  با توجه به اینکه تمدن‌های موجودِ شرقی و غربی، یا تمرکز بر معنویتِ منهای علم و عقل دارند، یا بر علم و عقلانیتِ منهای معنویت؛ تدوین سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت بر پایه این هسته‌ای مرکزی، می‌تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشد.

در  بخش‌های متنوعی از سند الگو، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است:

در مبانی جامعه شناختی:

تعلیم ‌و تربیت، از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی و بسترساز تحول‌ بنیادین و گسترده در جامعه است.

در مبانی دین شناختی:

اسلام، نظام جامع معرفتی‌ـ‌معیشتی است که خداوند متعال برای تربیت انسان و تأمین کمال و سعادت دنیوی و اخروی او نازل فرموده است.

در اصول و مبانی عملی:

خانواده‌محوری در تنظیم ساختارها و مناسبات اجتماعی و رشد جمعیت با تأکید بر تربیت نیروی انسانی مؤمن و صالح؛

در یکی از بند های تدابیر: تحول در ساختار، رویکرد و محتوای نظام تعلیم و تربیت کشور و والاسازی جایگاه معلمان، برای تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی.

 و بالاخره در بند دیگر تدابیر: واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها... با محوریت روحیه جهادی، ساده‌زیستی... با بهره‌گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به‌ویژه جوانان و پیشگیری از پیدایش حلقه‌های بسته مدیریت، ضرورت پرداختن به این موضوع را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

تحقق عملیِ سند الگوی اسلامی‌ایرانی  پیشرفت جامعه با هدف تعالی انسان در ساحات گوناگون حیات بر اساس آموزه‌های اسلامی، یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در راستای اجرای سند الگو، نیاز به تربیت نسلی متناسب با شاخص‌های اسلامی داریم. برای تحقق این هدف مهم، راهبردها و راهکارهایی در سه ساحت ساختاری، راهبردی و عملیاتی پیشنهاد شده است؛ از آن جمله می‌توان در ساحت ساختارها به تبیین رابطه منطقی و عملیاتی سند الگو با اسناد بالادستی آموزش عالی، اجرا و تحقق سند تحول آموزش و پرورش، ایجاد کانون پرورش معنوی کودکان، تقویت مدارس تحولی در سایه از قبیل مدارس معارفی صدرا، امین و...؛ تربیت و تقویت معلمان دانشگاه فرهنگیان، ایجاد مؤسسات تخصصی حوزوی و تربیت مربی معنوی-عقلانی کودکان و نوجوانان مبتنی بر اندیشه‌های امام و رهبری؛ در ساحت راهبردی به: تغییر مناسباتِ فرهنگی به مسجدمحوری، تغییر مناسباتِ آموزشی و پژوهشی مراکز علمیِ دانشگاهی از دانش‌محورانه به حل مساله؛ و حوزه‌ها از فقه‌محورانه به معنویت‌محورانه، و تغییر رویکرد مدیریتی به سمت مدیریت جهادی و عقلانی؛ همچنین تغییر رویکرد تربیتی خانواده‌ها از تربیت مناسکی (در خانواده‌های مذهبی) یا سکولار (در خانواده‌های شبه روشنفکری) به تربیت معنوی-عقلانی فرزندان اشاره نمود؛ در ساحت عملیاتی: بر تبیین مهارت‌های تربیت معنوی-عقلانی فرزندان با تفکیک سنی کودکان و نوجوانان تاکید شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha