• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401033021027
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

توزیع ۴۰۰۰ لیتر سم در میان دامداران خراسان شمالی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو

توزیع ۴۰۰۰ لیتر سم در میان دامداران خراسان شمالی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس مسئول بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از توزیع ۴ هزار لیتر سم در میان دامداران این استان برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

دکتر احمد برات پور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سم های مذکور در میان دامدارانی که از توان اقتصادی کمتری برخوردار هستند، توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری های کشنده میان انسان و دام است، گفت: این بیماری در میان دام ها بدون هیچ علامت و نشانه ای است و از طریق کنه به انسان متتقل و در انسان بروز پیدا می کند.

دکتر برات پور افزود: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از انتقال این بیماری از دام به انسان، سم پاشی دام ها و جایگاه های دامی است و دامداران برای جلوگیری از بروز این بیماری باید سم‌پاشی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: افرادی که خواستار خرید دام زنده هستند باید دام مورد نیاز خود را از مکان های مطمئن و تحت نظارت این اداره کل، همچون میادین عرضه دام خریداری کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر از ذبح دام در معابر و منازل نیز خودداری کنند چراکه ممکن است دام مبتلا به کریمه کنگو باشد و خون آبه، امحا و احشا و یا گوشت آن موجب انتقال بیماری شود.

وی تاکید کرد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از قصابی ها خریداری کنند چراکه این گوشت دوره پیش سرد ۴۸ ساعته در کشتارگاه را گذارنده و عوامل بیماری زا طی این مدت از بین رفته است.

کارشناس مسئول بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شهروندان هنگام خورد کردن گوشت از دست کش استفاده کنند و به دامداران نیز توصیه می شود در تماس با دام از دست کش استفاده کرده و از برداشتن و یا له کردن کنه ها خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با حرارت عوامل بیماری زای بیماری تب کریمه کنگو از بین خواهد رفت و یا خیر؟ توضیح داد: با کبابی کردن گوشت ممکن است عوامل بیماری زا از بین نرود اما با آب پز کردن گوشت و مدت زمان زیاد حرارت این عوامل از بین خواهد رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha