• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401033021254
  • خبرنگار : 50233

صرفه‌جویی ۲۰درصدی لازمه عبور از تابستان سخت/ برنامه‌ای برای قطع آب نداریم

صرفه‌جویی ۲۰درصدی لازمه عبور از تابستان سخت/ برنامه‌ای برای قطع آب نداریم

ایسنا/سمنان مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان بااشاره به کاهش دبی منابع آبی در این استان گفت: تابستان سختی پیش روی ما است و عبور از این تابستان سخت مستلزم همراهی و همکاری مردم است.

محمد طاهری در نشست خبری با رسانه ها بااشاره به کاهش ۵۰درصدی میانگین درازمدت بارش‌ها در این استان اظهار کرد: باتوجه به کاهش بارش باران و خصوصا برف در استان، امسال میزان ذخیره آب و دبی و آبدهی چشمه‌ها و قنات‌های استان به حداقل ممکن خود رسیده است.

وی با اشاره به کاهش دبی چشمه روزیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آبی شهر سمنان افزود: سال گذشته در این وقت از سال میزان دبی این چشمه ۵۰۰لیتر بر ثانیه بوده و این در حالی است که این میزان در حال حاضر به ۳۵۰ لیتربرثانیه رسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان  با بیان اینکه وضعیت دبی منابع در روستاها نیز شرایط خوبی ندارد خاطرنشان کرد: برخی از این منابع کوچک که معمولا دبی آنها دو سه لیتر بر ثانیه است شاهد کاهش ۷۰درصدی آبدهی چشمه ها و قنوات روستاها هستیم.

آبرسانی سیار به ۴۱ روستای استان

وی از تلاش برای آبرسانی سیار به روستاهای دارای تنش آبی خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۱ روستا در مجموع از طریق آبرسانی سیار از این منابع بهره‌مند می‌شدند. این در حالی است که امروز ۴۱ روستا در استان از طریق تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و پیش بینی می‌شود این تعداد روستا تا پایان تابستان و بویژه در دوره پیک (تیر و مردادماه) به بیش از ۵۰ روستا افزایش بیابند.

طاهری ادامه داد: خوشبختانه برخی از روستاهای کم آب طی یک سال اخیر با اجرای طرح هایی از آب شرب سالم بهره‌مند شدند و امسال با تنش جدی روبرو نخواهند بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان از برنامه‌ریزی برای اجرای مانور مدیریت مصرف با مشارکت آبفا و سپاه و بسیج استان خبر داد و تصریح کرد: این مانور اول تیرماه برگزار خواهد شد.

عبور از تابستان سخت با صرفه‌جویی ۲۰درصدی

وی صرفه‌جویی ۲۰درصدی را تنها راه عبور مناسب از تابستان سخت پیش رو ارزیابی و اظهار کرد: در همین راستا تلاش می شود در کنار توصیه های آموزشی به مردم راه‌های کاهش مصرف آب نیز به شهروندان و مشترکان ارائه شود تا به لطف الهی و همراهی مردم از این تابستان نیز با کمترین مشکل عبور کنیم.

وی از وجود ۲۷۲ هزار مشترک آبفا در استان خبر داد و افزود: ۱۰۰درصد جمعیت شهری و ۸۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مشترک آب و فاضلاب استان هستند.

این عضو شورای سازگاری با کم‌آبی با بیان اینکه آب شرب مصرفی در مقیاس با کل مصارف آبی رقم کوچکی است ادامه داد: کل آب تولیدی در استان سمنان یک میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب است که ۸۱ میلیون مترمکعب آن در بخش آب شرب مصرف می شود.

طاهری اضافه کرد: البته آب شرب در مقایسه با آب دیگر بخش ها از استانداردهای بالاتر و متفاوت‌تری برخوردار است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان  سرانه مصرف آب در بخش شهری این استان را ۱۴.۲لدر ماه به ازای هر مشترک اعلام و تصریح کرد: الگوی مصرف در کشور ۱۵ مترمکعب است که نشان می دهد سرانه مصرف در استان کمتر از الگوی مصرفی است.

وی با بیان اینکه ۸۲درصد مشترکین استان در بخش خانگی طبقه بندی می شوند اظهار کرد: سرانه مصرف خانگی در شهرهای استان ۱۴.۲ و در مناطق روستایی استان ۱۳.۳ مترمکعب و در مجموع سرانه مصرف خانگی در استان ۱۴مترمکعب در هر ماه است.

قطع آب مشترکین پرمصرف از تیرماه

وی از برخورد با مشترکین بدمصرف و پرمصرف در استان و کشور خبر داد و گفت: براساس قانون مصرف آب تا دو برابر الگوی مصرف نیز مجاز است و در صورتی که مشترکی مصرفش به بیش از دو برابر الگوی مصرف که ۳۰مترمکعب است، در شمار مشترکین بدمصرف و پرمصرف قرار گرفته و با او برخورد می شود.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شیوه های برخورد با مشترکین پرمصرف خاطرنشان کرد: در گام اول به این مشترکین تذکر داده می شود و در صورت ادامه مصرف نادرست، در گام های بعد قطع موقت (۴۸ تا ۷۲ساعت) و در صورت عدم صرفه جویی قطع اشتراک صورت می گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان  با بیان اینکه ۷درصد مشترکین آب در استان در شمار مشترکین بدمصرف و پرمصرف هستند اضافه کرد: حدودا بیش از ۲۰ تا ۲۱ هزار مشترک در استان در زمره مشترکین پرمصرف قرار دارند. البته ارزیابی‌ها و سنجش میزان مصرف بر مبنای رفتار مصرفی دوره مشابه قبل است چرا که کنتوررخوانی‌های آبفا در تابستان دربرگیرنده دو دوره ۴۵ روزه است.

برنامه‌ای برای قطع آب نداریم

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای قطع آب نداریم گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، کاهش بارندگی های سالیانه و...انتظار می رود که همم استانی‌ها ضمن صرفه جویی حداکثری در طول سال و خصوصا در تابستان، به توصیه های همکاران ما توجه جدی کنند تا بدون قطع آب از این تابستان نیز عبور کنیم.

مدیرعلامل آبفا استان در تشریح کاهش آبدهی منابع آبی در استان گفت: به طور مثال میزان آبدهی دو منبع عمده چشمه روزیه و قنات گل رودبار که ۶۰درصد آب شهر سمنان را تامین می کنند از ۹۰۰لیتر بر ثانیه به ۴۵۰ لیتر برثانیه رسیده است.

همسان‌سازی منابع آب شرب در شهر سمنان

وی  در پاسه به قطعی آب مناطقی از شهر سمنان در هفته گذشته عنوان کرد: این قطعی آب به علت قطعی برق در تاسیات آبرسانی بوده وگرنه آبفای استان تاکنون نسبت به قطعی آب مشترکین در استان و حتی دو شهر سمنان و شاهرود که با کمبود بیشتری مواجه‌اند اقدام نکرده است.

وی با اشاره به کیفیت بالای آب چشمه ها و قنوات گفت: با توجه به تفاوت کیفیت آب چشمه ها و چاه ها در صددیم که همسان سازی آب در مرکز استان صورت گیرد و آب چاه های حفر شده و آب قنات گل رودبار و چشمه روزیه در مخازن اصلی اختلاط و بعد از آن منتقل شود تا اکثر شهروندان از آب کیفی بهتری برخوردار باشند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان  وعده داد: این همسان‌سازی ظرف سه تا چهار ماه آینده انجام شود.

کسری آب در سمنان و شاهرود

طاهری از کسری ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه ای در مرکز استان خبر داد و اضافه کرد: در شهر شاهرود نیز هم‌اکنون ۱۵۰ لیتر برثانیه کسری آب وجود دارد. نیاز آبی شاهرود ۷۷۰ لیتربرثانیه است که تامین آب ما در این شهرستان هم‌اکنون ۳۲۰ تا ۶۳ لیتر برثانیه است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تامین این کسری آب اظهار کرد: در حال حاضر با تامین آب از منابع دیگر دستگاه ها سعی شده که این کمبود و کسری مرتفع شود. در شاهرود دستگاه ها و نهاده هایی همچون دانشگاه شاهرود، راه‌آهن ، بیمارستان امام حسین و...منابع آبی خود را در اختیار ما قرار دادند. در شهر سمنان نیز یک چاه شهرداری سمنان در ۱۷ شهریور و یک منبع آبی اوقاف و.. نیز در اختیار ما قرار گرفته و از طریق آنها کسری آب را جبران کردیم.

وی از عموم هم استانی‌ها خواست با صرفه جویی در مصرف آب، شرکت آب و فاضلاب استان در مدیریت مصرف آب شرب یاری رسانند تا بدون قطعی آب از این تابستان نیز عبور کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha