• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401033021440
  • منبع : دانشگاه صنعتی امیر کبیر

در افتتاحیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده اعلام شد

اجرای پروژه شاخص‌های ارزیابی ابنیه و فنی پل‌ها توسط دانشگاه امیرکبیر

اجرای پروژه شاخص‌های ارزیابی ابنیه و فنی پل‌ها توسط دانشگاه امیرکبیر

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پروژه شاخص‌های ارزیابی ابنیه و فنی پل‌ها توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر داریوش امانی در افتتاحیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: پروژه شاخص‌های ارزیابی ابنیه و فنی پل‌ها توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.

امانی گفت: در سال گذشته بیش از ۵۵۰ میلیون تن جابجایی کالا و حدود ۱۰۰ میلیون جابجایی مسافر در جاده‌های کشور داشتیم که با تولید خودروی پرنده می‌توانیم بخشی از این جابجایی‌ها را به این خودروها واگذار کنیم.

وی اظهار کرد: رویداد طراحی و ساخت خودروی پرنده کمک بسیار زیادی به حمل و نقل کشور خواهد کرد، چراکه در آینده این فناوری نقش بسزایی در جابجایی کالا و مسافر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ترانزیت کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به دو ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

امانی تاکید کرد: باید برای توسعه خودروهای پرنده و دستیابی به این فناوری از پتانسیل و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم که در این زمینه ما یکی از سازمان های پیشرو بوده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پروژه شاخص‌های ارزیابی ابنیه و فنی پل‌ها توسط دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.

امانی تصریح کرد: همچنین بخش جاده‌ای طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر تمام حمل و نقل جاده ای کشور از نقطه صفر مرزی تا مقصد به صورت الکترونیکی انجام می شود.

امیر شیخ، دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: در تولید خودروی پرنده درحال حرکت به ۳ محور عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران نیازمند هستیم.

وی با اشاره به دسته بندی ابزارها و وسایل حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نخست تاکسی‌های هوایی مدرن هستند که به صورت عمودپرواز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوم خودروهای پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز دارا بوده و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح‌های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتاً عمود پروازند و در واقع ترکیبی از دو دسته اول هستند.

دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند، از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش‌نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مؤلفه‌های این وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی‌های مهم خودرو و هواپیما را به صورت توأمان دارا بوده و با یک قیمت به صرفه‌ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می‌کنند.

شیخ به چالش‌های متعدد ساخت و تولید این وسایل حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش، موضوع پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، عدم آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری است. دسته دوم چالش‌های امنیتی مربوط به گارد پروازی و وجود مناطق پرواز ممنوع است. سوم چالش‌های قانونی هستند که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و ... است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، چالش‌های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را شامل می‌شود. بدیهی است که در حوزه ایمنی نیز باید ملاحظاتی از جمله ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و چترنجات مورد استفاده قرار گیرد. ملاحظات اقتصادی و ایجاد تقاضا در بازار نیز به قوت خود باقی است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شیخ در ادامه تصریح کرد: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم، چرا که در کشور ما هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست که البته تامین آن‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به اینکه تقریباً یک سال است که پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف بر روی این پروژه کار می‌کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی ریاست جمهوری.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha