• سه‌شنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401033121718
  • منبع : نمایندگی قزوین

طرح نهضت ملی مسکن و چالش مردم در تأمین نقدینگی

طرح نهضت ملی مسکن و چالش مردم در تأمین نقدینگی
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین بازرس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران گفت: کمبود زمین مورد نیاز، آورده نقدی متقاضیان، نحوه پرداخت تسهیلات بانکی و افزایش قیمت مصالح از بزرگترین چالش‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

میثم صوفی نیارکی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح مشکلات فراروی طرح نهضت ملی مسکن که با هدف تأمین مسکن حمایتی جهت اقشار آسیب پذیر در راستای قانون تولید و عرضه انبوه مسکن طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است، مشکلات مالی متقاضیان در تأمین آورده نقدی در مراحل مختلف اجرا را مهمترین چالش طرح مذکور عنوان کرد و گفت: بانک عامل نیز تسهیلات را به فراخور پیشرفت فیزیکی و به نسبت سهم خود پرداخت می‌کند که این مورد باعث کاهش توان نقدینگی پیمانکاران خواهد شد.

وی با بیان اینکه اراضی موجود در شهر جدید مهرگان نیز پاسخگوی تعداد متقاضیان نیست خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز که وظیفه تأمین زمین‌های مورد نیاز طرح را بر عهده دارد در این زمینه با کمبودهایی مواجه است در حالی‌ که درصد قابل توجهی از متقاضیان، مایل به سکونت در این شهر جدید هستند.

این مسئول ادامه داد: همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی مخصوصاً سیمان و میلگرد به‌عنوان مهمترین نهاده‌های تولید مسکن نیز چشم‌انداز موفقیت طرح مذکور را با امّا و اگرهای مختلفی مواجه ساخته است.

مشکلات مردم در تأمین نقدینگی منجر به اختلال طرح می‌شود

صوفی نیارکی گفت: در این شرایط اقتصادی سخت، متقاضیان باید طی ۲ سال و در ۱۰ مرحله ۴۰۰ میلیون تومان آورده خود را تکمیل کنند که این فشار مالی می‌تواند در دراز مدت، پیشرفت پروژه‌ها را با اختلال مواجه کند.

وی گفت: به موازات واریز آورده متقاضیان، بانک عامل که بانک مسکن است، حدود نیمی از هزینه تمام شده مسکن را در قالب قرارداد مشارکت مدنی مستقیماً به پیمانکار یا سازنده پرداخت خواهد کرد.

این فعال صنفی گفت: پس از تحویل واحدها، تسهیلات اعطایی در قالب طرح مذکور به نام مالکین منتقل خواهد شد و در نهایت قیمت تمام شده مسکن، برای متقاضیان ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: در طرح مسکن مهر که در دولت‌های گذشته اجرا شد، تسهیلاتی با سود چهار درصد به متقاضیان پرداخت می‌شد که سود این تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۸ درصد افزایش یافته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به مجرد پالایش پرونده متقاضیان و شناسایی واجدین شرایط دریافت مسکن، اولین مرحله آورده نقدی ۴۰ میلیون تومانی میبایستی واریز شود و به تناسب پیشرفت کار، متقاضیان پیامک واریزهای آتی را دریافت خواهند کرد.

انگیزه پایین متقاضیان قزوینی

صوفی نیارکی با بیان اینکه در استان قزوین انگیزه متقاضیان برای خانه‌دار شدن از طریق نهضت ملی در مقایسه با کلان شهرها متفاوت است، خاطرنشان کرد: در استان قزوین افراد می‌توانند با تامین نقدینگی ۴۰۰ میلیونی و وام ۳۰۰ میلیونی، در مناطقی همچون مهرگان، تاکستان، اقبالیه، محمودآباد و شهرک دانش مسکن تهیه کنند، ولی چنین شرایطی در شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان و تبریز وجود ندارد و انگیزه برای خانه‌دار شدن از طریق نهضت ملی مسکن در کلان شهرها بیشتر است.

وی در ادامه گفت: زمان تقریبی برای اتمام پروژه و تحویل واحد به متقاضیان حداقل ۲ سال پیش‌بینی شده است، که نحوه واریز نقدینگی و دریافت تسهیلات از بانک مسکن در پیشرفت پروژه بسیار اثر گذار خواهد بود.

این مسئول در پایان تصریح کرد: امید است با تثبیت قیمت‌ها و تزریق به موقع و مناسب تسهیلات بانکی و همچنین همکاری کلیه دستگاه‌های ذیربط بتوان در تحقق هدف دولت سیزدهم برای ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان موفق بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha