• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401040100210
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

۲۰ سال خشکسالی خراسان جنوبی/ ۱۸

فرونشستی که ریز ریز جان زمین را می‌خورد

فرونشستی که ریز ریز جان زمین را می‌خورد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: فرونشست زمین در دشت‌های استان همه ساله اتفاق می‌افتد هر چند که مقدار آن ناچیز است اما در صورت تداوم و مرور زمان، به صورت شکاف‌ها و گودال‌های عمیقی نمایان خواهد شد.

سعید سروری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۴۴ دشت خراسان جنوبی، ۸ دشت سرایان، سده، طبس، دستگردان، فردوس، بشرویه، درمیان و قاین در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند و نشست کرده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعی که خراسان جنوبی را با بحران مواجه کرده، برداشت مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی و در پی آن کسری مخازن آب زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۰۵ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استان برداشت می‌شود که ۱۲۵ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است، ادامه داد: به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی ۴۴ دشت خراسان جنوبی با افت سطح منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن مواجه شده‌اند که ۸ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۳ دشت ممنوعه هستند یعنی برداشت آب از ۳۱ دشت ممنوع و فقط برداشت آب از ۱۳ دشت آزاد است.

سروری ادامه داد: سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید و اضافه برداشت از منابع آبی استان، متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی از ۲۱ به ۲۵ سانتیمتر رسیده است و این امر فرونشست را در دشت‌های بحرانی استان به دنبال داشته که این پدیده برای همیشه آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی را به نابودی می‌کشاند.

وی بیان کرد: در کنار استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، بر روی زمین نیز آب به هدر می‌رود به گونه‌ای که با فرسودگی شبکه‌های آب در روستاها، هر ساله حجم زیادی از آب از دست می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه اکنون شکاف در دشت سرایان خراسان جنوبی نمایان شده و این وضعیت، ترک‌هایی به عمق ۳ تا ۴ متر در سطح زمین ایجاد کرده است، تصریح کرد: برداشت بیش از حد آب از سفره‌های آب زیر زمینی باعث بروز این وضعیت شده که خشکسالی‌های چند ساله اخیر طی سال گذشته وضعیت را حادتر کرده؛ به طوری که هم اکنون بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان از آن آب برداشت می‌شود.

صرفه جویی در شرایط امروز مهم‌تر از هر مسئله است

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برای مقابله با این بحران برنامه‌ها را به صورت دیون اجرا می‌کنیم، بیان کرد: با توجه به هزینه بسیار بالای تأمین، انتقال و توزیع آب شرب در استان از تمامی هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که در مصرف آب شرب حداکثر صرفه جویی را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: عوارض مشهود پدیده فرو نشست شامل کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جا به جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان است.

وی تصریح کرد: شبکه سنجش آب زیرزمینی استان دارای ۴۶۵ حلقه چاه مشاهده‌ای است که به طور ماهانه سطح آب زیرزمینی در آن‌ها اندازه گیری و بر اساس آن میزان کسری مخزن و افت سطح آب زیرزمینی محاسبه می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کسری مخزن تجمعی استان از ابتدای شبکه اندازه گیری ۳.۷ میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: متوسط کسری مخزن ۲۰ ساله استان ۱۴۱ میلیون متر مکعب و متوسط افت آن ۲۶ سانتی‌متر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha