• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401040100311
  • خبرنگار : 71656

برای نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت»

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

آیین افتتاح نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» عصر روز گذشته با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین افتتاح نمایشگاه "مینی‌مالیسم (کمینه گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی)" عصر سه‌شنبه - ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ ژت با حضور: محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، عبادرضا اسلامی کولایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در آغاز این مراسم، عبادرضا اسلامی کولایی مدیر موزه هنرهای معاصر پشت تریبون آمد و گفت: «در این مدت هنرمندان بی‌شماری مدت با ما تماس و ارتباط گرفتند؛ به‌ویژه وقتی متوجه شدند که قرار است گنجینه‌ای از موزه هنرهای معاصر به نمایش دربیاید، این ارتباطات بیشتر هم شد. از همه هنرمندان که همواره همراه ما بوده‌اند، تشکر می‌کنم. همچنین از جناب آقای مهندس سالاری که فضای مناسبی را ایجاد کرده‌اند تا ما به راحتی بتوانیم برنامه‌هایمان را برگزار کنیم، صمیمانه تشکر می‌کنم. این فضا به‌ویژه پس از انتخاب جناب آقای سهرابی به‌عنوان مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی، مناسب‌تر هم شد.»

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

کولایی اضافه کرد: «جنبش‌هایی که در اواسط قرن بیستم نگاهی جدی‌تر به هنر داشتند، تعریف استاندارد هنر را قبول نداشتند و بیشتر به فلسفه و ایده هنر توجه کردند. به نظر می‌رسد که این جنبش‌ها پرسش سختی را برای تاریخ هنر مطرح کرده‌اند و آن اینکه ماهیت اثر هنری در شیء بودن است یا در اندیشه پشت آن؟ 
وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه، پیش آمدن فرصتی برای پژوهشگران است که بار دیگر به حوزه تاریخ هنر رجوع و دیدگاه‌های تازه‌ را رصد کنند. در این نمایشگاه ۳۸ اثر برای اولین بار از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمده و به نمایش گذاشته شده است. چند اثر از چیدمان درستی برخوردار نبودند که خوشبختانه با تلاش همکارانم، این آثار نیز از چیدمان صحیح و مناسبی برخوردار شدند.»

کولایی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «امیدوارم تا پایان سال بتوانیم بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر را به صورت دائمی افتتاح کنیم.»

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

در بخش دیگری از این مراسم،  بهرنگ صمدزادگان کیوریتور(نمایشگاه‌گردان) نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» پشت تریبون آمد و گفت: «از تمام همکارانم در موزه هنرهای معاصر تشکر می‌کنم؛ هم از مدیریت سابق موزه و هم از مدیریت جدید سپاسگزارم که عزم راسخی برای برپایی این نمایشگاه داشتند. همه همکارانم برای برگزاری این نمایشگاه از جان مایه گذاشتند.»

او اضافه کرد: «باید بگویم که تیم موزه هنرهای معاصر، فوق‌العاده حرفه‌ای است و من از همکاری با این دوستان لذت بردم. این تیم، یکی از  بهترین تیم‌هایی است که من در طول زندگی‌ام تجربه همکاری با آن را داشته‌ام. تیم موزه، بسیار کارآمد، دلسوز و حرفه‌ای است.» 

او ادامه داد: «برای شخص من اولین اهمیت این نمایشگاه، ایجاد نقطه آغازی است برای اینکه آثار گنجینه به نمایش درآیند و ما بتوانیم این آثار را زنده نگه داریم و احیا کنیم. بسیاری از جوانان و دانشجویان ما در حسرت دیدن چنین آثاری به سر می‌برند و ممکن است برای تماشایشان هزینه زیادی کنند و به خارج بروند تا بتوانند آنها را از نزدیک ببینند.» 

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

صمدزادگان بیان کرد: «ما در جامعه هنری ایران با جریان زیباشناسانه هنر مدرن یا هنر انتزاعی و احساس‌گرا آشنایی بیشتری داریم اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم، جریان ضداستتیک است. جریانی که در میانه قرن بیستم به دلایل مختلف ایجاد شد و منجر به بروز انتقادات ضد زیبایی‌شناسی مدرن شد. شکل‌گیری این جریان، دو نتیجه مهم به دنبال داشت: یکی ایجاد جریان مینی‌مالیسم که می‌خواست هنر را در قالب ساده‌ترین و بنیادی‌ترین عناصر خلاصه کند و دیگری شکل‌گیری جریان کانسپچوال آرت که شیء هنری را کنار می‌گذاشت و به ایده اهمیت می‌داد.» 

او همچنین عنوان کرد: «جریان استتیک؛ تز، جریان ضد استتیک؛ آنتی‌تز و جریانی که اکنون در آن به سر می‌بریم، یک سنتز به‌شمار می‌آیند. پژوهشگران، دوران کنونی را دوران "پست کانسپچوال" می‌نامند. هنر امروز هم شامل زیبایی‌شناسی مدرن و هم شامل کانسپچوالیسم می‌شود؛ باوجود این، هیچ یک از این دو، هدفش نیست.» 

پس از پایان سخنان بهرنگ صمدزادگان، نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» در میان استقبال پرشور مخاطبان به‌صورت رسمی افتتاح شد. صمدزادگان در طول بازدید محمود سالاری و عبدالرضا سهرابی از نمایشگاه، در کنارشان حضور داشت و توضیحات مربوط به هر اثر را به آنها ارائه می‌داد.

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» شامل بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است که در آن بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند به نمایش درآمده است.

سل‌له‌ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اُپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک و دنیل اسپوئری، ازجمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه  "مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت" می‌توانند تا تاریخ ۲۷ شهریور ماه سال جاری، همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند. 

۳۸ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha