• جمعه / ۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401040301571
  • خبرنگار : 71021

پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید پاسخ داد

توهم گنج در زیرزمین تخت‌جمشید؟!

توهم گنج در زیرزمین تخت‌جمشید؟!
عکسی از تونل آبراهه تخت‌جمشید

«کشف گنج مخفی در زیر زمین تخت‌جمشید و پنهان‌کاری میراث فرهنگی» عنوان فیلم کوتاهی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، درحالی‌که پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، مطالب آن را غیرواقعی و توهم بدخواهان میراث فرهنگی دانسته و در پاسخ به آن و برای روشنگری درباره آنچه در زیرزمین تخت‌جمشید وجود دارد، ویدئویی را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید همچنین توضیح داده که چنین مطالبی صرفا برای تشویق و ترغیب مردم به گنج‌یابی و تخریب آثار تاریخی ایران از سوی متوهمان و بدخواهان میراث فرهنگی منتشر می‌شود و در ادامه، ویدئویی را همراه با توضیحات مدیر این پایگاه درباره زیرزمین تخت‌جمشید منتشر کرده است.

درباره آنچه در زیرزمین تخت‌جمشید مشاهده شده، به نقل از اریک اف اشمیت ـ باستان‌شناس آلمانی و استاد موسسه خاورشناسی شیکاگو ـ از جلد اول کتاب تخت جمشید، آمده است: «بنیانگذار تخت‌جمشید و معماران وی به خوبی از اثر ویران‌کننده باران‌های زمستانی آگاه بودند. برای حفظ ابنیۀ آنجا که قسمت عمده آن‌ها از خشت ساخته شده بود، شبکه مجاری آبراهه‌ها تعبیه کردند تا آب خیابان‌ها و حیاط‌ها به سهولت بیرون رود و دیوارها خراب نشود. محلی که بیش از همه‌جا در معرض سیلاب قرار داشت قسمت شرقی تخت‌جمشید در امتداد پای کوه رحمت بود که آب باران و سیلاب به آن سرازیر می‌شد، خندقی در این قسمت وجود داشت که قسمت زیادی از آب باران را دفع می‌کرد. آنچه از خندق فزونی می‌یافت و از بالای خندق ریزش می‌کرد و یا از نهرهای سرپوشیده واقع در زیر استحکامات جاری می‌شد و آبی در حیاط‌های مقر سکونت پادگان جمع می‌شد به وسیله مجرای زیرزمینی که زیر خانه سربازان در صخره سنگ کنده شده بود به خارج روان می‌شد. پرفسور هرتسفلد و دیگران قسمت‌هایی از مجاری سنگی زیرزمینی مشابهی را در زیر محوطه کاخ‌های تخت جمشید پیدا کردند. در بسیاری محل‌ها ثابت شد که آب سقف و بام به وسیله ناودان‌های درون دیوار به طرف مجرای زیرزمینی روان می‌شد.»

حمید فدایی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید ـ در این ویدئو توضیح می‌دهد که «شبکه آبراهه‌ها یکی از شگفتی‌های مهندسی در تخت‌جمشید است که بعد از گذشت ۲۵۰۰ سال این شبکه همچنان کارکرد خود را به عنوان پدیده مهندسی حفظ کرده است، به خصوص پایشی که همکاران ما در سال‌های گذشته به‌ویژه در بارندگی‌های سیل‌آسای فروردین ۱۳۹۸ انجام دادند، نشان می‌دهد این شبکه چگونه توانست به هدایت سریع و مناسب و به هنگام سیلاب‌ها، سبب نجات‌بخشی کاخ‌ها و بناهای و تخت‌ها از آبگرفتگی و فرسایش شود.»

او اضافه می‌کند: «البته احیای دوباره این مسیرهای آبراهه را مرهون کاوش و خاکبرداری از ۹ دهه گذشته تا امروز می‌دانیم، به‌ویژه در چند سال گذشته پنج فصل کاوش علمی و باستان‌شناسی را در این آبراهه‌های تخت‌جمشید تا امروز دنبال کردیم. آبراهه‌ها عمدتا مملو از خاک و رسوبات می‌شوند که دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند، کاوش های علمی این بخش‌ها برای احیای کاربری آبراهه‌ها از دهه‌های گذشته تا امروز به صورت مداوم دنبال شده است.»

علی اسدی ـ سرپرست کاووش‌های آبراهه‌های تخت‌جمشید ـ نیز توضیح می‌دهد: تختگاه تخت‌جمشید ۱۲.۵هکتار وسعت دارد. در مواقع بارندگی، آب‌هایی که روی سطح تخت‌ها فرود می‌آیند اگر سیستم دفع آب وجود نداشت، به سمت بخش‌های پایین‌تر و یا دارای ارتفاع کمتر حرکت می‌کرد و در زمان حیات تخت‌جمشید موجب از بین رفتن بناها می‌شد. معماران هخامنشی از ابتدا می‌دانستند این مشکل وجود خواهد داشت و بارندگی‌های سیل‌آسا وجود خواهد داشت و باید قبل از ساخت کاخ‌ها فکری برای سیستم دفع در این محوطه انجام دهند، ‌ در نتیجه مهمترین کاری که انجام می‌دهند این است که شبکه‌ای از آبراهه‌ها زیر تمام کاخ‌ها و حیاط‌های تخت‌جمشید تعبیه می‌کنند و با شیب مناسب این آبراهه‌ها به سمت گوشه شرقی تختگاه حرکت داده می‌شوند و از آنجا با دریچه‌ای که وجود دارد آب‌ها به محوطه قسمت جنوبی تخت‌جمشید هدایت می‌شد و بیرون می‌رفت.

وی اضافه می‌کند: شبکه آبراهه‌های تخت جمشید شامل چهار قسمت اصلی است که اصلی‌ترین شاخه این آبراهه‌ها در محدوده کاخ‌های آپادانا، صدستون حیاط شمالی آپادانا و تا دروازه ملل را پوشش می‌دهد و آب‌های سطحی آن منطقه را به سمت خروجی هدایت می‌کرد. شاخه دوم، آب‌های سطی کاخ‌های تچر، هدیش و شورا و بخش‌های جلویی کاخ ملکه را به سمت خروجی هدایت می‌کرد. شبکه سوم هم که یک آبراه اصلی است و در شرق تخت جمشید به سمت جنوب امتداد دارد، تمام آب‌های دو شبکه دیگر را به سمت خروجی هدایت می‌کند. یک شبکه هم مختص بنای خزانه است که اصلی‌ترین شبکه روسطحی تختگاه است و در نهایت به سمت خروجی آبراهه‌ها در جنوب تختگاه متصل بود و همه این شبکه، یک کل واحد را تشکیل می‌داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۱۹:۵۳

اصلا اون دالان برای آبراه نیست همش برای اتاقکهای مخفی است .برای جمع شدن آب چند تا چاه دارد. لوح زرین زمان کاوش آلمانیها وبقیه اش هنوزم داره توسط میراث وغارتگران کشور به تاراج میره.تا کی دروغ برای مردم دیگه مردم هوشیار شدن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۹ ۱۸:۰۵

درسته از وقتی تصویب کردن که میراث ملی واسه یه مشت دلار و از فر وخته بشه همشون دنبال گنج میگردن اونم چه جاهایی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۳۸

مهندسیییین آب دوغ خیار امروزی با دوره هخامنشی پادشاهی زبون در برابر عمل

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۹ ۱۸:۱۰

وقتی به همین راحتی آثار تاریخی و پادشاه هی را از کتابهای درسی حذف میکنند نابود کردن این آثار کاری ساده و در راستای هدفشونه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۴۲

چرا تکذیب دوستان بنده خود شاهد این قضایا بوده اند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۵۹

اقا هرچی در مورد تخت جمشید گفتین درست،اجناس غار کلمان کره کجاست الان نزدیک پنج هزار شی تاریخی اونم همش از طلا

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۰۲

ببینیم به اون بهانه هم تخت جمشیدرو خراب میکنیدیانه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۹ ۱۸:۰۵

هدف دقیقاهمینه ، حتی برخی سرستونهای ۵۵ سال پیش حالاوجودندارند.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۰۲

کی باور میکند ...

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۱۴

نباید اطراف و زیر بنای تخت جمشید به بهانه گنج حفاری کرد این آثار باید حفظ شوند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۰۱

اره همه میدونن ک داخل تخت جمشید شما چیزی پیدا نکردین بالا نکشیدین

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۱۵

گنجی دیگردرتخت جمشیدوجودندارد درای چهاردهه تمام تخت جمشیدوکوه رحمت سوراخ سوراخ شد گنجهاتمان صادرشد دوران قاجاریه هم خیلی بردن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۲۵

سلام الان نبوده یکبار برای لوله کشی گاز خاکبرداری کنن دوباره همونجا را برای فاضلاب بکنن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۲۹

توهم؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۳۸

بجای اینکه بگن ماملت توهمپزدیم بیان همچون جاهایی رو با رسانهاکنکاش کنن و پخش زنده بزارن.نکه یکسال بعد تازه بیان بگن توهمه.این مملکت کلی گنج و منابع داشته که سراز همجادراوردن و غارت شدن حالا شدتوهم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۵:۴۷

اگه ... نبودی واقعیات را باور میکردی نه اینکه هر چرت و پرتی را باور کنی. اگه حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن هم بلد نیستی!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۴۰

آخه آدم عاقل این کجاش شبیح به آبراهه.که مردم رو عین خودتون خر.و...فرض کردین

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۳:۳۲

دیگه عمری تمام گنجینه های ایران به دست خائنین ایرانی وبه دورازدید جامعه قاچاق شده وبه نفع خائنین ایرانی فروخته شده وفقط وفقط انکارکردید،،مردم وچی فرض کردید،،مگه میشه امپراتوری عظیم هخامنشیان هیچ گنجینه ای ازخودبه جانگذاشته باشند شماباکورش دشمن هستیدولی باگنجینه هایش آشتی!!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۰۴:۰۵

احتمالا کسانی مواردی رو مشاهده کردن، وگرنه چرا باید دروغ بگن؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۰۸:۲۰

حالا دستکاری کنید تا سیلاب این آثار از بین ببرد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۱:۰۲

آقای پور پیرار بهتر از شما میدونه اونجا چه خبره. سرچ کنین تماشا کنین.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۲:۱۷

این گروه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۵:۳۷

من خودم حفارم تله ریزشی سمت چپ فقط جهت دفینه میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۹:۲۰

زیرش تالار فرشتگانه این اتاقا هم میرسن به تالار فرشتگان و پیکر کوروش بزرگ.رضا صابر پور چندسال پیش کوروکیشو دراورد.میخوان پیکر کوروش از کشور خارج کنن اگر تا حالا خارج نکرده باشن.گنجینه سیلویی با تناژ بسیار بالا.میراث فرهنگی دزد.که گنجینه هارو از طریق سفارت خارج میکنن میبرن موزه ها فرانسه و بریتانیا اونجا هم هویتش از ایران گرفته میشه محل کشفشم میزنن عراق یا مصر.چقد گنج و منابع داریم این پولا کجا میره.این خزانه ها رو پادشاها میذاشتن برای ایندگان و روز قحطی.که متاسفانه همشو به غارت بردن.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۰:۵۲

اشتباه گرفتی این شیوه کار مربوط به دوره پهلوی بود

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۹:۴۳

داداش مارو رنگ نکنین دولت همچنان به دنبال گنج تخت جمشید هست😝

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۰ ۲۳:۰۶

حرف حق

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۰۹:۰۲

تخت جمشید اصلا وجود نداره اینو برا تاج کذاری داشتند میساختن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۹ ۰۶:۵۴

جوبجی با اون دستبندهای طلای ناب که متاسفانه با یه سرچ کوچیک فیلمشو میتونی ببینی گنجینه در موزه بریتانیاس

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۱:۱۰

گنج بزرگی که چند سال پبش در شهر رامهرمز هنگام لوله کشی اداره آب پیدا شد و عکس آن در روزنامه های کشور چاپ شد چه شد؟ چرا خبری ازش نیست؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۲:۲۱

تا الان که فقط نشستین و خراب شدنش رو زیر سیل و زلزله و... نگا کردین لطفا واسه پر کردن بیشتر جیباتون گند نزنید به تخت جمشید😐😐 ببینم بزرگترین میراثی که یک صدمش مونده رو هم خراب میکنید:/ در ضمن خیلی خوبه اگه مسئولین یکم غیرت داشتن و این آثار تاریخی چند هزارساله ارزشمند رو برای ثروت به بیگانه ها نمیدادن که اونا به اسم خودشون بذارن تو موزه😐😐 مثل یه نفری که اثر تاریخی رو چون طلا بوده آب کرده نه؟😂😂😂😐🤦🏻

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۱

واقعا گنج یه توهم است بعد هم اگر واقعیت باشه در آخر به مرگ ختم میشه چه یکنفر چه دهها نفر. و بعضی از افراد نفهم باعث میشن که نمادین ونشانهای تاریخی و باستانی که هرکدام معنی ومفهوم خاص خودشان را دارن تخریب یا نابود کنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۳:۵۲

از کی تا حالا شبکه آبی گرد و تو در تو هست از کی تا حالا شبکه آبی سه متر زیر زمین درست می کنند سیل زیر زمین برنامه ریزی شده ملت و احمق فرض کردین. این شبکه زنبوری محل دفینه هست و طوری طراحی شده که هر کسی میتونه به اون دست رسی پیدا کنه واقعا متاسفم برای این دولت ما اگر گنجی هم در زیر زمین باشد چرا دولت باید بگه همش مال خودم هست ولی در تخریب و جایگاه ها و در کتاب تاریخ باید چند ورق به کل پادشاه ها اشاره بشه چرا نباید حتی یک فیلم در مورد تمدن ما ساخته بشه اگر بحث حفاری هست گنج زیر زمین مگر نباید بالا بیاد و در موزه قرار بگیره به جای اینکه دولت همکاری کنه سنگ جلوی پای مردم می اندازه هر گنجی که این دولت از مردم خریداری کنه فقط با اجازه شش ماه کل پول اونو در میاره، و از سال بعد خود به خود پول سازی داره بجز مشاغل پول سازی تمدن ما به جهان نشون داده میشه تا کی قراره با این طرز فکر همه چیزو نابود کنیم چندین هزار تمدن و گنج در زیر سد و یا تخریب علاعم نابود شده حاضر هستین نابود بشه ولی کسی حفاری نکنه و براش جرم هم مشخص کردین در کجای دنیا حفاری بجز جاهای که مشخص شده دولت هست جرم هست .

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۵:۰۰

عدنان

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۰ ۱۳:۲۳

دقیقا

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۵:۱۴

گنج جابجا کردین سر فرصت آبش کنید حالا میگید توهم 😂😂😂😂خدا ازتون نگذره امکان ندارن گنج نباشه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۷:۲۹

آخه تو آبراه چراغونی میکنن؟ یک عمره ملت رو به تمسخرگرفتید!چجوری میراث فرهنگیه متعلق به ایران میره تو موزه های خارجی واز کشورهای اروپایی سر در میاره؟همون ستونای خشتی رو می‌فروشید رحم نمیکنید اونوقت به طلاو گنج رحم میکنید؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۲۲:۰۲

تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۲۳:۳۱

ای بابا خسته شدم از حرفای چرت😐

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۶ ۰۲:۱۶

این هم راهی برای از بین بردن میراث فرهنگی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۶ ۰۹:۵۳

به درک!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۸:۵۹

تخت جمشید بوده ها شوخی بازی ک نیس ای بردن ای بردن هپولی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۵:۰۸

بود بردنش ، چون از تخت جمشید حسادت دارن همرو خالی کردن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۱۲:۱۱

اگر کسی هم خبر داشته باشه باید قبل از گفتنش از ترس خود اطلاعات ساکت بمونه تکلیف چیه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۱۳:۵۳

گشتم نبود نگرد نیست 🤣😆

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۱۶:۰۱

اینها سازه های عیلامی ها هستن که اروپایی ها تخت جمشید قلابی رو رو اینها ساختن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۹ ۱۹:۵۸

آقایان ضد تمدن. اگر آبراهه نبوده چطور ۲۵۰۰ سال مانده. در ضمن در طی این ۲۵۰۰ سال یعنی زرنگ تر از شما نبوده که برود حفاری کند ؟؟. البته که در طی این چند سال تمام منابع آبی و گازی و نفتی را خشکاندیم. فقط این یکی مانده که پازل را کامل کنیم که به همین زودی های زود انجام می شود امان از ما موجودات دو پا

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۰ ۱۸:۰۷

آخه مگه تخت جمشید نزدیک رودخانه یادریابوده آبراه به این بزرگی برای یک کلان شهر امروزی هم بزرگه