• شنبه / ۴ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401040401959
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

پرهیز از خودکامگی رکن اصلی عزم ملی است

پرهیز از خودکامگی رکن اصلی عزم ملی است

سرپرست دبیرخانه اندیشکده‌های معنویت و خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: بهره‌گیری از اخلاق حسنه و پرهیز از تندخویی، خودکامگی و استفاده از رویکرد مشورت و خرد جمعی که در ادبیات سیاسی به عنوان مردم‌سالاری دینی متبلور شده است، رکن اصلی عزم ملی است.

به گزارش ایسنا، محمد حسین ساجدی نیا، در یادداشتی به تعریف معنویت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

مشروح این یادداشت به این شرح است:

«معنویت عبارت است از فرارَوی انسان از مادیت و انانیت در ابعاد فردی و اجتماعی است همچنین معنویت معطوف به جنبه‌های بینشی، گرایشی، کنشی و نیز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی بر اساس مبانی توحیدی است.

مراد از معنویت اسلامی، اعتقاد راسخ به راهبرد بنیادین «لااله‌الاالله» و «انّالِله‌واِنّاالیهِ راجعون» در تبیین و ترسیم بنیان‌های توحیدی در ابعاد کنشی، بینشی، نگرشی و گرایشی فرد و جامعه است.

معنویت همانند بسیاری از سازه‌های اعتقادی و فکری، دارای لایه‌های و مراتب مختلفی است که متأثر از نوع جهان‌بینی و باورها، ارزش‌ها و اعتقادات فرد است.

بن مایه‌های معنویت اسلامی در نوع ارتباط انسان با خود، خدا، خلق و خلقت شکل می‌گیرد.

با توجه به این چهار نوع ارتباط، گونه‌های مختلفی از معنویت در ذهن و ضمیر شخص و جامعه شکل می‌گیرد. معنویت دینی اگر چه ریشه در دین دارد اما قرائت‌های مختلف و گاه متضاد از دین موجب ظهور و بروز گونه‌های متفاوت و متعددی از معنویت می‌شود از جمله معنویت خانقاهی (صوفیانه)، جهادی، عقلانی، خرافاتی، نبوی و علوی اشاره کرد.

و اما عزم ملی که عبارت است از مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه در پیشبرد برنامه‌های ملی.

عزم ملی نه یک اتفاق و فرمان حکومتی، بلکه محصول فرآیند و جریانی است که نیازمند فراهم کردن تمهیدات و زیرساخت‌های مرتبط در جامعه است. درهم تنیدگی قومی، مذهبی، معنوی و جغرافیایی و تعاملات گرم و صمیمی مردمان در گره گشایی از مشکلات یکدیگر، از مهم ترین مؤلفه‌های زمینه‌ای عزم ملی است.

مطالعات میدانی و تجارب تاریخی نشان می‌دهد شکل‌گیری عزم ملی نیازمند خودباوری، خوداتکایی، شکل‌گیری روح جمعی، شایسته‌سالاری، کاهش شکاف طبقاتی، ریل‌گذاری فرهنگی و حاکمیت قانون و قانون‌گرایی با استفاده از شیوه‌های علمی و هنری است.

شناخت ذائقه اجتماعی با نگاه کرامت و شرافت انسانی، گام بلندی برای رسیدن به این هدف متعالی است.

اگر چه معنویت خانقاهی، چله‌نشینی و ریاضت‌های نفسانی عارفان خرقه پوش، جلوه‌هایی از تاثیر و ظرفیت معنویت را در حوزه  فردی به اثبات رسانده است اما جنس معنویتی که بتواند سازه‌های اجتماعی را تقویت و موجبات انسجام و درهم تنیدگی ملی و ایجاد نشاط معنوی و امنیت اجتماعی را فراهم کند و از افراد جامعه زاهدان شب و شیران روز بسازد، بسیار متفاوت از معنویتِ انزواطلب و صوفیانه خانقاهی است.

عزم ملی ریشه در همگرایی، هم‌اندیشی، همدلی، هویت ملی و درک مشترک آحاد جامعه در تحقق اهداف متعالی دارد. بهره‌گیری از اخلاق حسنه و پرهیز از تندخویی، خودکامگی و استفاده از رویکرد مشورت و خرد جمعی که در ادبیات سیاسی به عنوان مردم‌سالاری دینی متبلور شده است، رکن اصلی عزم ملی است.

خوشبختانه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با الهام از ظرفیت‌های معنوی و نخبگانی کشور تدوین شده و بسترسازی لازم را انجام داده است.

توجه الگو به تقریب مذاهب و تعامل شرایع آسمانی و تأکید بر همگرایی و همبستگی ملی و مذمت اهانت به مقدسات مذاهب و رفتارها و سیاست‌های تفرقه‌انگیز، در کنار تأکید بر گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، گسترش دیپلماسی عمومی و چند جانبه‌گرایی و کمک به نهادمندی امنیت و حکمیت و صلح عادلانه ملی و بین‌المللی، امری مهم و نویدبخش اثرگذاری مناسب معنویت اسلامی در پیشرفت پایدار در زیست بوم ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha