• شنبه / ۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401040402558
  • خبرنگار : 50454

افزوده شدن رشته‌های تاثیرگذار به دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری

افزوده شدن رشته‌های تاثیرگذار به دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری گفت: در مهرماه سال جاری ۱۱ کد رشته در مقطع کارشناسی و ۱۰ کد رشته در مقطع کاردانی به لیست رشته‌های این دانشگاه افزوده می‌شود.

بهروز شایق چهارم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی در چهارمحال و بختیاری دارای هشت مرکز فعال است که پنج مرکز در شهرکرد، یک مرکز در فرخشهر که مرکز فرهنگ و هنر است، یک مرکز در فارسان و یک مرکز نیز در لردگان قرار دارد همچنین در این مراکز در این مراکز ۶۳ کد رشته محل و ۴۶ کد رشته، پذیرش دانشجو انجام می‌شود همچنین برخی از این مراکز به صورت خصوصی، برخی نیمه‌ خصوصی و یک مرکز وابسته به مرکز جامع علمی و کاربردی وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری افزود: در گذشته پذیرش دانشجو در مردادماه صورت می‌گرفت اما با همت مجموعه علمی و کاربردی ثبت نام دانشجویان از ابتدای تیرماه آغاز شده است که این ثبت‌نام نیز در دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله اول که از یکم تیرماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد ثبت‌نام مقطع کارشناسی انجام می‌شود، از تاریخ ۱۴ تیر نیز ثبت‌نام مقطع کاردانی آغاز و تا یک هفته ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به هدف دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور مبنی بر ایجاد رشته‌های جدید جهت اشتغالزایی، ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری نیز این موضوع دنبال و درنتیجه اقدامات لازم جهت ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه علمی کاربردی این استان انجام شد برای مثال در مقطع کارشناسی و در حوزه ورزش رشته‌هایی مانند کارشناس حرفه‌ای ورزش، کارشناس حرفه‌ای مربیگری پرورش اندام، کارشناس حرفه‌ای مربیگری هندبال و... در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شد همچنین رشته‌هایی همچون تجارت الکترونیک، کسب و کارهای دیجیتال، کارشناس حرفه‌ای مدیریت تجاری‌سازی و... که با توجه به فضای امروز جامعه به شدت تاثیرگذار هستند نیز به رشته‌های این دانشگاه افزوده شد.

شایق عنوان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری رشته‌هایی همچون روغن خوراکی و نساجی تدوین شده است که این موضوع برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده و افتخاری برای استان است همچنین اقدامات لازم جهت ایجاد رشته‌هایی مانند طراحی لباس، رنگرزی و تکمیل پارچه، طراحی پوشاک، کیف و کفش نیز انجام شده است بنابراین در مهرماه سال جاری ۱۱ کد رشته در مقطع کارشناسی و ۱۰ کد رشته در مقطع کاردانی به لیست رشته‌های این دانشگاه افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یکی دیگر از افتخارات دانشگاه علمی کاربردی استان این موضوع است که بسیاری از افراد فارغ‌التحصیل از این دانشگاه موفق به کارآفرینی شده‌اند در استان نیز ۱۰ کارآفرین برتر از این فارغ‌التحصیلان شناسایی شده و سه نفر نیز برای شرکت در مراحل و انتخاب به عنوان کارآفرین برتر کشوری معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۷۵ دانشجو در هشت مرکز دانشگاه علمی کاربردی مشغول تحصیل هستند که این تعداد شامل ۶۱۷ نفر خانم و ۲۵۰۸ نفر آقا است همچنین حدود ۱۵۶۰ دانشجو در مقطع کاردانی، ۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی حرفه‌ای و ۱۱۰۰ نفر نیز در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

شایق با بیان اینکه سند توسعه چهارمحال و بختیاری بر مبنای توسعه کشاورزی، دامپروری و گردشگری است، یادآور شد: این استان یکی از مناطق گردشگری ایران محسوب می‌شود به همین دلیل با تلاش‌های دانشگاه علمی کاربردی در استان یک مرکز وابسته به شرکت زاگرس ایجاد و رشته گردشگری نیز در این مرکز تدوین شد اما متاسفانه با شیوع کرونا استقبال از این طرح کاهش پیدا کرد همچنین با تغییر در مدیریت شرکت زاگرس مرکز دانشگاه علمی کاربردی نیز تعطیل شد اما رشته گردشگری در جهاد دانشگاهی استان ایجاد شده و پذیرش دانشجو در این رشته توسط این مرکز انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی یکی از مراکزی است که با کمترین میزان شهریه دانشجو می‌پذیرد البته هرساله میزان شهریه حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند اما همچنان این میزان به نسبت سایر دانشگاه‌ها مناسب است برای مثال هزینه شهریه ثابت حدود ۸۰۰ هزار تومان و هزینه ۱۰ واحد درس نظری حدود ۵۰۰ هزار تومان است درحالیکه شهریه ثابت در دانشگاه آزاد مبلغی در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان و هزینه ۱۰ واحد نظری یک میلیون تومان است همچنین مدرک دانشگاه علمی کاربردی مدرک دولتی و وابسته به وزارت علوم و فناوری است.

وی افزود: در دانشگاه علمی کاربردی تسهیلاتی نیز برای دانشجویان درنظر گرفته می‌شود و در هر ترم به دانشجویان وامی تا سقف یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد البته با وجود افزایش ۲۵ درصدی شهریه این دانشگاه پیش‌بینی می‌شود مبلغ وام نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

شایق ادامه داد: مراکز دانشگاه علمی کاربردی دارای رابطه‌ای تنگاتنگ با صنعت هستند برای مثال دو مرکز این دانشگاه در قطب صنعتی قرار گرفته و دانشجویان می‌توانند از خط تولید به عنوان کارگاه استفاده کنند درحقیقت مرکز پیام که در حوزه چوب فعالیت دارد و مرکز نگین که در حوزه شیلات فعال است در کنار کارخانجات مرتبط قرار گرفته‌اند و همین موضوع امکان بهره‌مندی دانشجویان از خطوط تولید را فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هدف از ایجاد رشته‌های نساجی در این دانشگاه توجه ویژه به این حوزه بود اما متاسفانه هنوز در حوزه فرش‌بافی ورود پیدا نکردیم چراکه ایجاد رشته در این حوزه نیازمند وجود تقاضا و دانشجو است اما با توجه به اینکه شهرکرد به عنوان شهر نمد معرفی شده است و دبیرخانه شهر نمد نیز در این شهر ایجاد شده است تلاش می‌شود در دانشگاه علمی کاربردی دوره نمد تدوین شود و امیدواریم رشته نمد در مقطع کاردانی تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری ۴۱۶ مدرس آموزشی وجود دارد که دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند همچنین تعدادی مدرس خبره نیز در دانشگاه استان وجود دارند که  دارای مدرک فوق لیسانس نیستند اما حداقل ۱۰ سال تجربه مرتبط با رشته دارند، هرساله نیز فراخوانی از طریق سازمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی در اواخر تیرماه یا مردادماه جهت اخذ مدرس انجام می‌شود در سال جاری نیز در دانشگاه چهارمحال و بختیاری برای جذب ۷۵ مدرس در رشته‌های گوناگون اعلام نیاز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha