• یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401040502839
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان حنوبی مشاهده نشد / نگاهی به موارد خطر

ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان حنوبی مشاهده نشد / نگاهی به موارد خطر

ایسنا/خراسان جنوبی  سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

علی اکبر عندلیبی، امروز یکشنبه 5 تیر در خصوص عملکرد پیشگیرانه از این بیماری خطرناک به رسانه‌های گروهی گفت: با توجه به اینکه از بین بردن کنه از مهمترین راه‌های مبارزه و پیشگیری با این بیماری است ۴ هزار لیتر سم از ابتدای سال برای سمپاشی جایگاه و اماکن دامی و بدن دام در ۱۱ شهرستان استان توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۲۴۱هزار و ۷۰۰ متر مربع جایگاه دام و ۲۷هزار و ۱۴۵ راس گوسفند و بز و ۵۳۲ راس گاو و گوساله سمپاشی شده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی گفت: طرح سم پاشی جایگاه و بدن دام با سرعت بیشتر از قبل با اولویت دام عشایر و نقاط پرخطر در حال اجرا است و بزودی محموله دیگری از سم برای ادامه طرح پیش گیری از بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توزیع خواهد شد.

عندلیبی ادامه داد: متاسفانه با توجه به میزان ابتلای بالاتر این بیماری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، این اداره پیش بینی بسیار بالاتری از سم پاشی را نسبت به سال قبل در برنامه خود قرار داده است.

وی گفت: یکی از علل شیوع بیشتر این بیماری افزایش قیمت سم و عدم خرید سم کافی توسط دامدارن، خصوصا دامداران صنعتی و نیمه صنعتی برای از بین بردن کنه و انگل‌های خارجی دام است لذا به همه دامداران خصوصا دامدارانی که دارای دام آلوده به کنه می‌باشند توصیه می‌کنم با خرید سم کافی و سمپاشی دام و جایگاه دام در فصل تابستان که فصل فعالیت کنه است ضمن از بین بردن کنه و انگل‌های خارجی دیگر دام و عدم ابتلای دام خود به بیماری‌های انگلی مانند زردی که برای دام کشنده می‌باشد نسبت به ایمن نگه داشتن خانواده خود و کارگران دامداری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اقدام کنند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه در اردوهای جهادی برگزار شده در بیشتر شهرستان‌ها ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی این بیماری خطرناک جهت روستائیان، عملیات سمپاشی سرعت بالاتر و با کیفیت تری را داشته ایم.

عندلیبی، بهسازی جایگاه دام توسط دامداران را با حمایت جهاد کشاورزی از مهم‌ترین عوامل کاهش مصرف سم و موفقیت آمیز بودن سم پاشی در از بین بردن انگل‌های خارجی خصوصا کنه دانست بطوریکه جایگاه دامی که دارای پوشش سیمانی مناسب نباشد و خلل وفرج و فضولات دامی مانع بسیار مهم درباقی ماندن انگل‌ها در جایگاه پس از سمپاشی است و این نقص، همیشه ما را در از بین بردن کامل انگل‌های خارجی خصوصا کنه ناکام گذاشته است.

وی تصریح کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

عندلیبی افزود: این بیماری در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰  درصد ایجاد می‌کند و ویروس بیماری به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها می‌باشد و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می‌باشند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها و سلاخها) نیز سبب ایجاد بیماری می شود.

وی گفت: این بیماری بیشتر دربین کشاورزان، دامداران، دلالان دام، قصاب‌ها و پرسنل دامپزشکی که با دام سروکار دارند و کمتر در کارکنان بیمارستان‌ها، بانوان خانه دار که گوشت مصرفی خانه را خرد می‌کنند و عموم مردم مشاهده می‌شود؛ بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند؛ مواردی در بین اعضای خانواده بیمار و پرسنل پزشکی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ داده‌ است.

عندلیبی بیان کرد: بیماری در حیوانات بدون علامت و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح است؛ پرندگان به بیماری مقاومند (غیر از شترمرغ) ولی می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده باعث اپیدمی شوند.

چه کنیم مبتلا نشویم؟ 

وی گفت: نکته مهم در خصوص عامل بیماری مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود همچنین در محیط اسیدی مثلا اسید استیک دو درصد (و یا محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی) از بین می‌رود به همین دلیل در صورت اینکه گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال نگهداری شود بدلیل محیط اسیدی ایجادشده پس از جمود نعشی امکان ایجاد بیماری را برای مصرف کننده ندارد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی افزود: علائم ابتلای به بیماری در انسان شامل؛ سردرد شدید، تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی است لذا شهروندانی که سابقه تماس با دام یا سکونت در مناطق مجاور با دامداری را داشته اند یا سابقه گزش در این مناطق را داشته اند حساسیت بیشتری را داشته باشند خوشبختانه در مراجعه سریع مبتلایان میزان مرگ و میر کم، ولی درصورت عدم تشخیص به موقع، امکان عدم پاسخ به درمان و فوت فرد نیز وجود دارد.

عندلیبی، خودداری از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی ، پرهیزاز کشتار دام خارج از کشتارگاه،  پرهیز از قطعه قطعه کردن و بسته بندی و مصرف گوشت تازه،  پرهیز از مصرف جگر و دل و قلوه بصورت تازه، دقت در خصوص محافظت ازگزش کنه و خودداری از جدا کردن آن‌ها با دست و یا له کردن کنه‌ها ، سمپاشی منازل روستایی و دامداری‌ها جهت کاهش جمعیت کنه‌ها و جلوگیری از بازی کردن کودکان با دام‌ها در مناطق روستایی را از راهکارهای  پیش گیری از ابتلا به این بیماری اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha