• یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401040503059

مدیرکل ثبت اسناد فارس مطرح کرد:

ثبت ۱۳۱۶ شرکت دانش‌بنیان در فارس

ثبت ۱۳۱۶ شرکت دانش‌بنیان در فارس

ایسنا/فارس مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس از کاهش زمان ثبت شرکت‌های دانش بنیان در این استان به کمتر از نیم روز خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۱۳۱۶ شرکت دانش بنیان در استان تاسیس شده و به ثبت رسیده است.

سید مهدی هاشمی یکشنبه ۵ تیر در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته قوه قضائیه، اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس را یکی از دستگاه‌های دارای ماموریت‌های متنوع و تکالیف قانونی متعدد دانست و افزود: علی‌رغم این شرایط ما با کمترین نیروی انسانی و پرحجم‌ترین خدمات مواجه هستیم.

به گفته هاشمی، در این استان ۴۳۴ دفتر اسناد رسمی و ازدواج وجود دارد که پارسال ۹۴۴ هزار سند صادر شده است.  

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به اینکه ۱۵۸ دفتر ازدواج و ۱۱۶ دفتر طلاق در سطح استان فارس اقدام به ثبت وقایع ازدواج و طلاق می‌کنند، گفت: بالغ بر ۳۳ هزار فقره سند ازدواج و ۱۰ هزار و ۷۵۷ فقره سند طلاق  در سال ۱۴۰۰ در استان فارس صادر شده است.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه در استان فارس بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هکتار اراضی ملی وجود دارد گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز  ۷۰۲ هزار  هکتار از اراضی استان سنددار شده‌اند و این در حالی است که تاکنون برای بیش از ۹ میلیون و ۶۴ هکتار از اراضی استان فرآیند صدور سند به سرانجام رسیده است.

او همچنین از صدور سند برای سه درصد از اراضی زراعی استان خبر داد و گفت: در استان فارس بالغ بر یک میلیون و ۵۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک فارس در ادامه به سه ماموریت اداره ثبت اسناد و املاک اشاره و خاطرنشان کرد: ثبت شرکتها، اجرای اسناد رسمی و ثبت صدور اسناد مالکیت حوزه ماموریتی این اداره کل را تشکیل می‌دهند که  در سال گذشته بیش از ۲۳۲ هزار سند مالکیت صادر شده است.

او اظهار کرد: بخشی از صدور سندها در راستای قانون ساماندهی و تولید مسکن بوده که با همکاری بنیاد مسکن برای شهرها و روستاهای دارای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت اقدام و تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار سند مالکیت در این راستا صادر شده است.

هاشمی همچنین از صدور بیش از ۱۳ هزار سند مالکیت دولتی طی سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر این بیش از ۱۵۰۰ فقره سند مالکیت برای نیروهای مسلح صادر شده و ۳ هزار سند مالکیت در راستای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: در حوزه اسناد مالکیت اراضی کشاورزی ۲ هزار و ۳۷۱ فقره سند مالکیت و در زمینه اسناد  اوقافی هم ۱۵۵۹ فقره اسناد مالکیت صادر شده است.

هاشمی انجام ۱۷۲ هزار مورد استعلام از سوی مراجع قضایی و دفاتر اسناد رسمی را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از ۹۸ درصد این استعلام‌ها در کمتر از دو روز پاسخ داده شده اند.

او در ادامه گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۰۰۰ شرکت و موسسه ثبت شده که ۵۶ شرکت آن‌ها دانش بنیان بوده است با این حال امسال تلاش کردیم ثبت شرکت‌ها و تغییرات را به کمتر از نصف روز کاهش دهیم، به طوری که در سه ماه اخیر مجموعاً ۱۳۱۶ شرکت در دانش بنیان تاسیس شده و به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: در سه ماهه اول امسال وصول مطالبات بانک‌ها ۱۸۴۴ میلیارد ریال و بیش از یک هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال آن مربوط به بانک‌های دولتی بوده است.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین سند مالکیت در دستگاه‌های دولتی را آموزش و پرورش، سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار دارند، گفت: یکی از موانع صدور سند در استان فارس، وسعت اراضی است، حداقل وسعت اراضی زراعی ۲ هکتار و باغی ۲.۵ هکتار باید باشد.

او با تاکید بر اینکه دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند تعرفه‌های قانونی را در معرض دید عموم قرار دهند، افزود: در دفاتر اسناد رسمی رسمی سامانه‌ای ثبت الکترونیکی آنی پیش بینی شده که خود هزینه‌ها را محاسبه می‌کند.  هزینه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود برای خود سردفتر نیست و شامل وصول مالیات‌ها، عوارض و حق التحریر است.

هاشمی با تاکید بر اینکه اگر شکایتی از دفاتر دستگاه مطرح شود از طریق بازرسی کل، تخلف سردفتر رسیدگی و به دادگاه انتظامی معرفی خواهد شد و بر اساس قانون امکان انفصال سردفتران متخلف نیز وجود دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس همچنین گفت: در قانون بودجه امسال دارندگان اسناد مالکیت دفترچه روستایی معاف از پرداخت هزینه صدور سند روستایی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha