• یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401040503072
  • خبرنگار : 30188

درمان کمردرد با لیزر در بیرون زدگی دیسک کمر در کلینیک درد

درمان کمردرد با لیزر در بیرون زدگی دیسک کمر در کلینیک درد

یکی از علتهای شایع مراجعه بیماران به کلینیک‌های درد، کمردردهایی است که به علت بیرون زدگی دیسک کمرند و علیرغم انجام اقدامات مختلف هم‌چنان بهبود نداشته‌اند. از آنجایی که این درد بسیار شایع است جستجو برای کشف راه‌های جدید برای درمان این دردها در سراسر جهان وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از کلینیک درد آسا، در بسیاری از موارد کمردرد در سنین فعالیت باعث غیبت از کار می شود و در سنین بالاتر باعث از کار افتادگی و کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

آیا روش‌های جدید برای بیرون‌زدگی دیسک کمر وجود دارد؟

کمردرد بخصوص در قسمت‌های تحتانی ستون مهره‌ها و به اصطلاح عامیانه در گودی کمر از شکایات شایع می‌باشد. گرچه راه حل‌های تهاجمی مثل جراحی های باز در مواردی کاربرد دارند اما با توجه به دلایلی از جمله انجام جراحی و تغییرات واضح حین عمل و عوارض بعد از آن و همچنین هزینه‌های مرتبط با بستری و... تمایل در سراسر جهان به سمت ابداع روش‌های کم تهاجمی تر و کم عارضه‌تر است و هر روز روش‌های نوینی برای درمان این بیماران معرفی می‌گردند.

دکتر امیر علی اورندی فلوشیپ درد در این خصوص توضیح داد که کلینیک‌های درد در سراسر جهان شناخته شده و از جمله رشته‌های فوق تخصصی در کنترل دردهای مزمن هستند که به انجام چنین درمانه‌ایی معروف هستند. از روش‌های بسیار جدید و مورد توجه بیماران استفاده از لیزر در بیرون زدگی‌های دیسک کمر می‌باشد که در سال‌های اخیر و اولین بار در ایران توسط فلوشیپ‌های درد در کلینیک درد انجام شد و بتدریج موارد استفاده آن نیز رو به افزایش است.

درمان کمردرد با لیزر در بیرون زدگی دیسک کمر در کلینیک درد

چه زمانی و با چه شرایطی از درمان جدید لیزر دیسک استفاده می شود؟

برای انجام هر درمانی در زمینه  کمردرد ابتدا تشخیص صحیح و سپس درمان بر مبنای تشخیص باید صورت گیرد. از آنجایی که کلینیک‌های درد به‌ صورت تخصصی برای دردهای مزمن ایجاد شده‌اند روندهای تشخیصی شامل اخذ شرح حال و سوابق بیماری و اقدامات انجام شده قبلی به همراه مطالعات تصویربرداری و پاراکلینیک دیگر به طور کامل توسط فلوشیپ‌های درد انجام می‌گیرد چون معیارهای انتخاب بیماران برای انجام لیزر دیسک کمر بسیار خاص هستند. سن بیمار، تعداد و میزان بیرون زدگی‌ها  اهمیت دارند لذا باید دقت کافی صورت گیرد و هر بیرون‌زدگی دیسک را نمی توان کاندید انجام لیزر دیسک نمود.

در برخی مواقع دردها صرفا محدود به ناحیه کمری بوده و در موارد دیگر اضافه بر کمردرد، انتشار درد به اندام‌های تحتانی هم وجود دارد. دکتر اورندی در خصوص معیارهای انتخاب بیماران برای انجام لیزر دیسک کمر گفت: اینکه بیمار چه علایمی دارد و میزان بیرون زدگی دیسک چقدر باشد بسیار مهم است. ارتفاع دیسک و میزان کاهش آن بسیار مهم است. تعداد دیسک‌هایی که درگیری دارند باید حتما مورد توجه باشد. در بسیاری موارد دیده می‌شود که بیماران با بیرون‌زدگی‌های دیسک در چند سطح مراجعه می‌کنند و تمایل به انجام لیزر برای همه این دیسک‌ها دارند که اصلا مورد تایید علمی نبوده و حتی مضر نیز می‌باشند.

درمان کمردرد با لیزر در بیرون زدگی دیسک کمر در کلینیک درد

آیا عوارضی هم برای این روش درمانی وجود دارد؟

در خصوص عوارض احتمالی این روش‌ها نیز توضیح دادند که مثل همه روش‌های درمانی دیگر باید اصول علمی رعایت شود تا عوارض به حداقل کاهش یابد ولی احتمال بروز عوارضی مثل عفونت یا خونریزی همیشه وجود دارد. عوارضی چون درد محل انجام عمل لیزر ممکن است به صورت مختصر وجود داشته باشند. اما در مجموع میزان این موارد چشمگیر نیستند.

جمع‌بندی مطلب فوق به صورت زیر خواهد بود

در مجموع کمردردها انواع مختلفی دارند و در بسیاری از آن‌ها علایم شبیه هم است یا با هم همپوشانی دارند بنابراین تشخیص صحیح برای اقدام درمانی ضروری است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت فشار روی اعصاب و احتمال آسیب عصبی جبران ناپذیر، بهتر است از درمان‌های غیر متعارف پرهیز شده و حتما در این موارد با پزشک مشورت صورت گیرد. لیزر دیسک کمر نیز از روش‌های جدید است که می‌بایست در موارد خاص خود به کار برده شود و با مراجعه به کلینیک درد و فوق تخصصی درد می‌توان برای انجام اقدامات کم تهاجمی در کنترل درد پیشنهاد خوبی باشد.

دکتر امیر علی اورندی- فلوشیپ فوق تخصصی درد

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha