• دوشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401040603709
  • خبرنگار : 71663

مسرور بارزانی: پرونده حملات به اقلیم کردستان را بین‌المللی می‌کنیم

مسرور بارزانی: پرونده حملات به اقلیم کردستان را بین‌المللی می‌کنیم

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق یکشنبه از بین‌المللی شدن پرونده حملات مکرر موشکی به اقلیم کردستان عراق خبر داد و تاکید کرد که به همراهی دولت مرکزی عراق خلاء‌های موجود در این زمینه را پر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: مانند سایر شهروندان در سراسر کردستان نگران حملات تروریستی مکرر ماه‌های اخیر به مردم و زیرساخت‌های عمومی هستم.

وی افزود: با شرکای اصلی سیاسی در اقلیم کردستان و عراق و همچنین دوستان خود در خارج تلفنی صحبت کردم. و طی تماسی که با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق داشتم، بر لزوم تشکیل یک نیروی مشترک از پیشمرگه و نیروهای عراقی برای پر کردن خلاء موجود در مناطق مورد مناقشه که توسط گروه‌های غیرقانونی برای بی ثبات کردن کل کشور استفاده می‌شوند، تاکید کردم.

بارزانی بیان کرد: در جریان این گفتگوی تلفنی با الکاظمی درباره تاثیر منفی این حملات بر ثبات و فضای سرمایه‌گذاری در کل کشور تاکید کردم و از او خواستم اقدامات فوری و عملی برای مهار این گروه‌ها انجام دهد.

وی اضافه کرد: همچنین به وزرای امور پیشمرگه‌ها و داخلی اقلیم، دستور دادم تا تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از زیرساخت‌های عمومی حیاتی و تاسیسات نفت و گاز انجام دهند. به عنوان بخشی از این طرح، توافق کردیم که منطقه را با نیروهای اضافی تقویت کنیم و در روزهای آینده اقدامات بیشتری بررسی خواهد شد.

بارزانی ادامه داد: شب گذشته با برت مک گورک، هماهنگ کننده ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز صحبت کردم. دوستان آمریکایی ما و هر سرمایه‌گذار باید متعهد بمانند، تسلیم ترس نشوند. در چند روز آینده، از دوستان و شرکای بین‌المللی‌مان و شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهم که تلاش‌های خود را با اربیل و بغداد تجدید و تقویت کنند و راهکارهایی برای مبارزه با این حملات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه اقلیم کردستان از سرمایه گذاری‌‎ها در بخش نفت و گاز و تمامی زیرساخت‌های عمومی بسیار قدردان است تاکید کرد در دفاع و محافظت از این سرمایه گذاری‌ها  اقلیم کردستان عراق از تمامی توان و ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد که هرگونه حمله به کردستان در هر نقطه‌ای حمله به همه مردم اقلیم است.

بارزانی گفت: در این لحظه از همسویی ملی، من از مردم خود می‌خواهم که مصمم بمانند. این حمله آشکار به زیرساخت‌های ما و بخشی از یک تلاش هماهنگ برای بازداشتن ما از برنامه‌های استراتژیک و برنامه اصلاحات است. مطمئناً این حملات استواری ما را متزلزل نخواهد کرد.

در هفته‌های اخیر، سایت‌های تولید سوخت در اقلیم کردستان هدف موشک‌هایی قرار گرفت که هیچ‌کس تا بحال مسئولیت این امر را نگرفته است.

اولین هدف گیری موشکی در ماه آوریل رخ داد، سپس در ماه مه پالایشگاه نفت کورگوسک، یکی از بزرگترین پالایشگاه ها در منطقه نفت خیز شمال غرب اربیل، مذکر اقلیم کردستان را هدف قرار داد.

بر اساس قراردادی که در سال 2007 با مقامات اقلیم کردستان منعقد شد، شرکت اماراتی "دانا گاز" نفت و گاز طبیعی را از میادین کورمور و شیمی‌مال در این منطقه تولید، بازاریابی و به فروش می‌رساند.

در همین راستا وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه حمله به میدان گازی کورمور در استان سلیمانیه در اقلیم کردستان را محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده در محکومیت حملات موشکی و خمپاره‌ای ادامه‌دار که اقلیم کردستان عراق را هدف قرار می‌دهد، از جمله سه حمله به زیرساخت‌های نفت و گاز سلیمانیه در چهار روز گذشته، در کنار شرکای خود می‌ایستد و این حملات را محکوم می‌کند.

پرایس افزود که هدف این حملات تضعیف ثبات اقتصادی، به چالش کشیدن حاکمیت عراق، و ایجاد تفرقه و ارعاب است و خواستار تحقیق در مورد این حملات و پیگرد قانونی مسئولین این حملات، شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۶ ۱۰:۴۶

ما هم شما را نصیحت دست از این پدرسوخته بازیات برداری