• دوشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401040603715
  • خبرنگار : 50046

پروژه احیاء رودخانه اترک در خراسان شمالی به کما رفت

پروژه احیاء رودخانه اترک در خراسان شمالی به کما رفت

ایسنا/خراسان شمالی معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که پیگیری ها برای احیاء رودخانه اترک در خراسان شمالی در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: پروژه احیاء رودخانه اترک در دوران خدمت یکی از معاونت های عمرانی استانداری طی یکی دو سال گذشته در بازه کوتاهی پیگیری شد.

هراتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اما بعد از بر سر کار آمدن یکی دیگر از معاونت های عمرانی استانداری بیان شد که نیازی به ایجاد و برگزاری کارگروهی در این ارتباط وجود ندارد و بهتر است که این موضوع در کارگره سازگاری با کم آبی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوعاتی همچون کاهش شدید نزولات آسمانی، کم آبی و یا خشک شدن منابع آب های سطحی و زیرزمینی مطرح است، افزود: در نتیجه پیگیری نسبت به موضوع مذکور کمرنگ شد و به حالت کما رفت.

هراتی تصریح کرد: مسئله ای که در ارتباط با احیاء رودخانه اترک مطرح است موضوع برداشت های غیرمجاز از رودخانه و یا ورود آلاینده ها به داخل رودخانه است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی آلاینده های خود را به داخل رودخانه می ریزند و از سوی دیگر بخشی از آلاینده های کشاورزی همچون سموم با بارش باران و شسته شدن خاک و شاخه و برگ گیاهان وارد رودخانه می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما یکی از مهمترین دغدغه های این اداره کل در مورد رودخانه اترک نپرداختن حق آبه این رودخانه است و متاسفانه حق آبه این رودخانه رعایت نمی شود.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه می دانیم خشکسالی سبب شده تا میزان آب جاری موجود در این رودخانه به شدت کاهش یابد و یا اینکه حتی در بخش هایی از رودخانه آبی وجود نداشته باشد و رودخانه خشک شده باشد اما پرداخت حق آبه این رودخانه حتی به مقدار کم یکی از درخواست ها است.

معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن برداشت غیرمجاز آب در بخش هایی از رودخانه برای مباحثی همچون کشاورزی و یا ساخت سد در قسمت های سرشاخه سبب شده تا این رودخانه حال خوبی نداشته باشد.

وی طول این رودخانه را در این استان ۱۵۰ کیلومتر اعلام کرد که از شهرستان فاروج آغاز می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha