• سه‌شنبه / ۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401040704941

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مطرح کرد

۸۰ درصد آب شرب مصرفی در مشهد به فاضلاب تبدیل می‌شود

۸۰ درصد آب شرب مصرفی در مشهد به فاضلاب تبدیل  می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۸۰ درصد از آبی که در حوزه شرب مصرف می‌شود در نهایت تبدیل به فاضلاب می‌شود. این ناشی از استفاده گسترده مردم از آب نه برای شرب بلکه برای استفاده‌های بهداشتی و سایر موارد است.

حسین اسماعیلیان امروز ۷ تیرماه در مراسم عقد قرارداد مشارکتی صداوسیمای خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد، اظهار کرد: خراسان رضوی استان خشکی است و مناطق همجوار آن نیز با خشکسالی مواجه هستند. شرکت آب و فاضلاب مشهد تمام تلاش خود را جهت تامین آب مورد نیاز جمعیت ثابت این شهر می‌کند. به دلیل ورود حجم عظیمی از زائران به مشهد در بازه‌های زمانی مختلف، تامین آب این شهر با پیچیدگی‌های مختلفی مواجه است. 

وی افزود: ۵۰ درصد از نیاز آب مشهد از طریق منابع آب سطحی تامین می‌شود. ۴۰ درصد از آب مورد نیاز مشهد از سد دوستی تامین می‌شود و این مسئله باعث نگرانی ما شده است. بارندگی‌هایی که در سال جاری صورت گرفت متاسفانه تاثیر آنچنانی در افزایش منابع آب موجود در سدها نداشته و میزان ذخیره سدهای آب در مشهد تنها ۲۷ درصد است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: دغدغه ما تنها تامین آب در تابستان نیست، بلکه ۶ ماهه دوم سال نیز موجبات نگرانی ما را فراهم کرده است. تمام اقداماتی که امروز در جهت تامین آب صورت می‌گیرد، یک فرایند تکراری در راستای به‌روزآوری منابع آبی است، زیرا هیچ منبع جدیدی جهت تامین آب در مشهد وجود ندارد. 

اسماعیلیان اضافه کرد: مهمترین راهکار برای بهبود وضعیت کنونی، مدیریت مصرف است. البته اقدامات دیگری نیز در زمینه‌ تامین آب صورت گرفته که باعث می‌شود در عرصه کشوری عملکرد شاخصی داشته باشیم. از جمله این اقدامات می‌توان به مدیریت کاهش هدر رفت آب از طریق پهنه بندی شبکه‌های آب اشاره کرد. در نتیجه این امر، میزان هدر رفت آب در مشهد تنها ۸ درصد است که این آمار در مقایسه با سایر کلان شهرهای کشور بسیار پایین‌تر است.

وی عنوان کرد: کمترین سرانه مصرف آب در کشور مربوط به مشهد است. میزان سرانه مصرف خانگی آب هر فرد در شبانه روز در مشهد ۱۲۰لیتر است. الگوی مصرف آب در مشهد ماهانه ۱۵ مترمکعب است و ۷۵ درصد از مشترکین آب و فاضلاب کمتر از ۱۱ مترمکعب آب مصرف می‌کنند. تنها ۲درصد از مشترکین مشهد بیشتر از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: اداره آب و فاضلاب مشهد طی مکاتباتی که با وزرات نیرو داشت، طرحی با محتوای "مشهد، شهری حساس به آب" را عنوان کرد که این طرح تبدیل به کتاب شد و در سطح کشور به عنوان الگو استفاده می‌شود. ما احتیاج به مشارکت و پشتیبانی شهرداری در حوزه‌های تامین و مصرف آب داریم. مشهد در سطح کشور و سازمان یونسکو به عنوان " مشهد،شهر دوستدار آب" معرفی شده است. 

اسماعیلیان افزود: ۸۰ درصد از آبی که در حوزه شرب مصرف می‌شود در نهایت تبدیل به فاضلاب می‌شود. این ناشی از استفاده گسترده مردم از آب نه برای شرب بلکه برای استفاده‌های بهداشتی و سایر موارد است. باید راهکارها و دستورالعمل‌های نوینی را ارائه دهیم تا شاهد مدیریت مصرف در بهترین شکل ممکن باشیم. 

وی بیان کرد: ۸۲ درصد از پروژه‌های فاضلاب مشهد وارد مرحله اجرایی شده، اما متاسفانه ظرفیت تصفیه‌خانه‌های مشهد گنجایش این حجم از فاضلاب را ندارد. خوشبختانه با همکاری‌های استانداری در حوزه آب قادر به بهبود وضعیت و حل چالش‌های مربوط به آب بوده‌ایم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: طی سفری که رئیس محترم جمهمور به همراه هیات دولت به مشهد داشته‌اند، بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ارزی به بخش آب و فاضلاب مشهد اختصاص داده شد. مدت زمان این اعتبارات نیز دو ساله بوده و در حال حاضر ابلاغ شده است.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد و شرکت آب منطقه‌ای استان، قرارداد سرمایه گذاری به مبلغ ۵۳۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شده که این قرارداد منجر به احداث تصفیه خانه برای فاضلاب و اجرای سه پروژه آب‌رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه طبرسی صورت خواهد گرفت، زیرا تصفیه فاضلاب موجود در این منطقه با چالش‌های متعددی مواجه بوده است. پروژه‌های آب‌رسانی نیز حول محور انتقال آب از غرب مشهد با لوله ۱۴۰۰ و ظرفیت ۳ مترمکعب است. همچنین پروژه انتقال آب هزارمسجد نیز در دست پیگیری قرار گرفته است. 

شایان ذکر است در انتهای این مراسم، قرداد مشارکتی صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب امضا شد و همچنین از ۴ جلد کتاب در حوزه کودکان با عنوان "ماجراهای قطره ریزه ۱،۲،۳،۴ " رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha