• جمعه / ۱۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۶:۴۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401041006545
  • خبرنگار : 71573

انتقاد از حذف ادبیات در کنکور

انتقاد از حذف ادبیات در کنکور

یک معلم با انتقاداز حذف درس ادبیات از کنکور می‌گوید: زمانی که قرار باشد درسی از کنکور که ضریب چهار داشته حذف شود، خب این درس یواش یواش در ذهن دانش‌آموز کمرنگ خواهد شد و دیگر به آن نمی پردازند.

مرجانه فرشادی‌زاده، پژوهشگر و معلم ادبیات در گفت‌وگو با ایسنا درباره حذف درس‌های عمومی از کنکور ۱۴۰۲، اظهار کرد: جای  تأسف دارد که بگوییم، واقعیت قضیه این است که زبان فارسی و رشته زبان و ادبیات فارسی  و در پی آن فرهنگ ایرانی که در بطن زبان فارسی نهادینه است، مورد کم لطفی واقع شده است.  این تصمیم شاید تعدادی از دانش‌آموزان را خشنود کند اما ما که در بطن ماجرا و در کنار دانش‌آموزان هستیم می‌بینیم دانش‌آموزانی که اهل علم هستند و برای آینده خودشان برنامه‌ریزی کرده‌اند، خیلی هم‌رأی این تصمیم نیستند.

 او با بیان این‌که این تصمیم موجبات ضعف گسترده زبان فارسی را درنسل‌های بعدی فراهم خواهد کرد، افزود: ادبیات فارسی و ادبیات هر کشوری مجموعه‌ای از آموزه‌های اخلاقی، علمی، هنری، فرهنگی و اندیشه‌ای را در خود دارد و بسیاری از افکار دینی، مذهبی و خداشناسی را شامل می‌شود. ادبیات یک درس معمولی نیست. ادبیات زیبااندیشیدن، تلطیف روح و در نهایت انسان بودن را می‌آموزد. کمرنگ کردن آموختن این درس در واقع کمرنگ‌کردن همه این مواردی است که ذکر کردم. زمانی که قرار باشد یک درس از کنکور که ضریب چهار داشته، حذف شود، خب یواش یواش در ذهن دانش‌آموز کمرنگ خواهد شد ودیگر به آن نمی‌پردازد.

 فرشادی‌زاده خاطرنشان کرد: در گذشته چندین کتاب برای زبان و ادبیات فارسی داشتیم که الان بسیار محدود شده است. همچنین ساعتی که درهفته به این درس  اختصاص داده شده، فقط یک ساعت است! واقعیت این است که دبیر نمی‌تواند آن‌طور که شایسته و بایسته است، حق مطلب را ادا کند. دانش‌آموزان ما الان در ادبیات ضعف دارند. میانگین درصد ادبیات در کنکور در میان بچه‌ها حدود ۲۰ درصد است، در حقیقت زمان کمی که به این درس اختصاص داده ‌شده، باعث می‌شود دبیر نتواند کار خود را انجام دهد و فقط می‌تواند درس‌ها را خیلی مختصرتر توضیح بدهد، شاید در حد روخوانی باشد تا بتواند به همه درس‌ها برسد در نتیجه دانش‌آموز به صورت عمقی متوجه مسائل نمی‌شود و فکر می‌کند ادبیات یک‌ درس حفظ کردنی است اما در کنکور می‌بیند سوال‌ها به صورت مفهومی آمده و نمی‌تواند جواب دهد، پس می‌گوید ادبیات یکی از سخت‌ترین درس‌هایم است.

 او در ادامه بیان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است می‌خواهند، آزمون درس ادبیات در پایه یازدهم و دوازدهم به صورت تشریحی بگیرند؛ تشریحی بودن آزمون خوب است زیرا ادبیات درسی نیست که بخواهیم به صورت تستی آزمون  بگیریم، ادبیات یک‌چیز درک‌ کردنی است و هر کسی درک خود را از ادبیات دارد، پس آزمون تشریحی خوب است اما این‌که فقط در دو پایه باشد، خیر خوب نیست زیرا دانش‌آموز از همان ابتدا این درس را سبک می‌گیرد و این موضوع برای جامعه خطرناک است. 

این معلم تأکید کرد: ادبیات یک کشور خیلی مهم است زیرا خیلی چیزها را در بر دارد و باید تأکید بیشتری روی این درس شود، برایم عجیب است که می‌خواهند درسی که روزی ضریب چهار در کنکور داشته و دانش‌آموزان آن درس را مهم تلقی می‌کردند، یکباره بردارند. آیا این اتفاق محلی برای تأمل ندارد؟ فکر می‌کنم این تصمیم، تصمیم شتابزده‌ای بود و امیدوارم تغییری در این تصمیم حاصل شود. بسیاری از همکاران ما هستند که به واسطه کنکور در کنار معلمی، شغل دارند اگر ادبیات در کنکور کنار گذاشته شود تدریس ادبیات برای کنکور کنار گذاشته می‌شود. البته این موضوع کم ‌اهمیتی است اما در سال‌های آینده تأثیر منفی‌ خواهد داشت.

او درباره این‌که چه پیشنهاداتی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ادبیات دارد، اظهار کرد: به نظرم مهم‌ترین کاری که می‌توانند در مدارس انجام دهند این است که ساعت ادبیات را بیشتر کنند، یک‌جلسه در هفته واقعا برای درسی که بسیار گسترده است، کم است. زمانی که در آموزشگاه به بچه‌های ریاضی و تجربی درس می‌دهم، ابتدا با بی‌میلی تمام سرکلاس می‌نشینند، دوسه ماه که می‌گذرد به من می‌گویند این درس ، یکی از درس‌های مورد علاقه‌ ما شده است. شیرین بیان کردن، به زیبایی‌های ادبیات پرداختن و بیان نکات ظریفی که در بطن ادبیات ما نهفته است، واقعا ادبیات را پرجلوه تر و پررنگ‌تر خواهد کرد اما زمان ادبیات در مدارس کم است و یک دبیر ادبیات نمی‌تواند این کارها را انجام دهد.

فرشادی‌زاده افزود: توجه نقالی و شاهنامه‌خوانی در کشور ما کم است؛ دیگر کشورهای فارسی‌زبان اشعار فردوسی را  بهتر از ما بلدند، یا می‌بینیم اشعار بیدل دهلوی را  افراد در رده‌های سنی مختلف در کشورهای هندوستان و پاکستان و.. خیلی بهتر از ما بلدند، مردم کوچه و بازارشان این اشعار را می‌خوانند، اما افراد اخص‌ ما حالاحالاها نمی‌توانند بخوانند و اصلا حفظ نیستند، زیرا به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. اختصاص ساعت‌هایی به نقالی و شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی یکی از کارهایی است که می‌توانند در مدارس از ابتدایی از کارهایی است که می‌شود، انجام داد.

او سپس گفت: هر کسی هر رشته‌ای که بخواهد بخواند، حتی ریاضی محض نباید از زبان و ادبیات فارسی جدا شود؛ باید رسانه‌ها و صدا و سیما به هر نحو که شده به زبان و ادبیات فارسی بپردازند اما متأسفانه از این خبرها نیست. آیا یک فیلم درباره حکایات مثنوی یا داستان‌های شاهنامه داریم؟ نداریم، این خیلی بد است، هیچ کشوری این‌طور نیست. مثلا کشور چین افسانه‌هایی را که در بین خودشان هم خیلی کمرنگ است، فیلم و سریال می‌کند اما ما کتابی مثل «شاهنامه» داریم که افتخار ایران و افتخار هر فارسی‌زبان است اما آیا یک آدم‌ عامی ایرانی، چهار بیت از آن را از حفظ است؟ باید روی این‌ها کار کنیم اما در عوض این‌ کارها می‌گوییم از کنکور برداشته شود که بچه‌ها راحت ادبیات را کنار بگذارند. ادبیات آنقدر کم‌رنگ است که مادر یکی از بچه‌ می‌گفت، «اصلا خانم  فرشادی ! ادبیات چه دارد که بخواهیم روی آن مانور بدهیم؟» در ذهن‌ها این تصور از ادبیات وجود دارد. من در پاسخ به او گفتم «ادبیات چه‌ ‌ندارد، ادبیات مانند یک داروخانه است که برای همه دردها درمان دارد.» واقعا حیف، حیف...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۰ ۱۱:۲۴

خب نپردازند...هر کی به هر درسی علاقه دارد به آن سو میرود ..چه لازم هست وقتتو رو با چیزی که خوشت نمیاد پر کنی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۳ ۲۰:۴۱

دوست عزیزلطفابه همین جمله ای که نوشتید دقت بفرمایید... متاسفانه ایراد دستوری دارد.( چه لازم است )، جمله اشتباهی است. پس بهتراست که بیشتر زبان فارسی را جدی بگیریم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۱ ۱۲:۰۳

درود به شرف این استاد فرهیخته و فهیم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۱ ۱۲:۵۰

ایشون خودش داره از ادبیات پول در میاره معلومه که باید یه همچین حرفی بزنه و اصلا به فکر دانش آموز نباشه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۵ ۰۲:۰۳

احسنت ، اصلا از کسی که منفعتش از کلاس کنکوره نباید مصاحبه بگیرن معلومه مخالفه ، میشه همون بحث تعارض منافع ، ایشون اگر راست میگن نگران زبان مادری هستن چرا تا حالا به نحوه طراحی سوالات کنکور و ابیاتی که خارج از کتاب میارن و باعث نفرت از این درس میشه اعتراض نکردن ؟ دوم آیا فهم ادبی و عشق به ادبیات رو باید با سوالات سخت کنکور محک زد ؟ سوالاتی که خیلی از همین معلمین در اون اختلاف نظر دارن و حتی نمیتونن حلش کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۲ ۱۰:۳۷

واقعا باعث تاسف هست

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۳ ۲۱:۳۷

منتقد عزیز فقط انصاف دهید که اگر امروز سعدی و حافظ و فردوسی زنده بودند و کنکور می دادند چند درصد از تست های فارسی کنکور را می توانستند درست بزنند ؟!!! پس نمره آوردن از تست زنی کنکور تنها به شرکت در کلاس های روش تست زنی ادبیات فارسی دارد و نشان از علاقه دانش آموز و دانستن ادبیات فارسی او نیست . دانش آموزی را می شناسم که در دبیرستان استعداد های درخشان در می خواند . در درس فارسی ندرسه هم نمرات او همیشه بیش از ۱۹ بود . ولی در تست زنی ادبیات فارسی قلمچی ضعیف بود و در حد ۲۰ درصد می توانست درست بزند . این دانش آموز قسمت عمده ای از دیوان حافظ را حفظ بود . ولی باز هم در تست زنی ادبیات فلمچی که شبیه مرسش های کنکور است ضعیف بود . با بکارگیری یک معلم تست زنی ادبیات و با پرداخت هزینه هنگفت حدود بیست و پنج میلیون تومان ظرف چهار ماه این دانش آموز توانست نماتی بالاتر از ۸۰ در صد در تست زنی ادبیات بدست بیاورد . ملاحظه می کنید که با سبک و سیاق ادبیات کنکور فعلی تنها آدم های بسیار پولدار می توانند موفق شوندو ربطی به دانستن زبان فارسی یا علاقه دانش آموز به فارسی ندارد .

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۴ ۱۷:۴۲

خب چرا عربی حذف نمیشه ؟؟؟؟چرا فارسی اخه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۴ ۲۱:۰۲

درودبرشرفت،اصلانبایددروس عمومی ازکنکورحذف بشن...حذف این دروس جای تاسف داره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۵ ۱۱:۵۳

ادبیات نه اینکه بری تستی بخونی و تست بزنی و این چرت و پرت ها ادبیات باید بری سر کلاس شاهنامه بخونی سعدی بخونی حافظ بخونی تا لذت ببری این کتاب زجر آور هست و اکثر کسانی هم که مخالف حذف هستند از کنکور در آمد زایی می‌کنند. و خب طبیعیه دلیل هایی هم بیارن در کل حذف ادبیات بسیار مفیده ادبیات باید لذت بخش شود با قرار گرفتن در کنکور زجر آور می شود با تشکر

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۳

حذف ادبیات یعنی حذف فرهنگ، هویت و تمدن یک ملت، یعنی حذف شاعران بزرگی چون فرودسی، حافظ، مولانا و.... شاعرانی که خیلی از پژوهشگران کشورهای غربی حسرتشون رو میخورن. حذف ادبیات یعنی حذف زبان و ریشه واین بزرگترین آسیب حذف ادبیاته.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۶ ۰۱:۲۹

ادبیات مثلی که خوب برات درامد داشته