• جمعه / ۱۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401041006763
  • خبرنگار : 50491

امام جمعه گرگان:

فریضه حج صرفاً در برنامه‌های عبادی محصور نباشد/ مالیات پول زور نیست

فریضه حج صرفاً در برنامه‌های عبادی محصور نباشد/ مالیات پول زور نیست

ایسنا/گلستان امام جمعه گرگان با بیان اینکه حج خانه توحید است و باید از شرک و مشرکان زدوده شود، گفت: این فریضه بزرگ اسلامی نباید صرفاً در برنامه های عبادی محصور شود چراکه حج عبادتِ توأم با نفی شیاطین است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گرگان، با گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و روز ازدواج، اظهار کرد: ازدواج سنت الهی و نبوی است و مسئله ای مهم در زندگی بشر است چراکه یکی از آثار ازدواج تولید نسل و فرزندآوری است.

وی با بیان اینکه جایگاه خانواده بسیار مهم است و در نظام اسلامی محلی برای انسان‌سازی است، افزود: ملاک قرار دادن مال و زیبا و مقام در ازدواج عامل سعادت و خوشبختی نیست، اگر ازدواج بر مبنای ایمان و اخلاق انجام شود خانواده را بر مبنای صحیح قرار می دهد.

مردسالاری و زن سالاری جایی در اسلام ندارد

امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه ما باید سبک زندگی حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم و رنگ و لعاب زندگی آنها باید در زندگی ما نمایان باشد، تأکید کرد: متأسفانه امروز ازدواج ها در وادی دیگری قرار گرفته و در برخی موارد توجه به مادیات، زیبایی، جایگاه و ثروت ملاک قرار می گیرد حال آنکه این شاخصه ها ضامن خوشبختی و سعادت نیست بلکه نجابت، اصالت خانوادگی، اخلاق، ایمان و تقوا در ازدواج مهم است حتی اگر طرف مقابل فقیر باشد.

نورمفیدی با بیان اینکه اسلام مسئولیت هایی را که بر عهده زن قرار داده برعهده مرد هم قرار داده است، متذکر شد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند بهترین شما کسانی است که با خانواده خود مهربان تر باشد و این مسئله تنها منحصر به زن و یا مرد نیست چراکه اسلام مرد سالار و یا زن سالار نیست.

وی در ادامه به سفر حج تمتع اشاره کرد و گفت: متأسفانه سفر حج در دورانی گرفتار قدرتمندانی بود که به دنبال حقیقت اسلام نبودند و امام راحل فرمودند بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که حج را با آن همه بزرگی و عظمتی که دارد محصور به یک عبادت خشک و یک حرکت بی حاصل و بی ثمر کنند.

امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه حج خیلی مهم است، یادآور شد: هیچ یک از ادیان آسمانی چنین صحنه ای ندارند که هر سال چنین اجتماع عظیمی در یک نقطه جمع شوند و یک رنگ و یک لباس در حال عبادت و بندگی خداوند باشند و نباید این فریضه بزرگ اسلامی را صرفاً در برنامه های عبادی  محصور کنیم چراکه حج عبادت تنها نیست و عبادت توأم با نفی شیاطین است.

نورمفیدی با بیان اینکه رمی جمرات به معنای طرد کردن شیطان و برائت از مشرکان جزیی از حج است، متذکر شد: حج خانه توحید است و باید فریاد توحید از آن بلند شود و از شرک و مشرکان زدوده شود، امروز همه مستکبران می گویند که دنیا باید مطیع ما باشد و اگر ذره ای خلاف میل ما حرکت کنند نابود می شوند؛ اینها همان بت و شیطان بزرگ هستند و حج به منظور برائت از مشرکان است.

وی در ادامه بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ مالیات در جامعه تأکید کرد و گفت: در کشورمان فرهنگ مالیات جا نیفتاده و متأسفانه عده ای تصور می کنند که پول زور از آنها گرفته می شود حال آنکه این چنین نیست، بودجه تمامی کشورهای پیشرفته بر مبنای مالیات است و در برخی از کشورها 80 درصد بودجه دولت ها از محل مالیات تأمین می شود.

امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه پرداخت مالیات یک وظیفه قانونی و اسلامی است، یادآور شد: همه مردم از امکانات کشور استفاده می کنند لذا باید مالیات بپردازند تا این هزینه ها تأمین شود چراکه درست نیست نیازهای جامعه صرف هزینه های روزمره شود گرچه به متولیان اخذ مالیات توصیه می کنم با توده های مردم سخت‌گیرانه برخورد نکنند اما با کسانی که درآمدهای میلیاردی دارند ولی از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند جدی تر و سخت گیرانه تر برخورد کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص فعلی دشمنان دائماً به دنبال ناامیدی مردم هستند، تصریح کرد: دشمن با تسلیغات گسترده در فضای مجازی به دنبال آن است که جمهوری اسلامی یاران را ناتوان جلوه دهد و به مردم القا کند که مسئولان کوتاهی می کنند، ما به آینده کشورمان امیدوار هستیم و مردم باید هوشیاری بیشتری به خرج دهند و بدانند که این سخنان از توطئه های دشمن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha