• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401041107011
  • منبع : نمایندگی قزوین

از جشن گیلاس تا معرفی قهرمانان ورزشی در روستای «اِزگنین» الموت

از جشن گیلاس تا معرفی قهرمانان ورزشی در روستای «اِزگنین» الموت

ایسنا/قزوین اهالی روستای «اِزگنین» از توابع بخش الموت‌غربی استان‌ قزوین پنجشنبه نهم تیرماه در ایام برداشت محصول گیلاس خود، در یک رویداد مفرح قهرمان‌پرور بودن روستا در رشته تیراندازی را هم در کنار یکدیگر جشن گرفتند؛ چراکه روستای ازگنین، نگینی درخشان بر حلقه تیراندازی ایران است که توانسته در طول سالیان ۹ قهرمان ملی و آسیایی را به ایران اسلامی تقدیم کند.

به گزارش ایسنا، مردم روستای «اِزگنین» از توابع بخش الموت‌غربی استان‌قزوین روز پنجشنبه نهم تیر ماه در ایام برداشت محصول گیلاس تکدانه خود، قهرمان‌پرور بودن روستا در رشته تیراندازی را هم در کنار یکدیگر جشن گرفتند. از خیل این قهرمانان می‌توان به «مرحوم اللهیار برخورداری» قهرمان ملی و مربی تیم‌ملی، «حاجعلی برخورداری» قهرمان ملی و مربی‌تیم‌ملی، «علی برخورداری» قهرمان کشور و استان و ارتش جمهوری اسلامی ایران، «ابراهیم برخورداری» المپین و قهرمان جهان و آسیا، «راضیه برخورداری» قهرمان آسیا و کشور و عضو اسبق تیم ملی، «نیلوفر ‌برخورداری» قهرمان کشور و استان و نیز جوانترین عضو و جدیدترین آن‌ها «پرهام برخورداری» قهرمان استان و عضو تیم ملی نوجوانان تیراندازی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

این مراسم با حضور پرشور اهالی باصفای روستای ازگنین و حضور مسئولین استانی و محلی برگزار شد و در حاشیه آن حاضران حس و حال خود را با خبرنگار ایسنا در میان گذاشتند.

سنّت شکرگزاری را در بین جوانان ترویج کنیم

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم به ایسنا گفت: باید در همه‌حال شکر نعمت‌های الهی را به جای آورد؛ چه در سال‌هایی که نعمت افزون است و چه ایامی که بر اثر سرمازدگی یا خشکسالی از میزان آن کاسته می‌شود. ما صاحبی داریم که خالق ماست و آگاه بر همه احوال‌مان است و وظیفه ما تلاش، کوشش و بهره‌مندی از مواهب الهی است.

وی تصریح کرد: در روستای ازگنین مردم به دلیل نعمتی که خدای متعال به این منطقه ارزانی داشته، آیین شکرگزاری را به پا داشتند که فرهنگ‌سازی بسیار ارزشمند، عمیق، فطری و دینی است. شکرگزاری برای انسان خوشایند است و شایسته است که این امر، درسی برای جوانان و فرزندان ایران زمین باشد که نسبت به ولی‌نعمتان خود همچون پدر و مادر، همسایه، مدیر، معلم و هر مسئولی که خدمتی به آن‌ها ارائه می‌دهد، قدردانی کرده و شکرگزار باشند.

این نماینده مجلس افزود: روستای ازگنین از الموت‌غربی این سنت بسیار خوب را همراه با جشن و شادی و لذت و رضایت اهالی‌محل برگزار کرد که امیدوارم خداوندمتعال به پاس این شکرگزاری برکاتش را بر مردم این منطقه بیش از پیش نازل کند.

وی با اشاره به جشنواره بازی‌های بومی_محلی که در این روستا برگزار شد، خاطرنشان کرد: برپایی مسابقات تیراندازی در این فضا، هم بر سلامت جسم تاثیر مثبت دارد و هم ذهن انسان را برای تمرکز بر کارها منسجم می‌کند و فعالیت مغز و حافظه را افزایش می‌دهد.

سیاهکلی‌ با تاکید بر توجه ویژه هیئت‌های ورزشی استان به مناطق روستایی تصریح‌کرد: هر فردی علاقه‌مندی‌های ویژه خود در حوزه ورزش دارد پس شایسته است هر یک از هیئت‌های ورزشی با حضور در مناطق روستایی علاقه‌مندان را شناسایی کرده و با استعدادیابی، فضا را برای فعالیت حرفه‌ای آنان در میادین استانی و ملی فراهم کند.

اِزگنین، نگینی درخشان بر حلقه تیراندازی

حسین زکی‌زاده، رئیس هیئت تیراندازی استان قزوین نیز در حاشیه این مراسم به ایسنا گفت: ابراهیم برخورداری اولین المپین ایران در رشته تیراندازی با تپانچه بادی است که باعث افتخار این سرزمین است که با پیشنهاد وی در راستای مسابقاتی که در سطح روستاهای اطراف شهر قزوین برگزار می‌شد، امسال در جشنواره گیلاس روستای ازگنین شرکت کردیم.

این مسئول تصریح کرد: «برخورداری‌ها»، نگینی درخشان بر حلقه‌ی تیراندازی استان قزوین‌ هستند و به جرئت می‌توان گفت، ازگنین تنها روستایی است که در رشته تیراندازی قهرمانان بسیار ارزشمندی را تقدیم استان قزوین و ایران عزیز کرده است.

وی هدف از حضور در این روستا را، آشنایی بیشتر آحاد مردم با رشته تیراندازی عنوان کرد و افزود: شایسته است در این شرایط سخت اقتصادی و مشکلات مالی و درگیری‌های ذهنی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حتی برای ساعتی بتوان شادی را به زندگی آن‌ها تزریق کرد.

رئیس هیئت‌ تیراندازی استان قزوین عنوان کرد: هر ساله چهار دوره مسابقات روستایی در تقویم کاری هیئت تیراندازی قرار می‌گیرد اما اولین باری است که از اطراف قزوین خارج شده و در شهرستان الموت میزبان مردم هستیم و این استقبال چشمگیر انگیزه فعالیت دو چندان برای هیئت تیراندازی را در  روستاهای سراسر پهنه استان قزوین ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم انتظار، با جمعیت بسیاری در این مسابقه روبه‌رو شدیم که به جرئت می‌توان گفت پیر و جوان، خرد و کلان روستا مشارکت چشمگیری در هرچه باشکوه‌ برگزارشدن این مسابقه از خود نشان داده‌اند.

تداوم رویش‌ استعدادهای بالقوه تیراندازی، در روستای ازگنین

 ابراهیم برخورداری، مسئول برگزاری مسابقات تیراندازی در روستای ازگنین نیز به ایسنا گفت: این منطقه ۹ قهرمان را در رشته تیراندازی تقدیم ایران اسلامی کرده است که حائز رتبه‌های برتر در قهرمانی آسیا،  قهرمانی ارتش‌های‌جهان و ارتش‌های ایران بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به رویش این قهرمانان از روستای ازگنین و خانواده‌های برخورداری و به پاس شکرگزاری این موهبت‌الهی، استعدادیابی و شناسایی نیروهای بالقوه جوان در رشته تیراندازی را، در دستور کار قرار دادیم تا به تداوم این مسیر درخشان فرهنگی و ورزشی کمک کرده و ستاره‌های درخشانی را بر آسمان افتخارات ایران اسلامی اضافه کنیم.

برخورداری تصریح کرد: این مسابقات را در سطح روستا برگزار کردیم که در حین برداشت محصول درجه‌یک گیلاس «تکدانه» توسط باغداران، شور و نشاط را به فضای روستا تزریق کنیم و الحمدالله در کنار آن با بازی‌های بومی محلی توانستیم جشنواره‌ای در شأن و شخصیت مردم باصفا و سخت‌کوش  روستای ازگنین برگزار کنیم.

لزوم کشف و پرورش استعدادهای ورزشی روستاها

بابایی، دبیر هیئت ورزش‌های‌روستایی و بازی‌های بومی محلی  استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هدف از برپایی جشنواره فرهنگی ورزشی در روستای ازگنین، حفظ سنت و آیین به‌ویژه در زمینه بازی‌های بومی محلی است تا آحاد مردم را با این ورزش‌ها آشنا کرده و مجدداً شور و نشاط و علاقه به این بازی‌ها را در بین جوانان عصر جدید ایجاد کنیم.

وی افزود: در این جشنواره، بازی‌های بومی محلی شهرستان‌های مختلف استان قزوین  همچون دوزپا، دال‌پلان، دارت و تیراندازی برای مردم به بازی و رقابت گذاشته شد. برخی از این بازی‌ها همچون «هفت‌سنگ» در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند و معمولاً جوانان به این بازی علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند که دارای چارچوب و قوانین خاص خود است.

این مسئول تصریح کرد: استعدادهای بالقوه‌ای در مناطق روستایی وجود دارد که وظیفه کشف و شناسایی و پرورش آن‌ها بر عهده هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی است به طور مثال دختر جوانی در منطقه الموت شناسایی شد که توانست به بالاترین مقام دوی سرعت استان قزوین، دست پیدا کند.

 قهرمانان باعث عزت اهالی روستا ازگنین هستند

زبیده برخورداری، از اهالی روستای ازگنین حضور چنین قهرمانانی در روستا را موجب افتخار و سربلندی و عزت اهالی عنوان کرد و افزود: با وجود چنین فرزندان غیور و قهرمانی، خداوند نعمت را در حق ما تمام کرده است.

وی تصریح کرد: با اینکه بالغ بر ۶۰ سال سن دارم، در این رقابت، داوطلب شرکت در رشته تیراندازی هستم زیرا شور و شعف ارزشمندی که در حال حاضر در بین اهالی روستا موج می‌زند، مرد و زن و پیر و جوان را به مشارکت در این حرکت زیبای فرهنگی و ورزشی دعوت می‌کند.

این بانوی اهل روستای ازگنین خاطرنشان کرد: خوشحال می‌شویم شاهد چنین رویدادهایی در سطح روستا باشیم.‌ حضور مسئولین استان موجب دلگرمی ماست و قطعاً انرژی مثبتی را در فضای روستا تزریق کرد و می‌توان گفت صددرصد محلی‌ها در این مسابقه حضور داشتند.

جهادکشاورزی کمک‌حال باغداران در روزهای سخت

به گزارش ایسنا، از سویی دیگر بهانه برگزاری رویداد در روستای ازگنین برداشت گیلاس تکدانه بود و مسئولان مرتبط با جهاد کشاورزی نیز در این مراسم حضور داشتند؛ محسن باقری، مسئول‌جهاد کشاورزی ‌رجایی‌دشت در این خصوص به ایسنا گفت: به همت اهالی، شورا و دهیاری روستای ازگنین جشنواره گیلاس در این منطقه برگزار شد و با توجه به اینکه امسال شرایط محصول گیلاس به دلیل گرمای‌زودرس و عدم گرده‌افشانی مناسب چندان مناسب نبود، بنا داریم در حد توان کمک حال باغداران زحمتکش منطقه باشیم.

وی ادامه داد: بیشترین میزان محصولی که در شرایط مناسب می‌توان از باغات منطقه برداشت کرد، ۱۲ تن به ازای هر هکتار است اما متأسفانه به دلیل سنتی بودن و شرایط نگهداری، غالباً بیشتر از ۶ تن برداشت نمی‌شود.

این مسئول با بیان اینکه معروف‌ترین نوع گیلاس منطقه، گیلاس تکدانه است، بیان کرد: در حال حاضر از نظر میزان برداشت محصول در شرایط مناسبی نیستیم اما هر سال شکرگزار این نعمت هستیم تا در سال‌های آتی بیشتر شده و زندگی روستاییان رونقی پیدا کند.

 باغداران، نگران دوران بازنشستگی خود نباشند

یوسف علیزاده، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان قزوین نیز در این برنامه به ایسنا گفت: این صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر را تحت پوشش بیمه خود قرار داده است که می‌توانند از خدمات بازنشستگی و از کار افتادگی و فوت برخوردار شود.

وی افزود: مشاغلی همچون باغداری که از مزد و حقوق ثابتی برخوردار نیستند می‌توانند، عضو صندوق بیمه‌اجتماعی شوند و با پرداخت پنج درصد حق بیمه‌ی خود و ۱۰ درصدی که دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند، از مزایای این بیمه برخوردار شود.

این مسئول تصریح کرد: باغداران زحمتکشی که در این شرایط کم‌آبی با سختی اندک محصولی به دست می‌آورند، می‌توانند در ایام پیری و از کار افتادگی از مزایای چندین سال تلاش خود بهره‌مند شوند و با عضویت در صندوق اجتماعی از کمک‌های سازمان‌های حمایتی بی‌نیاز شوند.

 مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان قزوین گفت: جشنواره گیلاس روستای ازگنین سبب شد تا میز خدمت صندوق بیمه اجتماعی استان قزوین در این محل خدمات خود را برای جامعه هدف که همین اقشار زحمتکش هستند معرفی کند تا اهالی به دور از هزینه‌های سنگین بتوانند از نعمت بیمه برخوردار شده و با حداقل هزینه، تا ۷۰ درصد از اعتبارات دولتی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، فضای حاکم بر روستای ازگنین مثال‌زدنی است. شور و شوق ارزشمندی که در بین اهالی روستا موج می‌زند بیانگر آن است که ظرفیت‌های بسیارخوب ورزشی و فرهنگی در بین اهالی روستا وجود دارد که مسئولین وظیفه کشف، رشد و بالندگی این استعدادها را بر عهده دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha