• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401041107244
  • خبرنگار : 50072

ضربه ایرباس به بوئینگ

ضربه ایرباس به بوئینگ

ایرباس یکی از بزرگ‌ترین معامله یک روزه خود را با فروش تقریبا ۳۰۰ هواپیمای مسافربری به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد دلار به چهار شرکت هواپیمایی چینی ثبت کرد که برای این سازنده اروپایی در کشمکش با بوئینگ برای تسلط بر بزرگترین اقتصاد آسیا، رقابتی بزرگ محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس، خطوط هوایی چین شرقی ۱۰۰ جت باریک پیکر A۳۲۰neo و ایر چین ۶۴ جت همچنین شرکت هواپیمایی شنژن تابعه آن، ۳۲ فروند دیگر را خریداری می‌کنند. شرکت هواپیمایی جنوبی چین (China Southern) قبلا اعلام کرده بود که ۹۶ هواپیمای A۳۲۰neo را خریداری و هواپیماهای اضافی را اجاره خواهد کرد.

چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، بازاری کلیدی برای ایرباس و رقیب آمریکایی آن بوئینگ است و هر دو برای تقویت حضور خود در آنجا تلاش کرده‌اند. این مجوز خرید در زمان افزایش تنش‌های سیاسی بین ایالات‌متحده و چین صادر شده است.

در حالی که سفر در این کشور در بحبوحه محدودیت‌های مرتبط با کووید، کم‌ شده است، با توجه به ظرفیت محدود تولیدکنندگان، سفارش‌های جت باید سال‌ها قبل از تاریخ کنونی انجام می‌شد.

این اطلاعیه‌ها نشان دهنده اولین سفارش هواپیمای بزرگ چین در حدود سه سال گذشته است. بوئینگ در طول تاریخ، شرکت هواپیمایی جنوبی چین را به‌عنوان بزرگترین مشتری خود در این کشور به حساب می‌آورد. این شرکت هواپیمایی در ماه مه بیش از ۱۰۰ فروند جت ۷۳۷ مکس شرکت آمریکایی را از برنامه‌های کوتاه‌مدت ناوگان خود حذف کرد و دلیل آن عدم اطمینان در مورد تحویل اعلام شد.

هواپیماهای شرکت هواپیمای جنوبی چین از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ تحویل داده خواهد شد همچنین این اپراتور به طور جداگانه ۱۹ فروند A۳۲۰neo را اجاره خواهد کرد. تحویل به ایر چین از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ و تحویل به خطوط هوایی شنژن از ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ خواهد بود.

شرکت هواپیمای جنوبی چین قبلا برنامه‌های خود را برای گسترش سریع ناوگان مکس ۷۳۷ خود تشریح کرده بود و در ماه مارس اعلام کرد که ۳۹ فروند در سال جاری موعد تحویل دارد و در مجموع ۱۰۳ فروند تا سال ۲۰۲۴ تحویل خواهد شد. چین اولین کشوری بود که این هواپیما را پس از سقوط مرگبار در اندونزی و اتیوپی زمین‌گیر کرد.

از زمان زمین‌گیر شدن مکس، ایرباس در به دست آوردن سفارش‌ها و سهم بازار برای جت‌های باریک پیکر جلوتر از بوئینگ حرکت کرده است حتی در شرایطی که این هواپیماساز اروپایی در تلاش برای افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده است.

ماه گذشته، گیوم فاوری، مدیر اجرایی ایرباس گفت: تاخیر در رسیدن موتورها به این معنی است که ایرباس قادر به تحویل جت‌های خود نخواهد بود.

ایرباس برای پاسخگویی به عقب‌ماندگی رو به رشد خود، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای افزایش تولید پرفروش‌ترین جت‌های خانواده A۳۲۰ خود تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ فروند در ماه دارد و به‌نظر می‌رسد پیشروی خود را افزایش دهد.

بر اساس آخرین گزارش سالانه چین، در پایان سال ۲۰۲۱، شرکت هواپیمای جنوبی چین، بزرگترین شرکت هواپیمایی این کشور، ناوگانی متشکل از ۳۹۹ هواپیمای باریک پیکر بوئینگ داشت همچنین در پایان سال گذشته ۳۳۴ ایرباس سری SEA۳۲۰ باریک پیکر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha