• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1401041107366
  • خبرنگار : 71552

ترای‌اتلون را نمی‌توان با ترای‌اتل مقایسه کرد!

ترای‌اتلون را نمی‌توان با ترای‌اتل مقایسه کرد!

رییس فدراسیون ترای اتلون گفت: ترای اتلون را نمی توان با ترای اتل مقایسه کرد. ترای اتلون یک رشته استقامتی است ولی در ترای اتل ضرب آهنگ بالا است و می‌توانیم فاصله با رقبا را کم کنیم.

مهدی گودرزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص حضور ورزشکاران در مسابقات ترای اتل قهرمانی آسیا که زیر نظر اتحادیه پنتاتلون مدرن (پنج‌گانه مدرن) است، اظهار کرد: از سال گذشته فعالیت پنتاتلون مدرن که یک رشته المپیکی است به فدراسیون ترای اتلون واگذار شد. دو سال با اتحادیه جهانی پنتاتلون مدرن فعالیت می‌کردیم و از سال گذشته وزارت ورزش مجوز انجمن را برای فدراسیون ما صادر کرد. ترای اتل (شنا، دو و تیراندازی) و بای اتل (دو و شنا) هم دو شاخه از این رشته هستند که در سطح جهان مسابقات مشخصی دارند. بعد از این مسابقات آسیایی در اکتبر هم قرار است مسابقات جهانی این رشته برگزار شود. این اولین اعزام رسمی ما است که بعد از گرفتن مجوز این رشته انجام شده است. خداراشکر که با کسب مدال آسیایی همراه شد.

رییس فدراسیون ترای اتلون در ادامه گفت: پنتاتلون مدرن همانند ترای اتلون شاخه‌های مختلف دارد که هر کدام از شاخه‌ها مسابقات جهانی یا آسیایی مخصوص به خود را دارند. در دواتلون ورزشکاران ما در ورلد گیمز سهمیه گرفتند که شامل دویدن و دوچرخه سواری است اما ترای اتلون مسابقه استانداردی است که در المپیک برگزار می‌شود. ترای اتل و بای اتل هم شاخه‌هایی هستند که مسابقات قهرمانی جهان و آسیایی معتبر دارند اما در المپیک تنها پنتاتلون مدرن را خواهیم داشت. در مسابقات بای اتل قهرمانی آسیا قزاقستان ورزشکاران ما چهارم و پنجم شدند اما در ترای اتل توانستیم مدال بگیریم. جابه جایی جایگاه در ترای اتل به سبب شلیک‌های خوب در تیراندازی بود که توانستیم به مدال برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سطح رقابت‌های ترای اتل خیلی پایین‌تر است، تا جایی که همین ورزشکاری که در این مسابقات برنز گرفت در ترای اتلون 44 شد، گفت: ترای اتلون را نمی توان با ترای اتل مقایسه کرد. ترای اتلون یک رشته استقامتی است. برای ساختن یک ورزشکار استقامتی باید سال‌ها تلاش کرد. باید او را از 6 سالگی تحویل گرفت، 12 سال روی او کار کرد تا به سطح رقابت برسد. خلایی که در ترای اتلون داریم به خاطر عقب ماندگی است که در رشته‌های پایه داریم و امکان جبران هم نیست. وقتی در این رشته فاصله می‌افتد دیگر نمی‌توان آن را جبران کرد. ولی در ترای اتل ضرب آهنگ بالا است، چند مرحله کار انجام می‌شود و می توانیم نزدیک شویم.

گودرزی در ادامه گفت: نفر اول مسابقات ترای اتل قهرمانی آسیا همان نفر دوم بازی‌های آسیایی جاکارتا و قهرمان ترای اتلون آسیا است. ما درترای اتل توانستیم فرصت رشد ورزشکاران را پیدا کنیم. در ترای اتلون رقبای ما سال‌ها در شنا و رشته‌های پایه قوی بوده‌اند و ورزشکار تربیت کرده‌اند که ما این شرایط را نداریم. همچنین فضای جبران هم خیلی کم است. سه چهار سالی است که با مربی پرتغالی کار می‌کنیم تا فاصله بیشتری نگیریم. همین سیستم‌های نظام‌مند کشورهای توسعه یافته در رشته‌های پایه دلیل این است که ماهیت ترای اتلون پیچیده‌تر است.

رییس فدراسیون ترای اتلون در مورد کسب سهمیه در پنتاتلون مدرن گفت: ما در پنتاتلون مدرن فرصت کسب سهمیه المپیک بالاتری داریم. در این دوره از المپیک یک فرصت بسیار خوب برای کسب سهمیه وجود دارد. در المپیک توکیو در این رشته حواشی به وجود آمد و یک ورزشکار اسبش را زده بود. این سبب شد که فدراسیون جهانی با نگاه توسعه درصدد حذف ماده اسب سواری برآید. این یک رشته باستانی است که آقای کوبرتن این رشته را به المپیک اضافه کرده است. کشورهایی که در این رشته پیشرفته بودند با حذف سوارکاری و ورود یک رشته جدید مثل عبور از موانع دچار تغییراتی خواهند شد. این تغییر به ما فضا می‌دهد تا فرصت بیشتری برای نزدیک شدن خواهیم داشت.

او در پایان گفت: ‌در این یکسال منتهی به المپیک پاریس کشورها دچار سردرگمی هستند و می‌خواهند ببینند چه رشته ای به پنتاتلون مدرن اضافه می‌شود تا بتوانند برای آن تلاش کنند. امیدواریم ما هم با این فضا فرصت و جمعیت بیشتری داشته باشیم. دو، شنا و تیراندازی (شاخه بای اتل و ترای اتل) رشته‌های بیس پنتاتلون مدرن هستند که تغییری در آنها نخواهیم داشت. دو رشته دیگر شمشیربازی و سوارکاری است که سوارکاری قرار است حذف شود و همین برای ما یک برگ برنده خواهد بود. در چند روز گذشته به عنوان تست در ترکیه مسابقاتی برگزار شد که در آن به جای سوارکاری عبور از موانع را گذاشتند. می‌خواهند در این یکسال یک رشته را اضافه کنند اما احتمالا با همین عبور از موانع کار را برای المپیک پاریس پیش ببرند. در این رشته هم که نیاز به آمادگی جسمانی است و ما مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha