• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۲۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401041208520
  • خبرنگار : 50210

استاندار:

استان مرکزی صاحب شهرک های صنفی می شود

استان مرکزی صاحب شهرک های صنفی می شود

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: به زودی شهرک های صنفی ذیل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی تاسیس می شود.

دکتر فرزاد مخلص الائمه دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن و دهه تولید و تجارت با اشاره به اینکه نظام اداری نیازمند جراحی است، اظهار کرد: رییس جمهوری از زمانی که ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت مکررا بر تحول نظام اداری تاکید داشت و امیدواریم که قوه مجریه در اجرای این تحول موفق باشد.

وی تصریح کرد: عموما در بازدیدها و جلسات، تولیدکنندگان و صنعتگران مشکلاتی را مطرح می کنند که اساسا ریشه در یک ناکارآمدی مفرط در نظام اداری دارد و این شرایط بروکراتیک نمی تواند موانع را رفع کند.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه این ناکارآمدی حاصل ثروت خدادادی به نام نفت است که باعث شده است، ارزش ثروت، تولید، نخبه و ... را ندانیم، افزود: ای ثروت می تواند مفید باشد، اما طبق فرموده مقام معظم رهبری این ثروت باعث فروریختگی فراوان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در دهه های اخیر بوده است و وضع تحریم ها مقداری طعم بی نفتی و جدا بودن از این درامد سرشار را به اقتصاد کشور چشاند.

وی با اشاره به اینکه شاهدیم که مجددا این منبع ویژه به سر سفره اقتصاد کشور باز می گردد و از ابتدای استقرار دولت سیزدهم فرایند فروش نفت بهبود یافته و امیدواریم بلای گذشته تکرار نشود، بلکه از این فرصت مغتنم برای رشد اقتصاد استفاده شود، گفت: مسلما باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و به سراغ اقتصاد واقعی مبتنی بر تولید برویم و از این پس از نفت باید در سرجای خودش استفاده کرد.

مخلص الائمه با بیان اینکه تلاش بر این است که با فروش نفت منابع ارزی کشور تامین شود، افزود: از ابتدای سال نیز دولت اهتمام دارد که منابع حاصل از فروش نفت صرف هزینه های جاری نشود و امیدواریم به زودی نتیجه این تلاش را در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: از میانه خردادماه با موضوع کمبود انرژی و برق در کشور مواجه شدیم، سال گذشته نیز قطع برق در بخش های مختلف را به دلیل کسری ۱۵ هزار مگاوات کسری برق تجربه کردیم. پیش بینی بر این بود که امسال با ۱۹ هزار مگاوات کسری روبرو باشیم که با فرآیند طی شده از سوی دولت و تکمیل طرح توسعه، تعدادی از نیروگاه ها، ظرفیت و تولید برق در کشور افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۳ هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت نیرو، حداقل در استان مرکزی قطعی برق در بخش خانگی انجام نشده است گرچه محدودیت مصرف برق برای بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و ... اعمال شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه روزهای پنجشنبه برای کمک به صنعت و کشاورزی، بخش اداری استان تعطیل شده و ساعت کار بانک ها نیز کاهش داده شد، گفت: هر منبع تجدیدناپذیری یک روز تمام می شود و این روز بسیار نزدیک است. قطعا منابع گاز و نفت و ... جهان تمام می شود چراکه مصرف از تولید پیشی گرفته است.

وی تصریح کرد: همه صنایع استان و شهرک های صنعتی را دعوت می کنم که روی یک منبع تجدیدپذیر و پایدار سرمایه گذاری کنند، دولت در سال جاری تولید چهارهزار مگاوات برق خورشیدی را هدفگذاری کرده است و از این میزان تولید ۷۰۰ مگاوات سهم استان مرکزی(معادل بیش از نصفی از مصرف استان) است که خوشبختانه ساختگاه ها تعیین شده است.

مخلص الائمه با بیان اینکه ظرفیت افزایش این میزان تولید برق خورشیدی در استان وجود دارد، گفت: بزرگترین تولیدکننده تجهیزات تولید برق خورشیدی در استان مرکزی فعال است که پتانسیل بسیاری برای استان محسوب می شود و تا دیر نشده است صنایع باید از امروز برق خود را برای دهه های آینده تامین کنند.

وی اضافه کرد: حتی اگر صنعتی نیازمند برق نباشد، می تواند اقدام به تولید برق خورشیدی کند، بفروشد و از این حیث کاری سودآور و اقتصادی به شمار می رود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در بازدیدهای مختلف از صنایع، به این نتیجه رسیدم که بسیاری از صنایع ظرفیت دانش بنیان شدن را دارند، اما رتبه دانش بنیانی را ندارند و همین امر باعث شده است که استان مرکزی با وجود سابقه بی نظیر در مفاخر و مشاهیر پروری، تعداد شرکت های دانش بنیان، سهم ناچیزی در این عرصه دارد، در حالی که شرکت ها این ظرفیت را دارند که دانش بنیان باشند و  توصیه می شود حتما وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه اصناف، به زودی شهرک های صنفی ذیل شرکت شهرک های صنعتی استان تاسیس خواهیم کرد، گفت: شهرک چاپ و نشر، شهرک تریکو در دلیجان، شهرک منبت در سمقاور و شهرک مبل در زرندیه را فعال و احیا خواهیم کرد و پذیرای سرمایه گذاران در این عرصه هستیم.

مخلص الائمه افزود: در بهار ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های شهرک های صنعتی استان هزینه شده است در حالی که این رقم در بازه زمانی مذکور ۲۷ میلیارد تومان بوده است، البته ۹۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش آماده بهره برداری است و ظرفیت خوبی برای توسعه زیرساخت ها در شهرک ها هدفگذاری شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی و اصناف در نظام عادلانه سازی یارانه ها خوش درخشیدند، گفت: در تولید، تهیه و توزیع عملکرد خوبی را شاهد بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha