• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401041308794
  • خبرنگار : 50534

انجام کشت قراردادی به مدل اعلامی وزارت جهادکشاورزی در زنجان

انجام کشت قراردادی به مدل اعلامی وزارت جهادکشاورزی در زنجان

ایسنا/زنجان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: کشت قراردادی در استان از سال‌های گذشته انجام می‌شد.

اکبر طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی مدلی از کشت است که کشاورز با یک مجری که حامی و پشتیبان آن بوده و نسبت به خرید قراردادی و توافقی محصول از کشاورز با انجام کارهای حمایتی اقدام می‌کند، اظهار کرد: اجرای این نوع کشت در قالب کشت محصولاتی مانند چغندرقند و تا حدودی دانه‌های روغنی (کلزا) در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی به نوعی کشاورز را از جهت تولید و فروش محصول مطمئن خواهد کرد، افزود: بی‌شک اجرای این روش در اطمینان بخشی به کشاورزان و نیز تولید بازارمحور موثر خواهد بود.

این مسئول با  اشاره به مدل اعلامی وزیر جهادکشاورزی که امسال در چند استان اجرایی شد، ادامه داد: زنجان جزو این استان‌ها نبود اما سال زراعی بعد مقرر شده است این طرح در کل کشور اجرایی شود، به همین خاطر منتظر ابلاغ رسمی از وزارتخانه هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص اجرای اصلاح الگوی کشت با بیان اینکه در شرایط فعلی اقلیم چاره‌ای جز رفتن به این سمت نداریم، اضافه کرد: باید با وضعیت فعلی و البته آینده منابع‌طبیعی موجود به خصوص وضعیت آب، اصلاحاتی مطابق با اسناد بالادستی، نیازهای اساسی کشور و استعداد هر منطقه انجام داد.

وی بیان کرد: در استان هم از سال‌های پیش این کار با توسعه کشت‌های کم‌آب‌بر مثل گیاهان دارویی، توسعه کشت‌های نشائی، هدایت کشت‌های بهاره به پاییزه (توسعه کشت‌های انتظاری) شروع شده است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم محصولات کم‌آب‌بر به خصوص گیاهان دارویی کشت کنند.

طیبی با تاکید بر اینکه کشت محصولات آب‌بر به بدنه منابع آبی آسیب خواهد زد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی و کاهش بسترهای موجود در دشت‌ها کشت محصولات ضروری حائز اهمیت‌تر است؛ محصولات اساسی نظیر غلات جایگاه خاصی در انجام الگوی کشت به دلیل اینکه جزو نیازهای اصلی کشور است، دارند.

‌وی در خصوص سلامت محصولات کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در نمونه‌برداری‌های انجام شده، میزان نیترات محصولات کشاورزی استان پایین‌تر از حد استاندارد بوده و سلامت محصولات کشاورزی استان تاییده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha