• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401041308880
  • خبرنگار : 50046

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

۷۰ درصد از ارقام موجود در باغات گیلاس خراسان شمالی غیرتجاری هستند

۷۰ درصد از ارقام موجود در باغات گیلاس خراسان شمالی غیرتجاری هستند

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰ درصد از ارقام موجود در باغات گیلاس و آلبالوی استان غیرتجاری هستند.

محمد عفتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: معمولا گیلاس و آلبالوی تولیدی در این باغات بازارپسندی چندانی نیز ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از باغات استان همچون باغات گیلاس نیاز به نوسازی دارد، افزود: اما چند سالی است که اعتباری برای نوسازی باغات اختصاص داده نشده است.

عفتی ادامه داد: در صورت کاشت ارقام تجاری پا کوتاه گیلاس و آلبالو میزان تولید محصول به صورت چشم گیری افزایش و هزینه های انجام اقداماتی همچون مبارزه با آفات کاهش می یابد هر چند که هزینه اولیه ایجاد این نوع از باغات بالا است اما از لحاظ اقتصادی برای باغدار بسیار به صرفه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصول گیلاس و آلبالوی تولیدی در باغات این استان محصولی یک دست برای صادرات به سایر کشورها است، تصریح کرد: باغات این استان خرده مالکی و در مساحت های کوچک هستند در نتیجه ارقام کشت شده در یک باغ شاید متفاوت از باغ دیگری باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط توپوگرافی استان و وقوع سرمازدگی ها در فصل بهار و اواخر فصل زمستان باغداران در باغ های خود چندین رقم درخت گیلاس و آلبالو کشت می کنند در نتیجه محصول یکسانی تولید نمی شود.

وی تصریح کرد: در بخش هایی از شهرستان شیروان و مانه و سملقان فقط می توان محصول یک دستی از گیلاس و آلبالو برای صادرات به سایر کشورها یافت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود طی امسال ۸۵۰۰ تن گیلاس از سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ و ۴۰۰ تن آلبالو در این استان برداشت شود.

وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر در باغات نمونه استان به صورت میانگین ۱۵ تن در هکتار گیلاس برداشت می شود، تصریح کرد: اما به علت اینکه ارقام کشت شده گیلاس در باغات استان غیرتجاری هستند متوسط تولید در هکتار تا ۸ تن است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پتانسیل تولید گیلاس در باغات این استان به طور متوسط در هر هکتار تا ۱۰  هکتار وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha