• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1401041309093
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری؛

اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند

اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند

بیست و نهمین دوره آئین معرفی و تجلیل از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بیست و نهمین دوره آئین معرفی و تجلیل از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح امروز ( ۱۳ تیر) در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از دانشگاهیان، استادان و دانشجویان برگزار شد، از ۳۶ عضو هیئت علمی نمونه کشوری و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین ۱۳ دانشجوی نمونه کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی تجلیل شد.

لیست اسامی اعضای هیئت علمی نمونه و دانشجویان نمونه در این لینک قابل دسترس است. همچنین لیست اسامی دانشجوی نمونه کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این لینک قابل دریافت است.

عمیقاً اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند

دکتر سید ابراهیم رئیسی در آیین تجلیل از استادان و دانشجویان نمونه کشوری گفت: خدا را شاکریم که تحت هدایت‌های رهبری علم‌دوست هستیم که همواره مشوق فرهیختگان و نخبگان کشور بوده است و پیشرفت‌هایی که در این سالها شاهد آن بودیم حاصل حمایت‌ها و تشویق‌های ایشان بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اساتید و دانشجویان گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیشرفت علم برداشته‌اند، افزود: ما همچنان نیازمند گام‌های موثر در حوزه تحقیق و پژوهش، حوزه تعلیم و تربیت و خدمات علمی هستیم.

دکتر رئیسی توسعه و پیشرفت را از ضروریات امروز کشور دانست و افزود: امروز وظیفه دولت این است که امر مهم پیشرفت را در کنار اجرای عدالت دنبال کند و اولویتی که در این زمینه برای دولت تعریف کرده‌ایم ایجاد تحول است.

رئیس جمهور در ادامه تحول شناختی، تحول در فرایندها و تحول نهادی را سه اصل اساسی در ایجاد تحول در کشور عنوان کرد و افزود: اگر توسعه و تحول در کشور بر پایه علم نباشد نامش سلیقه است که قطعاً پایدار نیست، اما وقتی کار بر پایه علم و دانش بنا شد و دانایی را ضمیمه توانایی کردیم تحول و توسعه واقعی اتفاق خواهد افتاد.

 رئیسی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم در کشور کارها را دانش‌پایه و دانش‌بنیان پیش ببریم، افزود: خوشحالیم که دانشگاههای کشور به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر رسیده‌اند که علم را باید در همه مسائل کشور ضمیمه کنند.

دکتر رئیسی در ادامه مسأله‌محوری در دانشگاهها را مقدمه‌ای برای برون‌رفت کشور از مشکلات دانست و افزود: ما عمیقاً اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و همواره بر استفاده از ظرفیت دانشگاهها در پیشبرد امور کشور تاکید داشته‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رواج مفهوم غلط از روشنفکری در جامعه، تصریح کرد: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسد و در جایگاه یک رصدکننده جامعه را به سمت هدف و مقصد هدایت کند و خودش هم در این میدان حاضر باشد و ایفای نقش کند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه ۱۱۰ شهید دانشگاه علم و صنعت را از جمله افتخارات بزرگ این دانشگاه دانست و تصریح کرد: امروز شهدای ما مصداق واقعی روشنفکری در کشور هستند که با شناخت جامعه و الزامات و ضروریات آن نقش‌آفرینی کردند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز اساتید و دانشجویان ما نیز باید در مسیر شناخت نیاز جامعه و نقش‌آفرینی و رفع آنها حرکت کنند، افزود: رمز موفقیت دانشمندان بزرگ ما آن است که در قلوب جای گرفتند و امام خمینی(ره) برجسته‌ترین دانشمند عصر ما بود که توانست با فتح قلوب جامعه را به سمت تعالی سوق دهد.

دکتر رئیسی در ادامه افزود: امروز دانشمندان زیادی در دنیا هستند که خدمات و آثارشان متفاوت است و نتیجه علم آنها منجر به سلطه‌گری، نابودی انسان و سد راه تعالی انسان‌ها شده است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه خدمت در راه خدا را نقطه مقابل خدمت منفعت‌گرایانه دانست و افزود: راه جلب رضایت خدا از میان خلق و حل مشکلات مردم می‌گذرد و شما اساتید و دانشجویان با علم و دانش خود می‌توانید کار خدمت در مردم را آسان‌تر کنید.

دکتر رئیسی هزینه برای دانشگاه را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت:‌ دولت افتخار دارد که اکثر اعضای دولت عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و این مهم می‌تواند به ما در توجه تخصصی‌تر به مسایل کشور کمک کند.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند دانشگاه علم و صنعت در ساخت ماهواره، افزود: زمانی در این کشور معتقد بودند نباید از ماهواره‌های ساخت نخبگان کشور رونمایی کنیم تا بهانه‌ای به دست دشمن نیفتد، اما امروز شرایط تغییر کرده و ما هرگز حرکت علمی کشور را به اخم و لبخند دیگران گره نخواهیم زد.

آیت‌الله رئیسی به موضوع مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و افزود: ما باید با عمل و اجرا آنچنان در جامعه امید تزریق کنیم که موضوع مهاجرت نخبگان معکوس شود و همه کسانی که به دلیل احساس کمبود امکانات و شرایط مهاجرت کرده‌اند متوجه شوند زمینه رشد و پیشرفت در داخل کشور برای آنها فراهم شده است.

رئیس جمهور ضعف در تبیین پیشرفت‌ها را از جمله مشکلات مبتلابه امروز کشور دانست و گفت: شما اساتید وظیفه دارید ظرفیت‌ها و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در کشور را تبیین کنید.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر منصور انبیاء «رئیس دانشگاه علم و صنعت» ضمن گزارشی از دستاوردها و اقدامات انجام شده در حوزه علم، دانش و پژوهش این دانشگاه برای پذیرش مأموریت حل برخی ابرچالش‌های ملی در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی اعلام آمادگی کرد.

همچنین در حاشیه این مراسم با حضور دکتر رئیسی کتابخانه، مرکز اسناد و سالن همایش‌های امام رضا(ع) دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد این کتابخانه با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع و ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد کتاب امکان پذیرش ۸۰۰ دانشجو به صورت همزمان را دارد.

تلاش برای معرفی الگوی دانشجوی نمونه و برتر در حوزه‌های مختلف

همچنین در این مراسم، دکتر ابوالفضل دانشور، سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل درخصوص برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره دانشجوی نمونه امسال مانند سال‌های گذشته با هدف افزایش مراتب معنوی و تشویق دانشجویان در پایبندی به هویت ملّی و گسترش اصول و ارزش‌های اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و افزایش تحرک، نوآوری و شادابی اجتماعی و شناسایی دانشجویان با استعدادهای برترعلمی فرهنگی برگزار شد.

وی ادامه داد: این رویداد سعی دارد تا با شناسایی نخبگان، الگوی دانشجوی نمونه و برتر را در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی معرفی نماید. معرفی جوانان فرهیخته، موفق و برگزیده و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و شایستگی‌های آن‌ها می‎تواند نقطه عطفی در نیل به اعتلا و ارتقای جایگاه علمی و فرهنگی کشور باشد.

دکتر دانشور با بیان اینکه کلیه مراحل ثبت‌نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری این جشنواره به صورت سامانه انجام شد، اظهار کرد: فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری برگزار شد، نخست دانشجویان در سطح دانشگاه به رقابت پرداخته و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه و صرف نظر از حد نصاب‌های آن کسب کرده‌ بودند به عنوان برگزیدگان دانشگاهی مورد تقدیر دانشگاه قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها که شرایط معرفی به رقابت مرحله دوم را کسب کرده بودند جهت شرکت در این مرحله به دبیرخانه مرکزی معرفی شدند که پس از بررسی امروز در جشنواره دانشجوی نمونه از برترین‌های آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل بیان کرد: تعداد برگزیدگـان نهایی در وزارت علوم ۱۸ نفر - ۱۲ نفر دکتری تخصصی (phd)، یک نفر کارشناسی ارشد ناپیوسته، پنج نفر کارشناسی - بود. از برگزیدگان ۱۰ نفر در زیرگروه علوم انسانی، دو نفر در زیرگروه علوم پایه ، چهار نفر در زیرگروه فنی و مهندسی، یک نفر در گروه کشاورزی و دامپزشکی و یک نفر در زیرگروه هنر هستند که از این تعداد ۹ نفر  آقا و۹ نفر خانم بودند.

وی در خصوص تعداد برگزیدگان نهایی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تعداد نهایی برگزیدگان ۱۳ نفر ۷ آقا و ۶ خانم بود که از این تعداد پنج نفردکتری تخصصی( phd)، دو نفر کارشناسی ارشد ناپیوسته، سه نفر کارشناسی، یک نفر دکتری حرفه ایی و دو نفر دستیاری بودند

دکتر دانشور در پایان خاطر نشان کرد: در بیش از دو دهه اخیر، طی فرایند جشنواره دانشجوی نمونه تلاش شده است تا ضمن بهره گیری از نظرات و ایده‌های اساتید، دانشجویان و صاحب نظران، علاوه بر ارتقای سطح کیفی جشنواره، با گزینش داوران مجرّب در حوزه‌های تخصصی مربوطه بهترین دانشجویان انتخاب و برگزیده شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha