• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401041409478
  • خبرنگار : 50181

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران:

احیای "وزارت بازرگانی" طرحی شکست خورده است

احیای "وزارت بازرگانی" طرحی شکست خورده است

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، احیا وزارت بازرگانی به اهدافی که برای آن ترسیم شده نمی‌رسد و از همین حالا می‌توان گفت که یک طرح شکسته خورده است.

کیوان کاشفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مطرح شدن موضوع احیا وزارت بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صمت، گفت: احیای وزارت بازرگانی بحثی نزدیک به 10 ساله است که در دوره‌های قبل نیز چندین مرتبه برای اجرای آن خیز برداشته شد، اما به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: حالا سوال اصلی آنجاست که طی این دو، سه سال اخیر چه اتفاقی در اقتصاد کشور رخ داده که موضوع احیای وزارت بازرگانی که در گذشته مردود بود، اکنون مورد تایید قرار گرفته و لزوم  اجرای آن احساس شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه طرح احیای وزارت بازرگانی را یک اقدام هیجانی دانست و عنوان کرد: متاسفانه گاهی در کشور وقتی که در مقابل برخی مشکلات اقتصادی باز می‌مانیم شاهد انجام اقدامات هیجانی از این دست مانند قیمت‌گذاری دستوری، افزایش جرائم تعزیراتی و ... هستیم که تاثیر چندانی هم ندارد، زیرا تا زمانی که تورم تا این اندازه در کشور برقرار است و موتور خلق پول بدون پشتوانه چند هزار میلیاردی حرکت می‌کند، این مشکلات و گرانی ها پا برجا خواهد بود.

کاشفی با بیان اینکه احیای وزارت بازرگانی از همین حالا طرحی شکست خورده تلقی می‌شود، عنوان کرد: چند سال بعد خواهیم دید که با تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن اتفاق خاصی رخ نداده و اهدافی که برای آن ترسیم شده بود، محقق نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، احیا وزارت بازرگانی اثرات مشهودی هم در بازار و آرامش مردم نخواهد داشت و اینکه فکر کنیم از این پس حوزه بازرگانی، تنظیم بازار و واردات و صادرات در یک بخش متمرکز شده و مشکلات آن حل می شود، درست نیست.

وی با بیان اینکه عمده مشکلاتی که اکنون داریم نرم افزاری و مربوط به ساز و کارها و شیوه‌های مدیریتی است، تاکید کرد: تا زمانی که این مشکلات پابرجا است، اقداماتی مانند احیا وزارت بازرگانی گره گشا نخواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تبعات این کار هم یاد کرد و افزود: مهمترین چالش‌ها با این کار بین وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بازرگانی رخ خواهد داد که در گذشته هم شاهد آن بودیم و برای اینکه این چالش‌ها برطرف شود دو حوزه بازرگانی و صنعت و معدن ادغام شد.

کاشفی اضافه کرد: از سوی دیگر چند سال زمان برد تا دو وزارتخانه، ساختمان‌ها، پرسنل، پرداخت حقوق‌ها، مدیران و ... ادغام شدند و حالا دوباره باید برای تفکیک همه اینها سال‌ها زمان و هزینه بگذاریم و چالش انتخاب مدیران و وزیر و... را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احیا وزارت بازرگانی سردرگمی فعالان اقتصادی را نیز بیشتر می‌کند، خاطرنشان کرد: با این کار اگر فردی بخواهد یک ثبت سفارش انجام بدهد با سه وزارتخانه بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی مواجه است که این رویه در بلندمدت فضای کسب و کار کشور را دچار مشکل خواهد شد.

کاشفی اضافه کرد: بهتر بود ذیل وزارتخانه فعلی که داریم، یک معاونت یا تشکیلات جدا با اختیارات کامل برای بخش بازرگانی تعریف می‌شد، اما اکنون با این تصمیم امور مربوط به حوزه تولید و تجارت بین چهار وزارتخانه بازرگانی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی (حوزه گمرک و سرمایه گذاری خارجی) سردرگم خواهد بود.

وی ادامه داد: به هر حال موضوع احیا وزارت بازرگانی دوباره مطرح شده و به نظر می رسد با همراهی که بین دولت و مجلس وجود دارد، تصویب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha