• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401041510442
  • خبرنگار : 71415

برنامه اسپانیا برای افزایش بودجه نظامی و کم کردن شکافش با نرخ اعلامی ناتو

برنامه اسپانیا برای افزایش بودجه نظامی و کم کردن شکافش با نرخ اعلامی ناتو

بر اساس اعلام دولت اسپانیا این کشور جهت افزایش بودجه نظامی خود در راستای تلاش برای تحقق تعهد در ناتو مبنی بر اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر عضو به امر بودجه نظامی، اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای کابینه دولت اسپانیا اقدام به تصویب یک بودجه تقریبا یک میلیارد یورویی (حدود ۱.۰۴ میلیارد دلار) برای وزارت دفاع اسپانیا کردند که به گفته دولت این کشور برای پوشش هزینه‌های غیرمنتظره ناشی از حمله روسیه به اوکراین لازم بوده است.

اسپانیا در جریان جنگ اوکراین، کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین فرستاده و نیروها و هواپیماهای بیشتری را در ماموریت‌های ناتو در شرق اروپا مستقر کرده است.

رهبران ناتو در نشستی که چند روز پیش در مادرید برگزار شد، توافق کردند که تلاش‌های خود را برای رسیدن بودجه همه اعضای ناتو به مرز دو درصد تولید ناخالص داخلی گسترش دهند. در حال حاضر، تنها ۹ عضو از ۳۰ عضو این ائتلاف نظامی غربی به این هدف رسیده یا از آن فراتر رفته‌اند.

اسپانیا در نشست ناتو در مادرید متعهد شد که تا سال ۲۰۲۹ به هدف اختصاص این دو درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه نظامی برسد. این به معنای دو برابر شدن بودجه نظامی این کشور از  میزان فعلی ۱۳ میلیارد یورو (۱۳.۴ میلیارد دلار) به ۲۶ میلیارد یورو (۲۷ میلیارد دلار) در عرض هفت سال است.

اسپانیا در حال حاضر معادل یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی می‌کند. بر اساس اعلام ناتو، تنها لوکزامبورگ درصد کمتری از تولید ناخالص داخلی‌اش به نسبت درصد مربوط به اسپانیا را برای بودجه نظامی خود هزینه می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه باعث به راه افتادن یک جنبش تقویت تسلیحات در بسیاری از کشورهای اروپایی شد. آلمان که تا همین الان تنها ۱.۴ درصد از تولد ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی کرده، اقدام به تصویب یک صندوق اعتباری ویژه ۱۰۰ میلیارد یورویی (معادل ۱۰۷ میلیارد دلار) به جهت تقویت ارتش این کشور کرده است.

هدف از تصمیم اخیر دولت اسپانیا این بود که به ناتو نشان دهد نسبت به برنامه اش برای صرف بودجه بیشتر برای نیروهای مسلح خود جدی است در حالی که این تصمیم می‌تواند باعث بروز مناقشاتی در ائتلاف چپگرای حاکم بر این کشور شود که در پارلمان اکثریت را ندارد.

حزب "ما با اتحاد می توانیم" یکی از اعضای رده پایین تر دولت اسپانیا شدیدا مخالف صرف بودجه نظامی بیشتر که مورد درخواست پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا بوده، است. این حزب چپگرا خواستار یک نشست ائتلاف با هدف بحث بر سر اولویتهای بودجه‌ای شده است.

ایزابل رودریگز، یک سخنگوی دولت اسپانیا بعد از نشست اخیر کابینه دولت این کشور گفت، که این اعتبار نظامی تصویب شده از سوی کابینه "بخشی از تعهد ما به دادن پاسخ شفاف و محکم به حمله به اوکراین و برآورده ساختن هزینه های فوق العده ایجاد شده از بابت این جنگ برای نیروهای مسلح ما است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha