• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401041510880
  • خبرنگار : 71616

قائم مقام ایران‌خودرو مطرح کرد

پیچیدگی الزام ارتقای کیفیت خودرو همزمان با افزایش تیراژ

پیچیدگی الزام ارتقای کیفیت خودرو همزمان با افزایش تیراژ

قائم مقام گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر لزوم تحقق برنامه‌های جهش تولید در شرایط فعلی و این که این کار در عین حفظ و افزایش تولید، مستلزم ارتقای کیفیت محصولات است، از حذف تولید دو خودروی سمند و ۴٠۵ SLX تا پایان سال جای خبر داد.

به گزارش ایسنا، گروه صنعتی ایران‌خودرو امروز (چهارشنبه) نشستی خبری با موضوع کیفیت خودروها با حضور سهراب برفروشان - معاون کیفیت ایران خودرو، بابک سلاجقه - مدیرعامل ایساکو/ شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و دیگر مدیران این گروه صنعتی برگزار کرد.

کیانوش پورمجیب- قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو- در این نشست ضمن اشاره به برنامه‌های و پروژه‌های افزایش تولید، از حذف پژو ۴٠۵ SLX  (که نوع GLX آن‌ها یکسالی است که از چرخه تولید خارج شده است) و سمند در سبد محصولات ایران‌خودرو در سال جای خبر داد و گفت: امسال تولید سمند محدود و زیر ۵٠٠٠ دستگاه خواهد بود که آن نیز در جهت رفع تعهدات به سازمان تاکسیرانی خواهد بود. در حقیقت در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای تولید ٧٢۵ هزار دستگاه خودرو سواری در سال ١۴٠١، آمار تولید سمندها در نظر گرفته نشده است.

۳ محور تبیین شده در طرح تحول و جهش کیفیت محصولات ایران

سهراب برفروشان - معاون کیفیت ایران خودرو - هم اظهار کرد که از بهمن سال ١۴٠٠ تاکنون با تغییر مدیرعامل و تیم ایران‌خودرو دو موضوع افزایش تیراژ تولید و تحول در کیفیت محصولات و خدمات ایران‌خودرو دستور کار بصورت ویژه قرار گرفت. پس از بازدید رئیس جمهوری از ایران‌خودرو و صدور فرمان هشت بندی که به خودروسازان ابلاغ شد و بند هفتم آن به مبحث کیفیت اختصاص دارد؛ بحث طرح تحول کیفیت و تدوین طرحی که متفاوت‌تر از طرح‌های قبلی باشد، در دستور کار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفت.

وی ضمن تاکید بر اینکه این طرح باید دارای ویژگی‌هایی باشد، اظهار کرد: در وهله اول باید این طرح تحولی و جهشی باشد از این بابت که آثار کیفی آن بصورت محسوس برای مشتریان و مردم ملموس باشد. باتوجه به اینکه فرصت برای تدوین برنامه‌های بلندمدت وجود نداشت، اکثر برنامه‌ها از دسته برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید تدوین می‌شد تا در نهایت آثار کیفی در مشخصه‌های کیفی محصولات ما به روشنی برای مردم در سال جاری و سال‌های بعدی مشخص باشد.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو خاطر نشان کرد: براساس کارگروه‌هایی که ایجاد شده، ارزیابی‌های صورت گرفته و تحلیل وضعیت موجود و انتظارات مشتریان، جامعه و مسئولان در سه محور برنامه‌های خود را تدوین کرده‌ایم. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که صرفا تنها در محصولات جاری رضایت مشتریان مدنظر قرار نگیرد. سه محور در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن به موضوع طراحی، تولید و عرضه محصولات مربوط خواهد شد.

برفروشان اعلام کرد: محور اول، توسعه محصولات جدید در نظر گرفته شده است. محور دوم توقف تولید محصولاتی با پلتفرم قدیمی است که مرحله به مرحله انجام خواهد شد. امسال سمند و پژو ۴۰۵ SLX سبد محصولات ایران‌خودرو حذف خواهد شد و به‌مرور محصولات جدید که در برنامه است، جایگزین خواهد شد. در نهایت محور سوم، محور کیفی‌سازی و ارتقا کیفیت محصولات است. در این سه محور برنامه‌ریزی انجام و طرح تحول تدوین شد.

افزایش رضایتمندی مشتریان با ارائه محصولات جدید ایران‌خودرو

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۴۰۱ ایران‌خودرو در نظر دارد که در قالب ۲۷۹ برنامه و پروژه کیفیت محصولات و خدمات خود را ارتقا دهد که همانطور که اشاره شد، آثار آن به زودی مشخص خواهد شد. از این ۲۷۹ پروژه،  هفت مورد پروژه‌ها تولید محصولات جدید با این پیش فرض است که ارائه محصولات جدید می‌تواند رضایتمندی مشتریان را افزایش دهد.  آریسان ۲ که تولید آن آغاز شده، K۱۲۵، هایما S۸ و هایما X۷  جزو موضوعات و محصولات جدید است. 

او تصریح کرد: همچنین دو شرط در ارائه این محصولات جدید توسط مدیریت ایران‌خودرو در نظر گرفته شده که این محصولات تمام استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کند. همچنین به لحاظ کیفی قابلیت رقابت را با محصولات مشابه را داشته باشد. 

برفروشان افزود: ۷۳ پروژه بهبود مشخصات خودرویی خواهد بود؛ بر اساس بازخوردهای گرفته شده از مشتریان در رابطه با قوای محرکه، گیربکس، رگلاژ، دوام و استحکام بدنه، ارتقای کیفیت رنگ و غیره است. الباقی ۱۹۹ پروژه زمان‌دارتر هستند که در سرفصل بلندمدت ( تا پایان سال) از دسته برنامه‌های زیرساختی و سیستمی از جمله ارتقای سازندگان، تقویت رویه‌های نظارتی برای ورود قطعات، سیستم‌های کیفی داخل خطوط تولید، استفاده از فناوری‌های به‌روز و... خواهد بود. برآورد ما این است که در نیمه دوم امسال، آثار پیاده‌سازی این برنامه‌ها بصورت مشخص در محصولات و در شبکه خدمات پس از فروش ملموس باشد.

پیچیدگی الزام ارتقای کیفیت خودرو همزمان با افزایش تیراژ

طرح تحول کیفیت با تارا آغاز و سپس به دو محصول دیگر تعمیم خواهد یافت

در این برنامه، کیانوش پورمجیب- قائم مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو- نیز اظهار کرد: از ابتدای سال جاری خودروی تارا مورد رصد قرار گرفت. طرح اعلام شده،  در وهله نخست در رابطه با گیربکس و موتور خودرو تارا اقدامات مهندسی و استقرار سیستم‌های موجود بیشتر شد و تست‌ها و سخت‌افزارها و... به بهره‌برداری رسید. پس از رصد چهار ماهه ابتدایی امسال این اطمینان حاصل شد که سطح اطمینان تولیدی موتور و گیربکس تارا به سطحی رسیده تا به مشتریان این‌ خودرو اعلام کنیم موتور و گیربکس‌های مورد استفاده در خودرو تارا از این مقطع به بعد (تیرماه به بعد) دارای این ویژگی است که تا شش ماه پس از تحویل نیازی به مراجعه به نمایندگی‌ها برای تعمیر نداشته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه این طرح آزمایشی همچنان در حال رصد است، افزود: این در حالیست که چنانچه مشتری برخلاف انتظار ما، برای دریافت این طرح مراجعه کند، سرویس ویژه‌ای دریافت خواهند کرد و جبران خواهد شد. این اتفاق برای اولین بار است که در یک دهه گذشته اراده‌ اینچنینی در خودروسازی شکل گرفته است. این حرکت یک قدم مثبت به سمت کسب رضایت مردم بوده و اثبات کنیم که به سمت کسب رضایت بیشتر مشتریان در حرکت هستیم.

پورمجیب خاطر نشان کرد: در ادامه با موفقیت این طرح، براساس برنامه‌ریزی‌ها، حداقل دو خودروی دیگر به این طرح اضافه خواهد شد. بدین ترتیب سه خودرو پس از بررسی نتایج آزمایشی تارا، در قالب این طرح خواهیم داشت و عملا به سمت کسب رضایت مشتریان حرکت کنیم.  این نکته نیز قابل اهمیت است که ارتقای کیفیت را در حالی پیگیری می‌کنیم که ملزم به افزایش تولید نیز هستیم.

هر ۳۰ ثانیه یک خودرو در ایران‌خودرو تولید می‌شود

پورمجیب در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد خودروهای ناقص این گروه صنعتی، گفت: در ابتدای سال جاری کار با ۶۲ هزار و ۵۰۰ خودروی کسری‌دار و ناقص آغاز شد که در حال حاضر این عدد به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه رسیده و  پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان تعطیلات تابستانی ایران‌خودرو و اواخر مردادماه خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها به صفر برسد. براین اساس دیگر معضل خودروهای ناقص کف پارکینگ نخواهیم داشت. طبق راهبرد کلیدی ایران‌خودرو از ابتدای خرداد، عدم تولید خودروی ناقص و عبور مستقیم بوده بنابراین نه‌تنها خودروی ناقصی تولید نشده، بلکه با افزایش تیراژ تولید، هر ۳۰ ثانیه یک خودرو به تولید رسیده است.

قائم مقام ایران‌خودرو اعلام کرد: تولید محصولاتی نظیر تارا در دو مدل دستی و اتوماتیک، دناپلاس دستی و اتوماتیک، پژو ۲۰۷ در دو نوع دستی و اتوماتیک، پژو ۲۰۶، رانا و پژو پارس را در سال جاری ادامه خواهد داشت. هایما نیز در ردیف خودروهای CKD  قرار خواهد داشت. تارای تمام برقی نیز تا پایان سال رونمایی خواهد شد. باتوجه به اینکه توسعه خودروی برقی نیاز به فناوری جدیدی دارد، از این‌رو برنامه‌های تولید خودروی برقی در دستور کار است و در صورت تامین زیرساخت‌ها تولید انبوه آن آغاز می شود اما این اقدام‌ نیازمند زیرساخت‌های سنگینی است. خودروهای هیبریدی نیز نیمه دوم سال آینده وارد بازار می‌شوند.

کاهش میزان خواب خودرو در نمایندگی‌ها

در ادامه بابک سلاجقه- مدیرعامل ایساکو- به بازرسی هفتگی از نمایندگی‌ها با هدف بهبود خدمات‌رسانی اشاره کرده و گفت: تامین به موقع قطعات از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته است که از زمان انجام پروژه‌های تعریفی، بطور کاملا محسوس منجر به رضایت مردم در مورد توقف خودرو در نمایندگی‌ها شده است؛ ضمن اینکه در طرح تدوین شده کیفی، ارتقای کیفیت موتور و گیربکس تارا (متعلق به تاراهای تولید ابتدای تیرماه به بعد)، چنانچه خودرویی وارد نمایندگی شود، کمتر از ۴۸ ساعت و بدون اخذ نوبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ضمن اشاره به سیستم پیگیری مشتریان در ایساکو، تاکید کرد: سیستم ارائه خدمات از لحظه ورود قابل پیگیری است و سابقه خودروها در نمایندگی‌ها کاملا روشن است. حتی پس از پایان تعمیرات و خروج خودرو نیز از مشتریان پیگیری می‌شود تا کیفیت خدمات دریافتی، ارزیابی شود. این موضوع به صورت هفتگی در ١١ دفتر منطقه ای توسط ٣٧٨ نفر پایش می شود.

مدیرعامل ایسکو بر موضوع آموزش نیز تاکید کرده و گفت: در حال حاضر سطح آموزش و ایجاد زیرساخت لازم در نمایندگی‌های کل کشور در حال انجام است و فیلم‌های آموزشی بصورت شبانه‌روزی از باب گفتار تخصصی و ارائه خدمات در حال انجام و توزیع در سطح شبکه است. اعتقاد ما براین است که مهم‌ترین اقدامات در زمینه خدمات بهتر، تکثیر علم و دانش خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha