• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1401042013179
  • منبع : باشگاه دانشجویان

شماره چهلم فصلنامه علمی ـ تخصصی DNA منتشر شد

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س)، شماره چهلم فصلنامه علمی ـ تخصصی DNA را منتشر کرد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، «درمان کم‌خونی داسی‌شکل؛ قهرمانی به نام کریسپر»، «یک قدم با پارکینسون؛ تکنولوژی ارگانوئید»، «تکمیل پروژه ژنوانسان؛ دستاورد مهم قرن 21»، «رقابتی سرنوشت‌ساز در چشم» و «اسکوالن میکروبی؛ حامی اکوسیستم دریایی» عناوین مطالبی است که در این شماره از DNA منتشر شده است.

در بخشی از سخن سردبیر آمده است: «پیشرفت پرشتاب علم و فناوری با بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه، باعث شده که هر زیست‌شناس نگرش جدیدی نسبت به ارگانیسم‌های زنده و محیط زیست داشته باشد. ... پیگیری یک رویکرد خلاقانه برای دانشمندان نیز بسیار بااهمیت است؛ چرا که بهره‌گیری از همین رویکرد باعث شده در حال حاضر از فناوری ویرایش ژن کریسپر یا همان سیستم دفاعی اختصاصی باکتری‌ها، به منظور درمان بیماری‌های انسانی کمک بگیرند ... علاوه بر این، با همین دیدگاه نوین است که می‌توان به نسخه‌های مینیاتوری از یک اندام انسانی دست یافت. در واقع ارگانوئیدها یکی از تکنیک‌های کشت بافت سه بعدی به شمار می‌آیند که علاوه بر ارائه بینش جدید در مورد بیماری‌ها و سایر کاربردهای متنوع، نگرانی‌های به کارگیری حیوانات آزمایشگاهی را تا حدودی برطرف می‌کنند. ...»

سمیرا کمیجانی و بهار مانی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه DNA را برعهده دارند و علاقه‌مندان برای دریافت نسخه الکترونیکی آن می‌توانند به کانال @dnamagazine مراجعه کنند.