• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042013246
  • خبرنگار : 71477

حضور قوی ائتلاف حاکم ژاپن در انتخابات پارلمانی پس از کشته شدن آبه

حضور قوی ائتلاف حاکم ژاپن در انتخابات پارلمانی پس از کشته شدن آبه

دو روز پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق و سیاستمدار برجسته ژاپن، ائتلاف حاکم محافظه‌کار این کشور اکثریت خود در مجلس علیای پارلمان را در انتخابات روز یکشنبه افزایش داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، رهبر مدرن ژاپن با بالاترین سابقه کاری، روز جمعه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در حمایت از حزب لیبرال دموکرات، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان باخت.

حزب لیبرال دموکرات فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که شینزو آبه نیز یکی از قانون‌گذاران بانفوذ این حزب بود و حزب ائتلافی‌اش موسوم به "کمیتو" ۷۶ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس علیای پارلمان را از آن خود کردند در حالی که قبلا تعداد کرسی‌های این ائتلاف در مجلس علیا ۶۹ کرسی بود.

حزب لیبرال دموکرات در انتخابات روز یکشنبه به تنهایی ۶۳ کرسی را به دست آورد که ۱۳ کرسی از ۵۵ کرسی لازم برای به دست آردن اکثریت کرسی‌های رقابتی بیشتر بود اما آنقدر کافی نبود که بتواند به تنهایی اکثریت کامل را به دست بگیرد.

انتخابات برای مجلس علیای پارلمان ژاپن معمولا رفراندومی در مورد دولت حاکم محسوب می‌شود. در اینجا تغییر دولت مطرح نبود چرا که این موضوع توسط مجلس سفلی پارلمان ژاپن تعیین می‌شود.

اما همزمان با اینکه فومیو کیشیدا به دنبال بهبود ژاپن پس از پاندمی کرونا، جلوگیری از افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و تقویت تدابیر دفاعی در زمان تشدید تنش‌ها با چین است، این نمایش قوی می‌تواند به تحکیم قدرت وی کمک کند.

قرار است نتایج نهایی این انتخابات عصر امروز (دوشنبه) منتشر شود.

کیشیدا پس از انتشار نتایج اولیه گفت: بسیار قابل توجه است که ما توانستیم این انتخابات را در زمانی که خشونت اساس انتخابات را لرزانده بود، برگزار کنیم. در حال حاضر که ما با مسائلی چون ویروس کرونا، اوکراین و تورم مواجه هستیم، همبستگی در داخل دولت و احزاب ائتلافی بسیار مهم و حیاتی است.

تحلیل‌های مختلف تاکید کردند که نتایج اولیه کاملا همسو با نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بود. همانطور که انتظار می‌رفت میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز از ۴۸.۸ درصد در انتخابات سه سال پیش به ۵۱.۵۸ درصد افزایش یافت.

حزب اپوزیسیون محافظه‌کار "نوآوری" ژاپن نیز با کسب ۱۲ کرسی تعداد کل کرسی‌های خود در مجلس علیا را به ۲۱ کرسی رساند.    

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha