• سه‌شنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042114707
  • خبرنگار : 71663

سفیر ترکیه: آنکارا مقصر خشکسالی عراق نیست؛ بلکه خود عراق مقصر است

سفیر ترکیه: آنکارا مقصر خشکسالی عراق نیست؛ بلکه خود عراق مقصر است

سفیر ترکیه در بغداد امروز (سه‌شنبه) با انکار نقش کشورش در قطع آب عراق و تغییر مسیرهای آبی به آن کشور، اعلام کرد که عراق به دلیل هدر رفت زیاد آب و عدم استفاده درست، مسئول خشکی است که در حال حاظر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز،‌ علی رضا گونای، سفیر ترکیه در عراق امروز (سه‌شنبه) در سلسله پیام‌های توییتری اعلام کرد که مشکل اصلی عراق کمبود آب نیست بلکه هدر رفت زیاد آب و عدم مدیریت منابع آبی به شکل درست است.

وی گفت: دولت عراق باید در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کند و از هدر رفت این حجم آب جلوگیری کند، در این زمینه هم ترکیه آماده کمک و ارائه هرگونه مشاوره و تجهیزات لازم است.

گونا افزود: باید در زیرساخت‌های آبی عراق سرمایه‌گذاری صورت گیرد و ترکیه در این زمینه آماده است. ترکیه طبیعتاً از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می‌کند.

سفیر ترکیه در بغداد اشاره کرد که خشکسالی تنها مشکل عراق و ترکیه نیست بلکه مشکل کل منطقه است که نتیجه افزایش دمای جهانی و تغییرات زیست محیطی است. وی هشدار داد که در سال‌های پیش رو این منطقه با موج‌های بیشتری از خشکسالی مواجه خواهد شد.

گونای در ادامه نوشت که راه‌حل مواجهه با این مشکل درخواست بیشتر آب از ترکیه نیست بلکه استفاده درست و بهره‌وری هرچه بیشتر از آب برای جلوگیری هرچه بیشتر از اتلاف منابع آبی است.

وی بر ضرورت نوسازی سیستم‌های آبیاری و کنار گذاشتن آبیاری به شیوه‌های منسوخ که موجب هدر رفت آب زیادی می‌شود، تاکید کرد.

سفیر ترکیه در بغداد با رد این موضوع که ترکیه مسیر رودخانه‌ها را تغییر می‌دهد و آب آن‌ها را قطع می‌کند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ترکیه کشوری پر آب نیست و همانطور که رئیس‌جمهور ما گفت، آب نعمت خداوند است و ما برادران عراقی مان را از این نعمت محروم نخواهیم کرد.

سفیر ترکیه در پایان گفت: برای عراق مهم است که وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

عراق از کمبود آب رودخانه‌ها، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های مدید، قطع و کاهش مداوم حق‌آبه از جانب کشورهای بالادست و همچنین تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد.

در همین راستا وزارت نیرو عراق در چندین گزارش تاکید کرده است که ۸۵ درصد از آبی که از طریق رودخانه‌های دجله و فرات وارد خاک عراق می‌شود، از ترکیه می‌آید، این در حالی است که این کشور نسبت به تعهد خود در قبال آزادسازی حق‌آبه عراق پایبند نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۰۰:۳۳

جالبه که ترکیه حق آبه ی عراق رانمیدهدوادّعا داردعراق خودش آبها راهدرمیدهد!!خوب شما ترکیه حق آب آنان را دادی که این چنین ادّعا داری؟.

avatar

علاوه بر سد سازی ها، ترکیه با همکاری آذربایجان و رژیم صهیونیستی ، با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و دیگر شیوه ها ، توده های هوا و سامانه های بارشزا را قبل از رسیدن به ایران تخلیه میکند ، تا ابرهای بارشزای کمتری به ایران برسد ، برای مثال چند هفته قبل در نواحی شرقی و مرکزی ترکیه سیل بود !!! در حالیکه در ایران خشکسالی مطلق !!!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۰۷:۲۷

ترکیه و ایران با سد سازی مقصرند هر کدام به اندازه سهم خودشان

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۳:۲۰

فکر کنم ایرانی نیستی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۶:۱۲

ایرانی؟ این ها مزدوران خاک خورده و کشته مرده عردوغان و غش کرده برای آنتالیا هستن یه مشت بی هویت بدبخت که خود ترک های ترکیه این ها رو آدم حساب نمیکنن فقط به دنبال منفعتش هستن ..

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۸:۲۲

اولا ایران تنها رود مشترکش با عراق اروند روده دوما شما ایرانی نیستی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۰۷:۵۸

او درست میگوید چون ان سدها را در ترکیه عراق احداث کرده نه ترکیه دروغ هم حدی دارد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۰۹:۴۱

بله این هم جواب سفیر ترکیه یعنی عراق خداحافظ این است سیاست روز!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۱:۰۲

چقدر این اردوغان ودولتش پررو ووقیحند آدمهای دورو وبه معنی واقعی منافقند.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۱:۰۳

آره دیگه ! سدها رو گاپ و داپ رو عراق ساخته بازی اردوغان تمامی نداره این یهودی صهیونیست تمام عیار

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۲:۱۱

آخه نفهمی هم حدی دارد اردوغان خاری شده تو چشم شما

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۳:۵۴

کشور عراق ، وکیل نمیخواد شما به فکر خودت باش

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۶:۱۴

خداشاهد بعضی فهمشون نمیرسه خاک و کویر عراق بخاطر بی آبی است که ترکیه باعث شده و سمت ایران میاد.. عراق وکیل نخواد ما واس خاطر سلامت خودمون میگیم چه بسا همین سد و آب باعث تجزیه ترکیه شود.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۱:۳۶

ترکیه به دستور اربابش اسراییل سد میسازه تا ایران عراق رو نابود کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۳ ۱۰:۰۲

واقعا عراق کشور کم ابی نیست من خودم یکسال کار میکنم و مشکل برنامه ریزی داره والا هر جا رو که ۲متر بکنی به ابی میرسی که تمومی نداره و از اون طرف هم خوب نفت داره که به ترکیه میفروشه بالاخره هر کی صاحب منابع کشور خودشه ومگه هیرمند رو افغانستان خشک نگرد الان هم بابت ازادسازی اب امتیاز میگیره. . . عراق یک هزارم نفتشو بده ترکیه دریا بسازه براش... حساب حسابه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۲:۰۹

ترکیه باید از منافع و منابع خودش به نفع خودش استفاده کند چون منبع آب خاک ترکیه هستش آیا عراق یا هر دولتی وقتی خودت نیاز دارید به دیگری میدهید هرچی که باشد حالا همین مقدار هم میدهد باید شکر کنند ولی را هدر ندهند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۳ ۰۸:۱۲

نظرات شما در این سایت بوی نژاد پرستی میدهد نه انسانیت ،شما آبی که جریان دارد بر سطح زمین سد میزنید و انتظار دارید آن را مثال با انرژی دیگر مبادله کند یا هزینه بگیرند ،ان مقدار آب هم با ساخت سد بزرگ دیگر بر دجله نخواهند داد شما خوش باش از گرد و خاکها

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۲:۱۴

کاملاً صحیح است. من از نزدیک بین النهرین را دیده ام. واقعاً فرصت های طلایی را عمداً از بین میبرند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۲:۱۷

نژاد پرستان آریای چرا نظرات ما را منتشر نمیکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۶:۱۸

ما نژاد پرستیم؟ تو تبریزی داری از آب زرینه رود و سیمینه رود کردستان میل میکنی به نژاد پرستی بود که نباید یک قطره آب سمت تبریز برای صنعت تبریز میومد به نظرم وقتشه حکومت و خود ما بیشتر به کردها توجه کنیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۲:۳۸

ترکیه بالا دست آب نشسته، شیر آب را کم کرده، به پایین دست میگه تو بهره وری آب را افزایش بده!!!. بهره وری و حق آب دوطرفه است.‌ ترکیه از عراق باج اقتصادی می خواهد با کثیف ترین روش. بعد دم از اسلام و مسلمین می زند.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۳:۲۷

در کل این مدت که اردوغان به صدارت ترکیه رسیده اب بسیاری از این ممالک را قطع کرده وهمچون یزید زمان رفتار کرده وجالبه که همین کشورها هم با این ترویست پرور دست دوستی وقرار دادهای اقتصادی بر قرار کرده اند !!!! اصولا ترکیه دولتی یاغی وشارلاتان است بنگرید در سو ریه چه میکند حتی درختها را میدزدد!!!!.در عراق با اینکه چندین قرار داد داد اقتصادی دارد قسمت اعظم شرکتهای ساختمانی وراه سازیش در عراق واقلیم کردستان کارمیکنند ولی اب دجله وفراتشانرا چند سال دزیده ودر کل منطقه مشغول دزدی وترور وکشت وکشتار است !!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۴:۰۳

این که طبیعیه دیگه آب‌های قدیمی هم در ترکیه نیست الان عراق درخواست می کند سفیر ترکیه راست میگه الان وقت هدر دهی آب نیست بایستی کشور عراق مدیریت بکند حتی خود کشور ما هم تاکنون در خصوص آب مدیریت به درد بخوری انجام نداده بایستی شروع بکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۹

اب نعمت خداوند است .ملک شخصی اردوغان نیست.لاضرر ولا ضرار فی اسلام.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۵:۵۸

نفت وگاز هم نعمت خداونده ایران و عراق هم مجانی به ترکیه نفت و گاز بدن . وقتی گاز رو به قیمت خیلی بالا تر از بقیه به ترکیه می فروشید اونا هم آب رو مجانی نمیدن دوما از افغانستان حقابه هیرمند رو هم بگیرید یا افغانها برادر شما هستند و عیبی نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۹:۳۹

نفت هم نعمت خداست، آیا ترکیه به عراق میگه که حق آبه نفتی مارو بدین؟ خدا به هرکشوری یه چیزی داده، به یکی آب به یکی نفت، پس میتونن باهم معامله کنن نه اینکه پر رویی کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۵:۲۲

به نظرم اسم روم شرقی برای اون منطقه مناسب تر و گرنه کدام مسلمانی آب روی مسلمانان یا حتی سایر انسان ها با دین متفاوت میبنده انسانیتم آرزوست بنی آدم.....

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۸:۰۵

سلام.اگر را جمع کند عراق ویران بشد گرد خاک ایران را ویران میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۶:۰۹

ترکیه باید حق ابه به عراق بدهد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۳ ۱۸:۵۵

می‌تونه ,🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۷:۴۴

در فاز نخست باید گفت که سفیر ترکیه ... زیادی کرده وترکیه بروی تمام رودخانه ها سد زده و کلا حتی یک قطره آب از مرز ترکیه وارد عراق نمیشود که بر خلاف مقررات جهانی است ...در فاز دوم این است که عراق کشو ی نفت خیز است ونفت زیادی دارد.بنا بر این شایسته است که عراق نفت بدهد و آب بگیرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۹:۱۳

خیلی ترکیه پر رو شده باید یک درس حسابی به اینها داد مگر ابها منطقه مال پدرتن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۹:۳۶

هر کشوری از نعمت های خدادادی باید به نحو احسن استفاده کند مثلاً ایران و عراق منبع عظیم نفت و گاز و خرما هستند حالا ما بیایم بگیم باید ایران یا عراق نفت و گاز خود را مفت به ترکیه با هر کشور دیگر بدهد این عبث هست و حرفی کاملآ غلط حالا کشور خودمون اطراف دریاچه‌ اورمیه بیش از یکصد سد و آبگیر کوچک و بزرگ درست کردند چرا اینارو باز نمی کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۳ ۰۹:۴۶

اگر به این شکل پیش بره ایران ، عراق ، سوریه نابود می شوند قشنگ نصف ایران تبدیل به بیابان عراق به خاک سیاه می نشینه ترکیه خیال امپراتوری عثمانی رو تو سر داره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۳ ۱۸:۵۴

هر وقت ایران حقابه خود از افغانستان گرفت از ترکیه هم میگیره،😂😂😂😂😂جهت اطلاع اون افرادی که منم منم میکنن

avatar

شک نکنید که تغییرات مصنوعی اقلیمی با امواج رادیویی (الکترومغناطیسی ) بسیار قوی که چند سال است در ترکیه و ایران برای تغییر جغرافیای بارندگی انجام میشود ، علاوه بر تشدید خشکسالی ها ، موجب بروز حوادث بسیاری میشود که یکی از مهمترین آنها ، زلزله های متعدد است، هر وقت یک توده هوای بارشزا به یک منطقه نزدیک میشود ، شاهد وقوع زلزله های متعدد در آن منطقه هستیم ، مانند زلزله های اخیر هرمزگان و گیلان ، که همزمان بود با وجود توده های هوای بارشزا در دریای عمان و اطراف گیلان ...