• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042214994
  • خبرنگار : 71661

وعده آمریکا برای سه‌ برابر کردن بودجه جزایر اقیانوس آرام

وعده آمریکا برای سه‌ برابر کردن بودجه جزایر اقیانوس آرام

رهبران جزایر اقیانوس آرام از وعده کمک‌های سه‌ برابری آمریکا برای مقابله با ماهی‌گیری غیرقانونی، بهبود امنیت دریایی و مقابله با تغییرات اقلیمی استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) در سخنانی از طریق ویدیوکنفرانس در انجمن جزایر اقیانوس آرام گفت، بودجه اختصاص داده شده به این جزایر سه‌ برابر شده و این کشورها سالانه ۶۰ میلیون دلار دریافت خواهند کرد، البته این به شرط تایید کنگره آمریکاست.

برخی رهبران کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام به دنبال متوازن کردن تمایلات چین نسبت به روابط تجاری و امنیتی در این منطقه هستند.

هریس از این ملت‌ها خواست تا در مواجهه با تلاش‌های بازیگران بد برای تضعیف نظم قانون‌مند بین‌المللی در کنار یکدیگر متحد باشند. او گفت: درک می‌کنیم که شاید در سال‌های اخیر توجه دیپلماتیک و حمایتی را که شایسته آن بودید، دریافت نکردید.

رهبران جزایر اقیانوس آرام برای حضور در نشست چهار روزه این انجمن به فیجی رفته‌اند. آن‌ها مهم‌ترین چالش امنیتی این منطقه را تغییرات اقلیمی می‌دانند، اما رقابت و تنش‌های فزاینده آمریکا و چین و همچنین خروج ناگهانی کریباتی از این انجمن نیز از موضوعات گفت‌وگو خواهد بود.

رئیس‌جمهوری پالائو گفت: این نشان می‌دهد که آمریکا به صحنه بازگشته و می‌خواهد نقش فعالی داشته باشد.

او به رویترز گفت: گاهی اوقات چون خیلی دورافتاده هستیم، ما را فراموش می‌کنند، پس این مهم بود.

این انجمن همچنین به طرح چین برای امضای توافقنامه تجاری و امنیتی با ۱۰ کشور جزیره‌ای خواهد پرداخت، طرحی که با مخالفت بعضی از اعضا مواجه شده است. پالائو با آمریکا روابط دفاعی، با تایوان روابط دیپلماتیک و با چین روابط اقتصادی دارد.

یکی از حواشی این نشست بیرون کردن دو مقام سفارت چین از جایگاه خبرنگاران بود. یک روزنامه‌نگار گاردین که از قبل یکی از این دو مقام نظامی را می‌شناخت، پلیس فیجی را مطلع کرده و نهایتا آن دو را از جایگاه خبرنگاران بیرون کردند. بر اساس بررسی‌های پلیس فیجی، یکی از این دو مقام «وابسته نظامی» و دیگری «معاون وابسته نظامی» سفارت چین در فیجی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha