• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401042215199
  • خبرنگار : 71219

تاکید اکبرشاهی بر عدم محدودیت برای حضور فیلم‌های انتقادی در جشنواره شهر

تاکید اکبرشاهی بر عدم محدودیت برای حضور فیلم‌های انتقادی در جشنواره شهر

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت که از فاطمه گودرزی، جعفر دهقان و عبدالرضا اکبری به همراه دو خادم شهری در این دوره تقدیر خواهد شد و همچنین تاکید کرد که هیچ محدودیتی نداشتیم تا فیلم‌های انتقادی نباشند ولی در کنار آن‌ها فیلم‌های امیدبخش هم راه یافته‌اند .

به گزارش ایسنا، هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر امسال از ۲۶ تا ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود و در آستانه برپایی این رویداد، مجید اکبرشاهی - دبیر جشنواره - در نشستی خبری که صبح چهارشنبه ۲۲ تیرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، جزییاتی را توضیح داد.

او گفت که در این دوره ۳۶۳۹ اثر در بخش های مختلف دریافت شده و از این بین ۱۸۷۱ اثر از ۱۱۲ کشور به جشنواره رسیده که هندوستان، برزیل، ترکیه، آمریکا و ایتالیا به ترتیب بیشترین تعداد آثار را داشتند.

همچنین ۷۱ اثر سینمایی و ویدیویی به همراه ۱۸ سریال شبکه نمایش خانگی‌جزو آثار این رویداد هستند.

 علاوه براین‌ها، ۲۳۵ اثر در بخش مسابقه و ۶۱ اثر در بخش بین‌الملل در این رویداد حضور دارند.

به گفته امیرشاهی بخش بزرگداشت این جشنواره به تقدیر از پنج هنرمند و فعال شهری اختصاص دارد که شامل جعفر دهقان، فاطمه گودرزی، عبدالرضا اکبری، امیرمسعود استاد حسین و مهدی وریجی می‌شوند.

در این رویداد قرار است ۵۳ جایزه اهدا شود که جوایز سه بخش در افتتاحیه اهدا خواهد شد.

اکبرشاهی گفت: در بخش فیلم‌های سینمایی پنج فیلم حضور دارند که «ایمو» و «پروا» اولین نمایش خود را در این جشنواره خواهند داشت و «ملاقات خصوصی»، «شب طلایی» و «دسته دختران» هم که حضور دارند در جشنواره فجر رونمایی شده بودند. افتتاحیه شب عید غدیر در پردیس ملت است و همزمان بزرگداشت جعفر دهقان برای چهار دهه فعالیت در سینما برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره در پاسخ به اینکه براساس چه استدلالی افرادی برای بزرگداشت انتخاب شده‌اند که ارتباطی با موضوع جشنواره سینمایی فیلم شهر ندارند، گفت: این نکته درست است ولی یکی از اهداف این جشنواره است که فیلمسازان به مقوله های شهری توجه کنند و برهمین اساس دو خادم شهری انتخاب شدند که به‌طور مثال، آقای دکتر وریجی در زمانه‌ای تقدیر می‌شود که بخاطر کرونا جشنواره با یک سال تاخیر مواجه بود و این یک قدردانی از سوی جشنواره است. درباره هنرمندان هم افراد دیگری نامزد بودند و شاید این چهره ها جزو گزینه‌های اول نبودند ولی به هر حال از اولویت‌ها بودند و براساس بررسی‌هایی از جمله امکان حضور هنرمندان این انتخاب‌ها صورت گرفت.

به گفته اکبرشاهی؛ ۷۲۰ صندلی در سانس های مختلف پذیرای مردم خواهد بود و فقط فکر می‌کنیم فیلم‌های اکران نشده با ازدحام روبرو شود که برای آن‌ها سانس فوق‌العاده طراحی شده است.

او درباره بودجه جشنواره هم گفت: هنوز جمع‌بندی نشده ولی آنچه اعلام کردیم ۱۰ میلیارد بود که مصوب نشد و ۶ میلیارد مصوب شد و احتمال می‌دهیم با نصف این رقم به پایان برسانیم. در واقع مجبور شدیم بخش‌های مختلفی را حذف کنیم مثل یک کارگاه که ۵۰ هزار دلار برای آن دستمزد یک هنرمند اسکار گرفته خارجی درنظر گرفته بودیم که مجبور به حذف شدیم. پیش‌بینی ما این است با توجه به اینکه از زمان آخرین جشنواره که در سال ۹۸ برگزار شد، با نرخ رسمی تورم با ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش هزینه روبرو باشیم.

اکبرشاهی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چقدر فیلم‌ها با سانسور مواجه شدند گفت: هیچ محدودیتی نداشتیم تا فیلم‌های انتقادی نباشند ولی در کنار آن‌ها فیلم‌های امیدبخش هم راه یافته‌اند. من لفظ سیاه‌نمایی را برای فیلمی به کار نمی‌برم مگر ثابت شود که فیلمساز غرض خاصی داشته است. در بخش اهدای جوایز هم اینطور نیست که فیلمی مشخص از سوی ما، حمایت ویژه شود و بیشتر جوایز را بگیرد.

عباس رافعی از اعضای هیأت انتخاب این جشنواره هم بیان کرد که تعدادی از فیلم‌های جشنواره جزو آثاری بودند که در جشنواره فجر پذیرفته نشده بودند و فیلم‌هایی هستند که آینه تمام نمای شهر بودند. 

او در حاشیه نشست هم عنوان کرد اگر فیلمی مثل «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان متقاضی شرکت در این جشنواره می‌شد با توجه به موضوعی که دارد حتما پذیرفته می‌شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha