• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401042215466
  • خبرنگار : 71653

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

مراسم افتتاحیه دومین دوره «کنفرانس پژوهش‌های نشر» برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، آیین پایانی کنفرانس نشر امروز، چهارشنبه ۲۲ تیر در سالن استاد ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در افتتاحیه‌ این کنفرانس جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که روزی که صنعت چاپ اختراع شد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد به روزی برسیم که تقریباً همه‌ بشریت باسواد باشند، گفت: پس از آن با ظهور دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازهم کسی تصور نمی‌کرد، عموم کسانی که دست به موبایل دارند، نویسنده و اهل قلم بشوند؛ این ظرفیت دنیای دیجیتال بشریت را درگیر کرده است و زندگی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. 

او با اشاره به اینکه هر پدیده‌ای تالی صالح و تالی فاسد دارد، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم تا این فناوری مدرن باعث نشود ما از اصالت‌ها و ارزش‌های فرهنگی خود دور شویم. قطعاً حوزه نشر از این درگیری مستثنی نیست؛ چاپ و نشر حوزه‌ای است که بیشترین حق را بر گردن فرهنگ و هنر و تمدن و دانش بشری داشته و دارد و طبیعتاً پژوهش در این عرصه فاخر و ارزشمند است. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در این عرصه نیاز به کنکاش و پژوهش است، ادامه داد: باید بحث نشر و چاپ و نقش آن در فرهنگ و تمدن و از آن مهمتر آینده را ببینیم. آیا صنعت چاپ  و نشر به همین شکل خواهد ماند یا متحول می‌شود؟ شاید یکی از عرصه های بکر، حوزه پژوهش است که سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آن پرداخته‌اند و از این عزیزان قدردانی می‌کنم. خداقوت به دست اندکاران این برنامه و عزیزانی که در این دو دوره همراه ما بودند.

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

در ادامه مراسم حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و رئیس این کنفرانس نیز در مراسم افتتاحیه‌ی این همایش گفت: نشر و کتاب از مسائلی است که جهاد دانشگاهی از ابتدا به آن توجه داشته و خواهد داشت. جهاد از ابتدای تاسیس تا امروز ۱۱ هزار عنوان کتاب منتشر کرده؛ این عدد در میان مجموعه ناشران کشور بی‌نظیر است و بخش قابل توجهی از متون علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها را جهاد دانشگاهی تامین می‌کند و پاسخ‌گوی استادان و دانشجویان است. 

او افزود: جهاد دانشگاهی تاکنون ۳۰ دوره کتاب دانشجویی و ۲۰ دوره پایان‌نامه دانشجویی برگزار کرده است و از چنین مجموعه‌ای انتظار می‌رود به چنین کنفرانس‌هایی بپردازد و بستری را فراهم کند که اساتید و پژوهشگران آثار خود را ارائه دهند.

علی‌اکبرزاده در پایان نیز گفت: دوره‌ی اول این کنفرانس در سطح بین‌المللی برگزار شد و اما در دوره دوم بنا به دلایلی در سطح ملی برگزار شد و برگزاری بین‌المللی آن میسر نشد. مقالات این دوره از حوزه‌های بسیار متنوعی است و ۱۷ مقاله در این دوره ارائه می‌شود.

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

علی منتظری رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی و از پیشکسوتان جهاد دانشگاهی و عرصه‌ پژوهش نیز با تبریک به سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بخاطر برگزاری این کنفرانس و پیشگام بودن در این عرصه، گفت: به نظر من باید تبلیغات بی شماری برای این کنفرانس بکنیم؛ این کنفرانس در نوع خود بی‌نظیر و مهم است و موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود نیز بسیار مهم است.

او با ذکر خاطره‌ای از آغاز فعالیتش در جهاد دانشگاهی یادآور شد: دانشجوی سال اول بودم که به جهاد پیوستم و اولین کارهایم ویرایش سخنان آقای حائری شیرازی برای نشریه جهاد دانشگاهی بود. ما این‌ها را پیاده و ویرایش می‌کردم و در مجله چاپ می‌شد. کار من با پیاده کردن این نوارهای آغاز شد. ما نبش خیابان فلسطین یک کتابفروشی داشتیم که شامل کتاب‌های خارجی بود. در تغییر و تحولی که در ستاد انقلاب فرهنگی آن زمان اتفاق افتاد و آقای مهندس خرم شد دبیر این ستاد برای تنظیم جلسات. گفتند چه کسی را بگذاریم برای انتشارات جهاد که انگشت آقای خرم رفت به سمت من و این از اولین مسئولیت‌های من بود.

این پژوهشگر اظهار کرد: متأسفانه باید اعتراف کنم یه مقدار هم حقوق معنوی را هم رعایت نمی‌کردیم! اساتید صبح کتاب را به ما می‌دادند و ما شب کتاب را در سه هزار نسخه تحویل می‌دادیم! بالاخره جوان بودیم و انگیزه زیادی برای انتشار کتاب‌ها داشتیم. اگر به آن دوره از کتاب‌های جهاد رجوع کنید عمدتاً کتاب‌های افست است و دلیلش هم این بود که می‌خواستیم نیازهای استادان را مرتفع کنیم.

منتظری ادامه داد: ایام دفاع مقدس بود و فیلم، زینک و کاغذ پیدا نمی‌شد اما ما به هر ترتیبی بود این کتاب‌ها را منتشر می‌کردیم و در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می‌دادیم. خدا رحمت کند آقای دعایی را که در موسسه اطلاعات هم در این زمینه به ما کمک می‌کرد. اما حالا آن کار پر نقص به این درخت تناور با این همه شاخ و برگ تبدیل شده و جای افتخار دارد.
او سپس خاطرنشان کرد: از سال ۶۴ ما شروع کردیم به چاپ کتاب‌های استادان دانشگاه؛ اگر بگویم ظرف یک هفته کتاب‌ها را وارد بازار می‌کردیم اغراق نکرده‌ام و استادان خانه امیدی پیدا کردند و کتاب‌هایشان را به ما می‌دادند. بسیاری از اساتید برجسته قدردان آن روزها هستند، چون اولین کتاب‌هایشان را جهاد دانشگاهی منتشر کرد.
منتظری در پایان نیز گفت: خوشحالم که سازمان انتشارات جهاد امروز به عرصه‌هایی وارد شده که نیاز کشور است و در عرصه نشر نیز جهش‌های بزرگی داشته است.

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

همچنین سیدباقر میرعبدالهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این مراسم با بیان اینکه انتظاری که از دانشگاه داریم چیزی جز این نیست که حفره های خالی پیوست فرهنگی را پر کند، اظهار کرد: عمده‌ پژوهش‌های دانشگاهی متاسفانه اثری ندارد جز اینکه آن‌ها را از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقا بدهد. 

او افزود: البته اساتید بزرگی هستند که به نسبت داشتن علم با فضای عمومی توجه داشته اند و این کنفرانس نیز پاسخ به چنین ضرورتی است. فهرست مقالات و عناوین آنها نشان می‌دهد که همه اشاره دارد به همان حفره های خالی و حوزه های مغفول. الحمدلله که نهاد خوشنامی پیش‌قدم شده و چنین کنفرانسی را ترتیب داده است. حتما قدم‌های اولیه خالی از آسیب نخواهد بود، اما ان شالله گردانندگان این کنفرانس حتماً از نقدها استفاده خواهند کرد.

عبداللهی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که من چند سالی است در آن مشغولم حدود سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه را در کشور تصدی می‌کند. فرایند تهیه و ارسال کتاب به این کتابخانه‌ها، نیازمند ارتباط درست با ناشر و پدیدآورندگان کتاب است. این امر بین نهاد کتابخانه‌ها در قامت یک ابر خریدار کتاب و ناشران حس آشنایی ایجاد کرده است که می‌توانیم مرجع مشورت خیلی‌ها قرار بگیریم.

او با انتقاد از رویه‌های کاسب کارانه در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و عدم رعایت حقوق مولف و آسیب‌هایی که به فرهنگ و زبان وارد می‌کند، گفت: جای خالی پژوهش در حوزه نشر همچنان خالی است و چه  خوب که یک نهاد علمی آستین بالا زده و در این حوزه کاری کرده کارستان و از این بابت تبریک می‌گویم.

آنچه در افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گذشت

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha