• جمعه / ۲۴ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401042416193
  • خبرنگار : 71404

چگونه سرود ماندگار خلق کنیم؟ ـ مدیر رادیو ایران

آهنگ مبارزه و همراهی یک ملت در سرودهایش متجلی است

آهنگ مبارزه و همراهی یک ملت در سرودهایش متجلی است

مدیر رادیو ایران معتقد است: «سرود در صورتی که به درستی مورد توجه قرار گیرد، می تواند در برانگیختن حس هویت خواهی همراه با باورهای اعتقادی و ملی تاثیر شگرف داشته باشد.»

در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر ترکیب درست شعر، صدا و آهنگ در سرودها و همچنین پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار و نیز انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی، ایسنا در گفت وگویی با فعالان عرصه سرود،  موسیقی و رسانه، به آسیب شناسی این حوزه پرداخته و راز ماندگاری سرودها و ضروت توجه به تولید و پخش آثار فاخر در این حوزه را جویا شده است.

آنچه پیشتر در این زمینه خوانده اید، گفت وگو با دوتن از فعالان این حوزه است: حکمت‌الله صادقی ـ سرپرست گروه سرود تواشیح بین‌المللی اسرا و همچنین حمیدرضا حسینی، مسئول سرود و موسیقی مراکز استان‌های صدا و سیما.

اما محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران در گفت و گویی با ایسنا در همین زمینه به پرسش هایی چون «ضرورت به کارگیری و دقت لازم در تولید و پخش موسیقی و سرودهای فاخر برای شبکه های رادیو و تلویزیونی»، «مراقبت از سه محور اصلی شعر، صدا و آهنگ در تولید سرودها با توجه به پیام و تاکید مقام معظم رهبری» و همچنین «راه های خلق سرودهای ماندگار» پاسخ داد. 

این مدیر رادیویی با بیان اینکه «جهانِ سرود، جهانِ حماسه و فضای هیجان پیش‌برنده است»، گفت: آهنگ حماسه و مبارزه و نوای همراهی و مقاومت یک ملت در مقاطع تاریخی آن ملت در سرودهای آن ملت تجلی یافته است. 

او سپس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری خطاب به نخستین جشنواره سرود فجر، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به درستی و دقیق در بیاناتشان به این مهم اشاره کرده‌اند و مسئولان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی را نسبت به این گونه فاخر از ادبیات و موسیقی ترغیب نموده‌اند. سرود می‌تواند فراگیر و موفق و به میان یکان یکان مردم راه پیدا کند اگر ترکیب درستی از شعرِ اندیشیده، صدای دلنشین و آهنگ خوب کنار هم قرار بگیرد؛ در این صورت است که سرود می‌تواند رنگ جاودانگی و ماندگاری بگیرد.

مدیر رادیو ایران همچنین خاطرنشان کرد: تاریخ ایران به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی و روزهای دفاع مقدس نمونه‌های فراوان از نغمه‌های ماندگار دارد که هنوز هم درخشان و پرکشش‌اند. رادیو ایران که صدای ملی جمهوری اسلامی ایران است برای سرود جایگاه ویژه‌ای قائل است و در جدول پخش و نشان برنامه‌های این شبکه سرودهای انقلاب اسلامی مورد توجه است و این کشش برای مخاطب وجود دارد که سرودهای بیشتری هم بشنود. 

محمدزاده در پایان بر وظایف اصلی سازمان صداوسیما و دفتر موسیقی در حوزه موسیقی و سرود و همچنین راه های خلق سرودهای ماندگار اشاره و اظهار کرد: کار تولید موسیقی و سرود از وظایف مهم دفتر موسیقی و سرود سازمان است اما رادیو ایران در برنامه استعدادیابی خود به نام «یک دو صدا» این امکان را دارد که برای تولید سرودهای فاخر در پی کشف استعدادهای ناشناخته در این زمینه بپردازد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۷ ۲۲:۳۶

غمگین یادم تنهای کرددی دلم شکست واسه همیشه