• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042516796
  • خبرنگار : 90057

پیام‌ اردوغان در سالگرد کودتای ۱۵ ژوئیه

پیام‌ اردوغان در سالگرد کودتای ۱۵ ژوئیه

رئیس جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی به مناسبت ششمین سالگرد کودتای نافرجام در این کشور گفت: شکست کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ نشان دهنده مقاومتی بی‌سابقه در تاریخ ترکیه است که بلوغ دموکراسی در کشور را ثابت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که "طی این سال‌ها ترکیه اقدامات لازم را برای دفع تهدیدات مشابه انجام داده است، ما به قدرت‌هایی که نه تنها فتو، بلکه سایر گروه‌های تروریستی را علیه ترکیه آزاد کردند، نه با عقب‌نشینی، بلکه با جهش رو به جلو پاسخ دادیم."

اردوغان تاکید کرد که اهمیت اصلی ۱۵ ژوئیه (روز دموکراسی و وحدت ملی در ترکیه) برای ترکیه این است که نماد مقاومت باشکوه تاریخی مردم ترکیه پس از چند دهه کودتاهای مکرر است.

او توضیح داد که از سال ۲۰۱۶، تاریخ ترکیه عملاً به دو دوره "قبل و بعد از ۱۵ ژوئیه" تقسیم شده است و بلوغ دموکراسی این کشور را ثابت می‌کند و در عین حال اطمینان می‌دهد که "قدرت اراده ملی درک می‌شود."

اردوغان افزود: ما با اعلام روز دموکراسی و وحدت ملی، تضمین کردیم که ۱۵ ژوئیه در تاریخ نقش بسته است.

اردوغان، همچنین طی سخنانی در برنامه‌ بزرگداشت روز دموکراسی و وحدت ملی در استانبول گفت: قاطعانه به ساختن ترکیه‌ای بزرگ و قدرتمند ادامه خواهیم داد تا کشورمان دیگر در معرض بلاهایی مانند اقدام به کودتای ۱۵ ژوئیه قرار نگیرد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه تمام تلاش خود را می‌کند تا از کودتای دیگری عبور نکند و با تهدید اسارت مواجه نشود، گفت: مقاومت ملت ترکیه مانع از نیت سوء این گروه تروریستی (فتو) شد.

اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه در دو دهه گذشته زیرساختهای خود را در زمینه‌های بهداشت، حمل و نقل، آموزش، انرژی، صنعت و ورزش بهبود بخشیده است، قول داد که دولت او تمام تلاش خود را برای تبدیل ترکیه به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان انجام خواهد داد.

 اردوغان گفت، در حالی که گروه تروریستی پ‌ک‌ک توسط چندین کشور به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، این موضوع برای فتو و ی پ گ نیست.

وی تصریح کرد که اخیراً هر دو به عنوان گروه‌های تروریستی برای اولین بار پس از نشست اخیر ناتو که در اواخر ژوئن برگزار شد، به عنوان گروه‌های تروریستی در سوابق ناتو گنجانده شدند و گفت که آنکارا با ترسیم خطوط قرمز خود در طول مذاکرات موضع خود را روشن کرده است.

اردوغان تاکید کرد: در برهه‌ای که کانون‌های قدرت سیاسی و اقتصادی در حال تغییر ساختار هستند، اجازه نخواهیم داد که کشورمان را بار دیگر از دور بازی خارج کنند.

وی همچنین گفت: قطعا ساختن ترکیه بزرگ و قدرتمند را تکمیل خواهیم کرد، فقط از این طریق می‌توانیم قدردان شهدای خود باشیم.

اردوغان تصریح کرد: شب ۱۵ ژوئیه دیدیم که حرف آخر را توپ و تفنگ نمی‌زند بلکه قلب، ایمان و باور می‌زند.

وی افزود: کسانی که می‌خواستند این ملت را با جنگ، شکست، کودتا، قیمومیت، تروریسم، بی ثباتی سیاسی، بحران اقتصادی و درگیری اجتماعی به زانو درآورند، این بار نیز شکست خوردند.

پیام امینه اردوغان

پیام‌ اردوغان در سالگرد کودتای ۱۵ ژوئیه

امینه اردوغان، بانوی اول ترکیه نیز  در پیامی به همین مناسبت قول داد که "تلاش‌های شجاعانه مردم ترکیه برای خنثی کردن کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶" را هرگز فراموش نکند.

امینه اردوغان در توییتر با اشاره به عناصر ارتش که در میان کودتاچیان بودند، نوشت: میلیون‌ها نفر قلب‌های خود را آن شب در مقابل تانک‌ها سپر کردند. هر یک از شهروندان ما، چه پیر و چه جوان، زن و مرد به نمادی از یک خیزش متحد تبدیل شدند.

او ضمن گرامیداشت یاد کشته شدگان کودتای شکست خورده، از مجروحان آن شب قدردانی کرد و متعهد شد که هرگز "شرافت" افرادی را که کودتا را شکست دادند فراموش نکند و یاد آنها را گرامی بدارد.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و علی‌اف به مناسبت ۱۵ ژوئیه

روسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان به مناسبت ۱۵ ژوئیه، "روز دموکراسی و وحدت ملی" تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش «مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه»، علی‌اف در این تماس تلفنی فرا رسیدن ۱۵ ژوئیه، روز «دموکراسی و وحدت ملی» را به اردوغان و ملت ترکیه تبریک گفت.

علی‌اف همچنین مقاومت دولت و مردم ترکیه در برابر کودتای نافرجام فتو را "الگوی قهرمانی" دانست.

اردوغان نیز ضمن تشکر از وی، اظهار داشت: ترکیه و آذربایجان همواره نمونه اتحاد و همبستگی در روزهای خوب و بد بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha