• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401042517020
  • خبرنگار : 71129

آمریکا احتمالا ۵۹ مقام از کشورهای آمریکای لاتین را تحریم‌ می‌کند

آمریکا احتمالا ۵۹ مقام از کشورهای آمریکای لاتین را تحریم‌ می‌کند

بر اساس گزارش فاش شده وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور قصد دارد تا ۵۹ مقام عالی رتبه از السالوادور، گوآتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه را به اتهام فساد در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این گزارش به روز شده که وزارت امور خارجه آمریکا آن را به کنگره ارائه می‌کند، نخست توسط آژانس خبری "ال فارو" در روز جمعه منتشر شد و نام ۵۹ مقام عالی رتبه شامل "۲۱ تن از نیکاراگوئه، ۱۶ تن از گوآتمالا، ۱۵ تن از هندوراس و هفت تن از السالوادور" در آن آمده است.

بر اساس گزارش ال فارو، منابع مطلع دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده صحت این لیست به روز شده را تایید کردند اما گفتند که این سند رسمی نیست.

با این حال، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده گفت این کشور بررسی خود را درباره گزارش بعدی به کنگره بر اساس بخش ۳۵۳ قانون تعامل تقویت شده ایالات متحده-مثلث شمالی هنوز تکمیل نکرده است.

گزارش تحریم‌های مثلث شمالی که اغلب به "لیست اِنگل" معروف است، نخستین بار در مه ۲۰۲۱ توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده و شش ماه پس از آن منتشر شد که الیوت اِنگل، رئیس وقت امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب آن پیشتاز شد.

مقام‌ها و خانواده‌های آنها از این کشورهای آمریکای لاتین که اسامی آنها در فهرست است شاید با قانون ماگنیتسکی روبرو شوند یا ویزای آنها باطل شود.

در این گزارش همچنین ذکر شده است: این گزارش شامل افرادی است که وزیر امور خارجه ایالات متحده بر اساس اطلاعات موثق یا ادعاهای مربوط به رفتار مورد بحث، از گزارش رسانه‌ها و سایر منابع تشخیص داده است که در فعالیت‌های مربوطه شرکت داشته‌اند.

در میان اسامی افراد عالی رتبه این فهرست از السالوادور، "خوزه ویالوبو"، وزیر اقتصاد و "کریستین گوارا"، رئیس فراکسیون حزب "ایده‌های نو" را می‌توان دید.

این فهرست همچنین شامل "خاویر آرگوئه تا"، مشاور حقوقی ریاست جمهوری السالوادور" می‌شود که به دست داشتن در برکناری پنج قاضی دیوان عالی متهم است. نام دیگر فرد این فهرست "ارنستو سانابریا"، سخنگوی ریاست جمهوری السالوادور است که به سوءاستفاده از قدرت در مجبور کردن اعضای اپوزیسیون برای استعفا متهم شده است.

"رافائل کوروشیچ"، رئیس دفتر دادستانی ویژه گواتمالا علیه مصونیت از مجازات به دلیل ممانعت از فرآیندهای قانونی در مورد پرونده‌های فساد مقام‌های عالی رتبه و "ویتالینا اوریانا" و "نری مدینا"، قضات دیوان عالی این کشور به اتهام تضعیف دموکراسی در فهرست مذکور قرار گرفته‌اند.

"راسل توم"، معاون رئیس کنگره هندوراس نیز به اتهام انجام فعالیت‌های مرتبط با اختلاس در دوران فعالیتش با کمیسیون ارتباطات، در فهرست مذکور است.

مقام‌های السالوادور به این فهرست واکنش نشان داده و رئیس فراکسیون حزب "ایده‌های نو" نیز گفته که به دلیل قوانینش علیه گروه‌های تبهکار است که اسمش در این فهرست است. وی روز جمعه در توئیتی نوشت: دلیل اصلی اینکه آنها نامم را در این فهرست قرار دادند این است که قانونی را در مقابله با گروه‌های تبهکار، مبارزه با آنها و اعلام جنگ علیه این گروه‌ها ارائه کرده‌ام.

در سال‌های اخیر، روابط ایالات متحده با مثلث شمالی و نیکاراگوئه به طرز چشمگیری رو به وخامت گذاشته است. دولت واشنگتن بارها دولت السالوادور را به رویکرد مستبدانه و الخاندرو جیامتی، رئیس جمهوری گوآتمالا را به ناکامی در مقابله با فساد متهم کرده است.

لحن و رویکرد روابط دیپلماتیک بین هندوراس و دولت واشنگتن نیز هنوز ترمیم نشده چون این کشور آمریکای لاتین انتخاباتی را برگزار کرد که در آن "سیومارا کاسترو" چپگرا در آن پیروز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha