• دوشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401042718491
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۶و۲۷ تیر

تاکید بر بهبود روابط تهران و ریاض/سفر اردوغان به تهران/پیگیری مطالبات بازنشستگان

تاکید بر بهبود روابط تهران و ریاض/سفر اردوغان به تهران/پیگیری مطالبات بازنشستگان

روابط ایران و عربستان/ سفر اردوغان به تهران/ مطالبات بازنشستگان/ قانون رتبه‌بندی معلمان و... از موضوعات پربازدید و خبرساز (یکشنبه و دوشنبه) بیست و ششم و بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۱ تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، روابط ایران و عربستان از جمله موضوعات مورد توجه مخاطبان در روزهای اخیر بوده است که وزرای امور خارجه ایران و عراق هم در تماس تلفنی اخیر خود به آن پراختند.

حسین امیرعبداللهیان و فوداد حسین در تماسی تلفنی، اعیاد قربان و غدیر خم را تبریک گفتند و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در حوزه روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای از جمله روند گفتگوهای تهران و ریاض را بررسی کردند.

 فؤاد حسین در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد که دولت عراق در اجلاس جده گفتگوها و رایزنی های لازم برای همکاری های منطقه ای را انجام داده است و کشورش همچنان به تلاش های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

همچنین برهم صالح رییس جمهور عراق در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با حمایت از بهبود روابط ایران و عربستان در این گفت‌وگو، مطرح کرد: عراق با تلاش برای میانجیگری بین سعودی‌های و ایرانی‌ها، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. گفت‌وگوهایی میان ایران و دیگر همسایگان عرب در بغداد انجام شده و جو مهمی ایجاد شده است. ما باید سر یک میز بنشینیم و درباره مشکلاتی که دربردارنده پیامدهایی برای خودمان است، مذاکره کنیم. در نهایت، آمریکا اهمیت دارد،‌ جهان اهمیت دارد اما اولویت‌های خودمان در این بخشی از جهان که هستیم نیز حائز اهمیت است.

اخبار دیگر با محوریت عربستان را در لینک های زیر دنبال کنید.

آماده از سرگیری روابط با عربستان هستیم

سفر بایدن چیزی به روابط عربستان-رژیم صهیونیستی اضافه نکرد

پاسخ ایران به اظهارات «بایدن »در نشست «جده »

***

خبرهای مربوط به سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران هم از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

در همین رابطه دفتر ریاست جمهوری ترکیه در یک بیانیه‌ای جزئیاتی را درباره سفر رییس جمهور این کشور به ایران و دیدار با همتای ایرانی و روسی‌اش مطرح و اعلام کرد که رجب طیب اردوغان امروز(دوشنبه) برای یک‌ سفر رسمی دو روزه به تهران سفر می‌کند تا درباره مسائل دوجانبه و جهانی با سید ابراهیم رئییسی، رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کند.

رئیس جمهور ترکیه برای بار چهارم از زمان ریاست جمهوری خود و این بار برای حضور در هفتمین نشست سران روند آستانه و هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به تهران سفر می کند. این سفر اولین حضور رئیس جمهوری ترکیه در ایران بعد از ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رئیسی  است.

به مناسبت عید سعید غدیر، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با جمعی از شاعران کشور دیدار کرد و پای شعرخوانی شاعران آئینی کشور نشست.

رئیس جمهور در این نشست ضمن تبریک این عید گرانقدر، رئیسی بسط آموزه‌ها و ارزش‌های علوی را از مسئولیت‌های مهم اهالی شعر و ادب دانست و افزود: جدا معتقدیم که در پرتوی فرهنگ علوی، امکان غلبه بر تمام مشکلات و معضلات فعلی کشور وجود دارد و گام اول برای این مهم، تبیین دقیق شاخصه‌های فرهنگ علوی به مردم و جامعه است و در این زمینه شما شعرا و فضلا مسئولیت بسیار مهمی بر دوش می‌کشید.

تذکر نماینده مردم ایرانشهر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر کشور و درخواست وی برای اجرای قانون در پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم از دیگر اخبار پربازدید بود.

عبدالناصر درخشان خاطرنشان کرد:‌ رفع دغدغه بازنشستگان تأمین اجتماعی و تحقق مطالبات آن‌ها براساس مصوبات شورای عالی کار از دیگر الزامات است که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر رئیس جمهور دستور دهد تا قانون برای بازنشستگان تأمین اجتماعی قانونی گردد.

همچنین سیدمرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس از دولت خواست مشکلات بازنشستگان در رابطه با موضوع افزایش حقوق سالیانه آن‌ها را با هماهنگی و جدیت حل کند و در بخش دیگری از تذکرش با انتقاد از نامگذاری خودروهای تولید داخل تأکید کرد که خودروهای ملی باید نامی با بار فرهنگی ایرانی داشته باشند.

در همین جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مردم علی آباد کتول درباره موارد مغایر با قانون آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان مصوب هیئت دولت تاکید کرد: مصوبه دولت در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مقرر شد که کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم جهت دریافت بیمه بیکاری نیاز به ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما ندارند.

بنابر این بخشنامه مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متضمن الزام به ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما برای کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم جهت برخورداری از بیمه بیکاری بود را به جهت ایجاد تکلیف اضافی برای کارگران و مشخص نبودن ضمانت اجرای عدم ارائه آن، مغایر قانون تشخیص و آن را ابطال نمود.

گزارش تاریخی ایسنا مصادف با صد و سیزدهمین سالگرد خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت در سال ۱۲۸۸ هم از دیگر اخبار پرمخاطب سرویس سیاسی ایسنا بود.

 درابتدای این گزارش که با عنوان" پادشاهی که پناهنده سفارت بیگانه شد " منتشر شده، آمده است: سرگذشت ولیعهد و پادشاهی که زندگیش با تهمت به مادرش آغاز شد و با پرورش در دامن معلمی روسی‌تبار ادامه یافت با خرافه، فال و استخاره عجین شد و از او شخصیتی تندخو و منزوی ساخت. معروف‌ترین اقدام او بریدن سر مشارکت کنندگان در قتل پدربزرگِ پادشاهش و به توپ بستن مجلس شورای ملی بود و فرجام تاج و تختش دو سال و هفت ماه بعد از نشستن بر کرسی سلطنت، بر باد رفت و خود و خانواده‌اش پناهنده سفارت روسیه شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha