• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401042919558
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ثبت دو اثر تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی

ثبت دو اثر تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ثبت بخشی از کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان و آب‌انبار زیارت راوند در فهرست آثار ملی خبر داد.

احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش‌هایی از کارخانه شماره یک شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان شامل، سردر، دودکش‌ها و دفتر اداری این شرکت که خاطره جمعی منطقه کاشان است در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: کارخانه شماره یک شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان در ۱۷ آذرماه ۱۳۱۳ شمسی به همت حسن تفضلی که پدر صنعت نساجی ایران است و تعدادی از بازرگانان خوشنام با سرمایه اولیه دو میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال با هدف ایجاد کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل و تولید برق راه‌اندازی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان، تصریح کرد: اولین واحد تولید این شرکت در اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ شامل ۱۶ دستگاه رینگ ۴۰۰ دوکی ریسندگی به بهره‌برداری رسید و با گسترش شرکت، دیزل‌خانه آن در سال ۱۳۲۷ بر اساس عقد پیمان با وزارت کشور سال‌ها برق عمومی، خانگی و صنعتی کاشان را تأمین می‌کرد.

دانایی‌نیا اظهار کرد: دفتر کار ارباب تفضلی، یادآور معماری ناب ایرانی است که متأسفانه از این مجموعه، تنها هشتی ورودی و بخشی از اتاق‌های جنب آن، ورودی کارخانه و دودکش‌های آن باقی‌مانده که امیدواریم خانواده زنده‌یاد تفضلی، موزه‌ای در شان وی تاسیس کنند.

وی گفت: دودکش‌های کارخانه آجری و در تاج دارای تزئینات زیبای آجرکاری است که مناره‌های دوران میانه اسلامی را به یاد می‌آورد. تلفیق معماری نئوکلاسیک و معماری سنتی ایرانی در ساختمان کارخانه بخشی از هویت شهری و خاطره جمعی کاشانی‌ها را تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان، افزود: آب‌انبار تاریخی زیارت ولی ابن موسی الکاظم (ع) راوند، به عنوان بیست و نهمین آب‌انبار تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که احتمالاً در قالب یک مجموعه تاریخی بوده که بادگیر آن تخریب شده است.

وی  گفت: پرونده تپه تاریخی قلعه روستای «الزگ» جوشقان قالی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، چهار صفه عارف باقری در فین بزرگ، خانه‌های قرائتی و جهان‌آرایی، مسجد جامع روستان ورکان متعلق به دوران ایلخانیان و سه حمام کوچه خورد، سرده کامو و روستای قهرود به تصویب شورای ثبت آثار ملی استان رسید.

دانایی‌نیا افزود: پرونده ۹ اثر تاریخی پس از تکمیل و رفع نقص به ‌منظور تصویب و دریافت شماره ثبت به شورای عالی ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال خواهد شد.

بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون ۳۳۸ بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که شامل ۸۳ خانه،۳۷ بقعه متبرکه، ۲۰ تپه و محوطه باستانی، ۲۹ آب انبار، ۱۸ کاروانسرا، قلعه و تیمچه، هفت حمام، ۳۱ مسجد و ۸۳ اثر از سایر بناهای شهرستان کاشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha