• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401042919581
  • خبرنگار : 50250

چند نفر در سال از گزارش مالی شهرداری مطلع می‌شوند؟

چند نفر در سال از گزارش مالی شهرداری مطلع می‌شوند؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری شهرداری‌ها یک نهاد غیردولتی محسوب می‌شوند، تقریبا اکثر امورات روزمره مردم با این نهاد گره خورده است و هر چه خدمات ارائه شده به شهروندان مطلوب‌تر باشد، رضایتمندی مردم در جامعه بالاتر می‌رود، اما گاهی شائبه‌های بسیاری در خصوص عملکرد این نهاد در حوزه درآمدها و هزینه‌ها وجود دارد، مردم حق دارند که بدانند عوارضاتی که پرداخت می‌کنند به چه صورت صرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، شفافیت تقریبا یک حلقه مفقوده در دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی محسوب می‌شود و افراد بسیار کمی از جامعه از فرآیندهای اداری، بودجه‌ها و نحوه هزینه‌کرد آن‌ها مطلع می‌شوند، اهمیت شفافیت در حیطه کاری مدیران شهری از سایر نهادها بالاتر است، زیرا بیش‌تر بودجه شهرداری‌ها از سوی مردم تامین شده و این حق طبیعی مردم خواهد بود که بدانند بودجه شهرداری چگونه هزینه می‌شود.

طبق گفته‌های مسئولان گزارشات مربوط به درآمدها و هزینه‌های شهرداری باید هر ۶ ماه یکبار در جراید و رسانه‌ها منتشر شود تا مردم از نحوه و میزان درآمدها و هزینه‌های شهرداری مطلع شوند، اما به جرات می‌توان گفت اکثر مردم از این مسئله اطلاع ندارند و این مسئله به عملکرد ضعیف در حوزه اطلاع‌رسانی باز می‌گردد.

قطعا نباید انتشار گزارش عملکرد شهرداری در حوزه درآمدها و هزینه‌ها مختص به چند مطبوعه کم مخاطب و برای رفع تکلیف باشد و باید از ظرفیت رسانه‌های پرمخاطب نیز برای این امر مهم استفاده شود، زیرا اگر مردم از این گزارش مطلع باشند در گام اول می‌توانند مطالبه صحیحی از شهرداری داشته باشند و همچنین با آگاهی بالاتری نسبت به پرداخت عوارض و مالیات اقدام کنند.

هر ۶ ماه یکبار گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری‌ شهرکرد در رسانه‌ها منتشر می‌شود

بهروز محمدپور- مدیر برنامه و بودجه شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هر ۶ ماه یکبار گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری‌ها پس از تصویب شورای شهر در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اظهار کرد: منابع درآمدی شهرداری‌ها هر ساله از طریق سازمان شهرداری‌های کشور ابلاغ می‌شود.

وی افزود: بخشی از درآمدهای شهرداری‌ها دولتی است و از محل درآمدهای امور مالیاتی وصول می‌شود، بخش دیگر درآمدها نیز مربوط به اخذ عوارضات، بهای پسماند، مزایده، فروش املاک و سایرکدهای درآمدی است که این درآمدها و هزینه‌ها در بودجه سالانه شهرداری به تصویب می‌رسد.

محمدپور با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری شهرکرد شامل هزینه‌های جاری و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های شهرداری‌ها به‌صورت شفاف منتشر شده است، گزارش عملکرد شهرداری در حوزه درآمد و هزینه در جراید و سایت شهرداری شهرکرد هر ۶ ماه یکبار منتشر می‌شود.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری شهرکرد بیان کرد: انتشار بودجه، درآمدها و هزینه‌های شهرداری‌ها یک امر قانونی است و باید انجام شود.

ضرورتی به ارائه گزارش مالی شهرداری شهرکرد در رسانه‌های ملی احساس نمی‌شود

محمدرضا بیاتی- رئیس شورای شهر شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه شفافیت در مصوبات، هزینه‌کرد و درآمدهای شهرداری موجب ایجاد اعتماد مردم به شهرداری و شورای شهر می‌شود، اظهار کرد: گزارش عملکرد بودجه‌ای شهرداری در حوزه درآمد و هزینه‌ها هر ۶ ماه یکبار با تصویب شورای شهر منتشر می‌شود.

وی افزود: شهرداری‌ها باید گزارش عملکرد خود در حوزه مالی، عمرانی، اجتماعی، خدمات شهری، مناقصه‌ها، مزایده‌ها و اقدامات کمیسیون‌های مختلف را به مردم ارائه دهند، قطعا این گزارشات در ارتقای عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، حرکت به سمت شهر هوشمند و ارائه خدمات الکترونیک موثر است و شفافیت را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که سیستم شهرداری نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

بیاتی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه درآمدها و هزینه‌ها، توضیح داد: این اقدام دسترسی مردم به اطلاعات را تسهیل و دقیق می‌کند، این کار آثار بسیار خوبی دارد، زیرا باعث جلب اعتماد مردم و همکاری سایر ارگان‌ها با شهرداری می‌شود.

رئیس شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه شهرداری یک مجموعه محلی است، خاطرنشان کرد: بنابراین گزارش عملکرد شهرداری نیز در مطبوعات و رسانه‌های محلی منتشر می‌شود، ضرورتی به ارائه گزارش در رسانه‌های ملی احساس نمی‌شود، اما این کار باید در رسانه‌های پرمخاطب انجام بگیرد تا مردم از این گزارش مطلع شوند.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا گزارش عملکرد شهرداری شهرکرد از طریق رسانه‌های پرمخاطب به سمع و نظر مردم برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha