• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1401042920270
  • خبرنگار : 71498

جایگاه‌های سی‌ان‌جی با ۴۴ درصد ظرفیت کار می‌کنند

جایگاه‌های سی‌ان‌جی با ۴۴ درصد ظرفیت کار می‌کنند

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است، که می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محسن جوهری امروز در نشستی خبری جایگزینی مصرف سوخت سی ان جی به جای بنزین در خودروها را یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش بی رویه بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین دانست.

وی با بیان اینکه با توجه به منابع عظیم گازی و وجود شبکه گسترده خطوط انتقال گاز متاسفانه طی سالهای اخیر در هر دو حوزه عرضه و تقاضا روندی راکد یا حتی کاهشی داشته است.

وی افزود: قانون توسعه صنعت سی ان جی در دوره قبلی مجلس به تصویب رسید اما اقدامات دولت قبل و دولت سیزدهم دست کم تا امروز تاثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف سی ان جی نداشته است که یکی از دلایل مهم آن عدم توجه به مشکلات صنعت سی ان جی در هر دو بخش عرضه و تقاضا بوده است.

عضو انجمن صنفی سی ان جی با بیان اینکه خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه سوز باکیفیت کوتاهی کرده اند و قراردادی که سال گذشته بین وزارت نفت و ایران خودرو مبنی بر تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه سوز امضا شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه سوز وجود ندارد گفت:  ممنوعیت واردات خودروهای دوگانه سوز با کیفیت خارجی از دیگر مشکلات موجود است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارها، واردات خودروهای سی ان جی سوز با تعرفه صفر است، اظهار کرد:  واردات این خودروها در طرح واردات خودرو که توسط دولت در نظر گرفته شده، در اولویت قرار بگیرد. یکی از ابعاد این مسئله که دولت در سال های قبل وضعیت خودروهای گازسوز را ساماندهی نکرده، این است که هنوز بعد از گذشت حدود ۲۰ سال، آمار رسمی از تعداد خودروهای دوگانه سوز کشور وجود ندارد.

جوهری با بیان اینکه عدم انجام بازرسی دوره ای مخازن سی ان جی خودروها از دیگر چالش های این عرصه است تاکید کرد: این مسئله موجب شده هر از چند گاهی شاهد بروز حادثه های در زمان سوخـتگیری خودروها باشیم و این گونه حوادث اخیرا افزایش نیز یافته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای حل این معضل، بحث هوشمندسازی جایگاه های عرضه بود که با وجود تصویب آن در هیئت وزیران در سال ۹۷، هنوز این مهم اجرایی نشده است، اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که صورت گرفته، بحث جمع آوری دوربین های پلاک خوان بوده که قرار بود با وجود این دوربین ها، خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند تفکیک شده و به مراکز مجاز صدور معاینه فنی فرستاده شوند؛ بدون شک دولت مجبور خواهد شد در آینده دوباره دوربینهای حذف شده را نصب کند.

وی با بیان اینکه  امیدواریم در جهت افزایش ایمنی عرضه سی ان جی در کشور، هرچه سریعتر دولت این مسئله را اصلاح کند و بحث هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی را به صورت کامل اجرایی کند، گفت: در غیر این صورت در آینده ای  نزدیک شاهد افزایش بروز حوادث و تلفات در زمان سوخت گیری خودروهای فاقد معاینه فنی و خودروهایی که بازرسی های ادواری مخازن را انجام نداده اند، خواهیم بود.

وی با اشاره به   قیمت عرضه سی ان جی گفت: با افزایش ۴۵ درصدی حق‌العمل جایگاههای عرضه سی ان جی که ۴ درصد آن مالیات بر ارزش افزوده است، ابتدا تصمیم بر افزایش نرخ سی ان جی بود که دولت به درستی در دقایق آخر، تصمیم گرفت قیمت سی ان جی برای مصرف کننده افزایش نیابد و مبلغ افزایش یافته برای حق العمل جایگاهها، توسط دولت پرداخت شود.

در ادامه این نشست، احسان جان‌محمدی، عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور با بیان اینکه شاهد افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ قطعات جایگاه های سی ان جی و افزایش شدید قیمت روغن هستیم، گفت: این در حالی است که عمده جایگاهها با عمر بالای ده سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسئله از مشکلات مهم در عرضه سی ان جی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی ۶ سال گذشته کارمزدها متناسب با افزایش هزینه ها، افزایش نیافته و در نتیجه با زیان انباشته در جایگاه های عرضه مواجه ایم و با این میزان افزایش کارمزد سالانه، بهره برداری از جایگاهها با مشکل مواجه شده است، گفت:  سهم ۴ تا ۵ درصدی مالکیت خصوصی جایگاههای عرضه نشان میدهد که فعالیت فعالان خصوصی در این عرصه، سودآور نیست و به طور متوسط سالانه ۴ درصد بازگشت سرمایه در بخش جایگاهداری داریم که رقمی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر با انباشته شدن زیانهای جایگاهداران و افزایش قیمت زمین، شاهد افزایش تقاضا برای تغییر کاربری زمین جایگاه ها بوده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب به صورت روزانه مصرف سی ان جی داریم و جایگاههای عرضه به واقع در فعالیت خود، ایثارگرانه در حال کار هستند، گفت: مصرف فعلی سی ان جی کشور که حدود ۸ میلیارد مترمکعب در سال بوده، درآمد سرشاری را نصیب دولت کرده به طوری که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سودآوری برای دولت داشته و بسیار عجیب است که با این حجم سودآوری، این صنعت با غفلت و بی توجهی از سمت دولت مواجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha