• جمعه / ۳۱ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401043120977
  • خبرنگار : 71477

ترکیه می‌خواهد پای ناتو را به مبارزه با "گروه‌های تروریستی" داخلی‌اش باز کند

ترکیه می‌خواهد پای ناتو را به مبارزه با "گروه‌های تروریستی" داخلی‌اش باز کند

شورای امنیت ملی ترکیه اعلام کرد، آنکارا از متحدان ناتو می‌خواهد از مبارزات این کشور با سازمان‌های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک و سازمان فتح‌الله گولن تا زمانی که این گروه‌ها به طور کامل نابود شوند، حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت ملی ترکیه در بیانیه‌ای که پس از یک جلسه سه ساعته در آنکارا تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جهور این کشور منتشر شد، اعلام کرد: ترکیه صادقانه و به طور کامل به تعهداتش در ائتلاف ناتو عمل کرده و همین را از دیگر اعضای این ائتلاف انتظار دارد.

در این بیانیه ضمن تاکید بر عزم آنکارا برای ادامه مبارزه با سازمان فتح‌الله گولن تا زمان نابودی کامل آن، آمده است: ترکیه آماده است تا با انواع خطرها برای بقا و اتحاد ملی‌اش از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه‌هایش و همچنین سازمان تروریستی فتح‌الله گولن در داخل و خارج از کشور مبارزه کند.

گروه پ.ک.ک که از سوی آنکارا، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی ثبت شده است، در کمپین تروریستی 35 ساله‌اش علیه ترکیه مسئول مرگ دست‌کم 40 هزار تن از جمله زنان، کودکان و نوزادان معرفی شده است.

این بیانیه همچنین به نشست ماه گذشته ناتو در مادرید حول محور درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو اشاره کرد؛ تصمیمی که در پی حمله روسیه به اوکراین اتخاذ شد.

در همین حال، شورای امنیت ملی ترکیه به مسائل مربوط به ترکیه و یونان نیز پرداخت.

این شورا در این بیانیه تاکید کرد: نقض مداوم حریم هوایی و آب‌های قلمرویی توسط یونان و دیگر اقدامات تحریک‌آمیز این کشور غیرقابل قبول هستند. از دولت یونان باردیگر خواسته شده تا به فعالیت‌هایش که جان مهاجران غیرقانونی را به خطر می‌اندازد و حقوق بشر و قوانین بشردوستانه را نقض می‌کند، پایان دهد.

شورای امنیت ملی ترکیه همچنین حمایت قاطعانه خود را از قبرس شمالی برای یک راه‌حل دو کشوری بر مبنای برابری حاکمیتی و برابری جایگاه بین‌المللی ابراز کرد.

این شورا به جنگ کنونی روسیه با اوکراین اشاره کرد و گفت: پیش از آنکه این جنگ منجر به تلفات و خرابی‌های بیشتر شود، آنکارا خواستار اعلام یک آتش‌بس جامع است.

در این بیانیه بار دیگر بر تلاش‌های ترکیه با عزمی راسخ برای حل این مساله که در حال تبدیل شدن به یک بحران جهانی غذا است، اشاره شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: تاثیرات گسترده سیاسی و اجتماعی این بحران اقتصادی جهانی که با پاندمی کرونا و درگیری‌ها در سراسر جهان عمیق‌تر شده، در همه ابعاد مورد ارزیابی قرار گرفت و اقدامات لازم برای تقویت کشورمان در همه حوزه‌ها در برابر هرگونه تهدید احتمالی که ممکن است در آینده به وجود آیند، بررسی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha