• شنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050100603
  • خبرنگار : 50405

معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه:

دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج، معرف جذابیت‌های علمی و زندگی اجتماعی در ایران باشند

دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج، معرف جذابیت‌های علمی و زندگی اجتماعی در ایران باشند

ایسنا/خراسان رضوی معاون همکاری‌های بین‌المللی و فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: هر کدام از دانشگاهیان که به خارج اعزام می‌شوند، باید خود را در برابر تمدن اسلامی و ایرانی مسئول بدانند و توجه کنند که هر رفتار و گفتار آنان، به کل جامعه ایران تعمیم داده می‌شود. ما انتظار داریم هر کدام از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج، معرف جذابیت‌های علمی و زندگی اجتماعی در ایران باشند.

علیرضا دلخوش صبح امروز اول مردادماه در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه حضور ایرانیان در خارج از کشور برای جمهوری اسلامی فرصت است، اظهار کرد: متاسفانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور، بیشتر زمانی به نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها مراجعه می‌کنند که دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: هرچند حل مشکلات این عزیزان وظیف ماست، اما ما برای انجام وظایف دیگری هم در خارج از کشور حضور داریم. یکی از وظایف ما این است که قبل از پیش آمدن هر مشکلی برای دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج، تسهیلاتی برای آنان ایجاد کنیم تا این افراد راحت‌تر بتوانند به کارهای پژوهشی خود بپردازند. یعنی از وظایف نمایندگی‌های وزارت امور خارجه این است که اگر یک دانشجوی ایرانی در خارج احساس رفتار تبعیض‌آمیز کرد، سفارت یا سرکنسول‌گری ایران این مشکل او را حل کند. یعنی تنها حل مشکلات قانونی فرهیختگان ایرانی خارج از کشور مطرح نیست و تسهیل فعالیت‌های اجتماعی این عزیزان نیز جزو وظایف ذاتی ماست.

معاون همکاری‌های بین‌المللی و فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر جهاد تبیین، گفت: ما نباید منتظر باشیم دشمن به چهره جمهوری اسلامی حمله کند تا دفاع کنیم، بلکه باید جریان‌سازی کنیم. هر کدام از دانشگاهیان که به خارج اعزام می‌شوند، باید خود را در برابر تمدن اسلامی و ایرانی مسئول بدانند و توجه کنند که هر رفتار و گفتار آنان، به کل جامعه ایران تعمیم داده می‌شود. ما انتظار داریم هر کدام از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج، معرف جذابیت‌های علمی و زندگی اجتماعی در ایران باشند.

دلخوش با بیان اینکه وجود تنها دو دانشجوی چینی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی یک طنز تلخ است، عنوان کرد: به دلیل تعاملات اقتصادی ایران با چین، ما باید حداقل ۲۰ هزار نفر دانشجوی چینی در کشور داشته باشیم. معنا ندارد که ما قرارداد ۲۵ ساله با چین ببندیم و دانشجویان چینی در ایران تا به این حد کم باشند. این نشان‌دهنده این است که ما به عنوان مسئولین فرهنگی و همچنین ایرانیان مقیم خارج که جاذبه‌های ایران را معرفی نکردند، قصور داشته‌ایم. مگر می‌شود کسی توجیه‌های اقتصادی تحصیل در ایران را بداند و علاقه‌مند به حضور در کشور ما نشود؟

وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها از جمله فرصت‌هایی است که وزارت امور خارجه به دنبال آن است، اضافه کرد: همان طور که ما بین شهرهای مختلف روابط خواهرخواندگی را داریم، به دنبال ایجاد روابط دانشگاه با دانشگاه هستیم. هر کدام از دانشگاهیان ایرانی در خارج می‌توانند دانشگاه محل تحصیل و تدریس خود را برای ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های ایرانی تشویق کنند و ما هم برای این کار تسهیلات ایجاد می‌کنیم.

معاون همکاری‌های فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دانشجویان ایرانی مقیم خارج می‌توانند با گذراندن دوره‌هایی مجازی گواهی آموزشیاری زبان فارسی را اخذ کنند، ادامه داد: این کار باعث می‌شود دانشجویان با آموزش اصول اولیه زبان فارسی در خارج، هم به مسئولیت ملی خود عمل کنند و هم باعث ارزآوری شوند؛ چراکه دیگر نیازی به خروج ارز از کشور برای اعزام مدرس زبان فارسی به خارج از کشور نیست و در عین حال بنیاد سعدی و وزارت امور خارجه مکلف به پرداخت بخش کوچکی از زحمات این افراد خواهند بود.

دلخوش در پایان بر لزوم ارتباط‌گیری بی‌واسطه بین فعالین فرهنگی ایرانی مقیم خارج با وزارت امور خارجه کشور به وسیله دفاتر نمایندگی‌های وزارتخانه در خارج از کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha