• شنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050100683
  • خبرنگار : 50569

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری مطرح کرد

نقش برجسته رهبری در رشد علمی کشور

نقش برجسته رهبری در رشد علمی کشور

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش بسیار مهم رهبر انقلاب در رشد علمی کشور، گفت: نقش مقام معظم رهبری در رشد علمی و فناوری کشور بسیار برجسته است و عمده این پیشرفت‌ها با حمایت‌ها و دخالت‌های مستقیم ایشان صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی امروز یکم مردادماه در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در هتل جم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که در عرصه بین‌الملل اتفاقات مهمی رخ داده است. آمریکایی‌ها سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال کردند. اتاقی که مسئول تحریم ایران بود قبلا ۹ کارمند داشت و سپس در زمان ترامپ به ۵۰۰ کارمند رسید.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها همواره تا آنجایی که می‌توانستند به مردم فشار آوردند با این هدف که دولت جمهوری اسلامی تسلیم شود و یا اینکه مردم به دولت خود فشار بیاورند و آن را مجبور به تسلیم در برابر آمریکایی‌ها کنند. آن‌ها در فشار حداکثری گفتند نمی‌گذاریم ایران یک دلار وارد کند و یک بشکه نفت بفروشد اما هیچ کدام از این‌ها را نتوانستند انجام دهند و در نهایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که شکست مفتضحانه‌ای خورده‌ایم و اینجا بود که ایران از این تحریم‌ها سربلند بیرون آمد.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به سفر بایدن به منطقه و شرکت در اجلاس جده، افزود: نشریه‌های معتبر خودشان در نهایت نوشتند که این اجلاس شکست خورده و آمریکا به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرده است. چند روز بعد در تهران، اجلاس موفق سران آستانه با حضور روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد. البته ترکیه احتیاج داشت که آقای اردوغان به ایران بیاید، زیرا انتخابات ریاست جمهوری آن‌ها نزدیک است و رئیس جمهور ترکیه با آمدن به ایران در صدد کسب اعتبار بود. همچنین پوتین نیز به دلیل جنگ در اوکراین، نیاز داشت که به ایران سفر کند؛ ایران در این شرایط از چنین جایگاهی برخوردار است.

قمی بیان کرد: ما در چنین شرایط بین‌المللی در حال تشکیل اجلاس دانشجویان هستیم برای اینکه ظرفیت‌های علمی، دانشی، تکنولوژی و فناوری را به کشور انتقال دهیم. در این راستا لازم می‌دانم که به چند موضوع اشاره کنم و نگاه کلانی به علم و فناوری در ۴۰ ساله گذشته در کشور داشه باشم. موضوع اول این است که رشد کشور در آموزش عمومی و عالی، پژوهشی و فناوری‌های نوین در ۴۰ سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، قبل از انقلاب اسلامی تعداد افرادی که می‌توانستند وارد نظام تربیت شوند و در کلاس اول ابتدایی شرکت کنند کمتر از ۵۰ درصد بود و امروز ۹۹ درصد از افراد می‌توانند در کلاس اول ابتدایی حضور یابند. همچنین امروز تعداد افرادی که در متوسطه اول تحصیل می‌کنند ۹۰ درصد افراد و متوسطه دوم نیز ۷۱.۴ درصد است.

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: همچنین در گذشته تنها ۳۰ درصد از افرادی که بین ۱۰ تا ۴۰ سال داشتند باسواد بودند و امروزه این رقم به ۹۴ درصد افزایش پیدا کرده است. تبعیض بین دختران و پسران در مسائل آموزش عمومی پیش از انقلاب ۲۳ درصد بود و امروزه این عدد به ۷ درصد رسیده است. تفاوت شهر و روستا در مسائل آموزشی نیز ۲۳ درصد بود و امروز ۱۲ درصد شده است؛ یعنی عدالت جنسیتی و جغرافیایی رشد پیدا کرده است.

قمی اضافه کرد: همچنین موسسات آموزش عالی و دانشگاهی ما از ۲۲۳ واحد به ۲۷۰۰ واحد رسیده است. اعضاء هیأت علمی از ۱۸۰۰ نفر به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رشد پیدا کرده است. به علاوه عضویت بانوان در هیات‌های علمی نیز به بیش از ۳۳ درصد رسیده است و ۳۰ درصد پژوهشگران واحدهای فناور کشور را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم رهبر انقلاب در رشد علمی کشور، عنوان کرد: نقش مقام معظم رهبری در رشد علمی و فناوری کشور بسیار برجسته است و عمده این پیشرفت‌ها با حمایت‌ها و دخالت‌های مستقیم ایشان صورت گرفته است. در حقیقت توجهات ایشان باعث شده که امروزه علم و فناوری بخشی از هویت ما ایرانیان شود و هر یک از ما با رشد علم و فناوری کشورمان را معرفی می‌کنیم.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: اولین پارک علم و فناوری که در کشور افتتاح شد در سال ۷۰ به دستور مستقیم مقام معظم رهبری بود. بنیاد نخبگان نیز با پیگیری‌های مستمر رهبری شکل گرفت. مسئله جنبش نرم‌افزاری در سال ۸۳ در دانشگاه امیرکبیر هم ادبیاتی بود که اولین بار توسط رهبر انقلاب مطرح شد و رواج یافت.

قمی با بیان اینکه رشد موشکی کشور نیز با نظارت مستقیم مقام معظم رهبری محقق شد، گفت: پیشرفت ما در بحث سلول‌های بنیادی نیز با حمایت گام‌به‌گام مقام معظم رهبری صورت گرفت و امروز تبدیل به برندی در عرصه بین‌الملل شده است. ادغام بحث آموزش پزشکی با درمان پزشکی نیز از دیگر مباحثی است که با حمایت‌های مستقیم رهبری انجام شد.

وی افزود: از این‌رو با وجود چنین دستاوردهایی برای امتداد خط رهبری ما نیز باید تلاش کنیم که این مسیر راه خود را ادامه دهد و در حقیقت ما باید این مسیر را حفظ کنیم و سنگرهای علمی را که به دست آورده‌ایم محکم و از طرفی نیز سایر سنگرهای جدید را فتح کنیم.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه مسائلی نظیر کرونا باعث کاهش شتاب رشد علمی کشور در چند سال اخیر شده است، گفت: ما باید برای این موضوع فکری کنیم تا به رشدی متناسب با خودمان دست یابیم. دشمن برای تشویق نخبگان ما به خروج از کشور و کوچک‌نمایی دستاوردهای علمی ما در تلاش است‌.

قمی اضافه کرد: موضوع بعدی این است که ما بایستی مرزهای دانش را پشت سر بگذاریم و در مرز دانش حرکت کنیم، اما از دانشمندان ایران اسلامی صرفاً این انتظار نیست که مرزهای دانش را پشت سر بگذارند، بلکه انتظار می‌رود که افق‌گشایی در مسائل علمی داشته باشند. یعنی مسیر جدیدی را تعریف کنند که امروز در علم مدرن این افق‌ها تعریف‌شدنی نیستند، مانند مباحثی که در تراز تمدن اسلامی معنا پیدا می‌کند و در حقیقت علمی که بتواند شعارهای انقلاب اسلامی را به خوبی ترجمه کند.

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در واقع جریان مدرنیته در همه ابعاد یک جریان محافظه کار است و اجازه نمی‌دهد که کسی خلاف مدرنیته فکر و عمل کند و لذا هر وقت نظریه‌ای بیان شود که پایه‌های مدرنیته را متزلزل کند، با شدت با او برخورد خواهد شد.

رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان خارج از کشور گفت: امروزه به فرموده‌های مقام معظم رهبری در مورد گفتمان سازی آنگونه که باید توجه نمی‌شود و در حقیقت ما در این عرصه ضعیف عمل کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، ۴۱ دانشجو از آسیا، ۲۱ دانشجو از اروپا، دو دانشجو از آمریکا و یک دانشجو ار آفریقا حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha