• یکشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401050201641
  • خبرنگار : 71477

اردوغان: یونان به صورت تعمدی در حال نابودی پیمان صلح لوزان است

اردوغان: یونان به صورت تعمدی در حال نابودی پیمان صلح لوزان است

رئیس جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) تاکید کرد، یونان اخیرا به صورت تعمدی شروط و ضوابط پیمان صلح لوزان را زیر پا گذاشته و در حال از بین بردن آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت نود و نهمین سالروز پیمان صلح لوزان در پیامی ویدئویی گفت: شروط و ضوابط پیمان صلح لوزان به ویژه حقوق اقلیت ترکیه‌ای و مسلمانان یونان توسط یونان به صورت تعمدی نقض و نابود شده است.

وی افزود: امکان ندارد ترکیه این وضعیت را که با اصل حسن همجواری و وفاداری به این پیمان ناسازگار است، بپذیرد.

پیمان صلح لوزان در ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۲۳ میلادی به دنبال پیروزی ترکیه در جنگ استقلال امضا شد.

اردوغان این پیمان را یکی از اسناد اساسی جمهوری ترکیه توصیف کرد و گفت: آنکارا با دقت اجرای این توافق را طی ۹۹ سال گذشته تحت نظر داشته است.

وی افزود: با پیمان صلح لوزان مرز زمینی ما ترسیم، کاپیتولاسیون لغو، حقوق اقلیت ترکیه‌ای در یونان تضمین و وضعیت غیرنظامی جزایر یونانی نزدیک به سواحل ترکیه تایید شد.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه همزمان با گام‌های محکمی که به طرف سال ۲۰۲۳ میلادی، صدمین سالروز پیمان صلح لوزان و تاسیس جمهوری ترکیه برمی‌دارد، به تقویت موضع فعالش در مسائل منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما مصمم هستیم تا نهایت تلاش خود را برای صلح پایدار و آرامش در منطقه و همچنین برای حفاظت از حقوق کشور عزیزمان ترکیه انجام دهیم.

اردوغان همچنین در این پیام ویدئویی به مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و هم رزمانش، شهدا و کهنه‌سربازان ادای احترام کرد.

رئیس جمهور ترکیه آتن را به متزلزل کردن حقوق اقلیت مسلمانان در منطقه تراکیه یونان متهم کرد.
مسلمانان در منطقه تراکیه یونان حدود ۳۲ درصد از جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند و شامل اقلیت‌های ترک، رومایی و پوماک‌ها که به زبان بلغاری صحبت می‌کنند، می‌شود.
پیمان صلح لوزان حقوق اقلیت مسلمانان باقیمانده در یونان و مسیحیان در ترکیه را پس از درگیری تلخ میان این دو کشور که به یک تبادل جمعیت انجامید، مشخص کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha