• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401050301853
  • خبرنگار : 71573

فرزاد کریمی مطرح کرد

حذف ادبیات از کنکور اعلام شکست نظام آموزشی است

حذف ادبیات از کنکور اعلام شکست نظام آموزشی است

فرزاد کریمی معتقد است آموزش درس‌های عمومی به درستی انجام نشده و به جای این‌که این ‌درس‌ها را تقویت و عیب‌یابی کنند، صورت مسئله را پاک کرده‌اند. درواقع تصمیم حذف ادبیات فارسی از کنکور به‌گونه‌ای اعلام شکست در نظام آموزشی بوده است.

فرزاد کریمی - شاعر، پژوهشگر و مدرس - در گفت‌وگو با ایسنا درباره حذف درس‌های عمومی از کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: از این تصمیم تعجب کردم. اگر بناست کنکور حذف شود، این‌که بخواهند در یک مرحله عمومی‌ها را حذف کنند و بعد اختصاصی‌ها را، اصلا کار معقولی نیست. این‌که حذف درس‌های عمومی مقدمه‌ای بر حذف کنکور باشد، اصلا درست نیست، می‌شد با یک برنامه‌ریزی درست، کنکور را حذف کرد.

 او افزود: اگر قرار باشد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها لحاظ شود، آن‌جا هم مجموعه‌ای از درس‌های عمومی و اختصاصی را داریم که دانش‌آموزان ارجحیت را به درس‌های اختصاصی می‌دهند، زیرا مطمئن هستند درس‌های عمومی در کنکور نمی‌آید. پس درس‌های اختصاصی را می‌خوانند؛ حتی به قیمت تضعیف درس‌های عمومی زیرا هم سوابق تحصیلی‌اش بالا می‌رود و هم در کنکور تأثیر بیشتری دارد.

 کریمی با بیان این‌که با انتقال درس‌های عمومی به سوابق تحصیلی، اتفاق خاصی نمی‌افتد، گفت: این موضوع روی کاغذ شاید خوب باشد اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما سه گروه درس عمومی داریم، زبان و ادبیات فارسی، تعلیمات دینی و زبان خارجه (انگلیسی و عربی) که فکر می‌کنم این تصمیم یک‌جور اعلام شکست در نظام آموزشی در هر سه ‌گروه یاد شده، باشد؛ با وضعیتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم معلوم است که میزان نهادینه شدن فرهنگ دینی در دانش‌آموزان چقدر بوده است. در گروه‌ زبان‌های خارجی هم اصلا موفقیتی نداشته‌اند زیرا بچه‌ها، عمدتا زبان خارجی (انگلیسی، فرانسه و آلمانی) را خارج از نظام آموزشی فرا می‌گیرند. اگر بخواهند به نظام آموزشیِ آموزش و پروش اتکا کنند، عملا هیچ زبان خارجی‌ای را یاد نمی‌گیرند. درباره درس عربی هم فکر نمی‌کنم تأثیری داشته باشد. این درس با این فلسفه ایجاد شد که زبان عربی، زبان قرآن است و لازم است بچه‌ها آموزش ببینند اما فکر نمی‌کنم آموزش زبان عربی در درک و فهم دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان از متون عربی و قرآنی تأثیری داشته باشد.

او درباره وضعیت زبان و ادبیات فارسی نیز بیان کرد: وضعیت زبان و ادبیات فارسی هم تعریفی ندارد، حتی در بین فارغ‌التحصیلان دکتری زبان و ادبیات فارسی هم می‌بینم در  نگارش فارسی و استفاده از مقدمات زبان فارسی مشکل دارند. همه این‌ها از آموزش نادرست ادبیات و زبان فارسی در دوره دبستان و دبیرستان نشأت می‌گیرد. احتمالا مسئولان هم احساس می‌کنند در این زمینه‌ها، شکست خورده‌اند که این‌ تصمیم را گرفتند.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی، زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی ضعف داشته به جای این‌که این ‌درس‌ها را تقویت و عیب‌یابی کنند که چرا این شیوه آموزش به نتیجه نرسیده است، به این بهانه که ما می‌خواهیم کنکور را حذف کنیم، صورت مسئله را پاک کرده‌اند. خب کنکور را هر زمان که بخواهید، می‌توانید حذف کنید.

 کریمی درادامه درباره آسیب‌های حذف این درس‌ها، با تأکید بر این‌که بیشتر آسیب‌ها در حوزه زبان و ادبیات فارسی است، توضیح داد: در زمینه گروه معارف، صداو سیما و ارگان‌های بسیاری هستند که تولید محتوا می‌کنند. پس اگر این درس حذف شود، لطمه‌ای به آن نمی‌رسد چون در جاهای دیگر به آن می‌پردازند. یا همانطور که گفتم دانش‌آموزان علاقه‌مند به زبان خارجی بیرون از نظام آموزشی به فراگیری آن اهتمام می‌ورزند، زیرا با اکتفا به نظام آموزشی چیزی یاد نمی‌گیرد. اما درباره درس زبان و ادبیات فارسی این‌گونه نیست؛ در صدا و سیما به این درس خیلی پرداخته نمی‌شود و خارج از نظام آموزشی هم کسی دنبالش نمی‌رود.

او با اشاره به کم اهمیت‌بودن زبان و ادبیات فارسی بین خانواده‌ها اظهار کرد: امروزه زبان انگلیسی یا دیگر زبان خارجی برای ارتباطات، پژوهش و حتی مسافرت اهمیت و ضرورت دارد. هم پدر و مادرها و هم دانش‌آموزان برای آموزش این زبان اهتمام دارند اما شاهد ساده‌انگاری درباره زبان فارسی هستیم. نسل جوانی که خود را در فضای مجازی نشان می‌دهد نه خود به زبان فارسی اهمیت می‌دهد و نه برای بزر گ‌ترهایشان مهم است، اگر آن‌ها کلمه‌ انگلیسی‌ای را اشتباه بگویند، بزرگترها سریع تصحیح می‌کنند اما در زبان فارسی، جملات و کلمه‌ها اشتباه استفاده می‌شود و کسی هم به آن‌ها ایرادی نمی‌گیرد.

این شاعر خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بنا را بر این بگذاریم که گروه‌های مهندسی و پزشکی چه نیازی به زبان فارسی دارند، باید بگویم همین الان وضعیتمان در حوزه زبان و ادبیات فارسی خیلی اسفناک است. در بین دانش‌آموختگان زبان و ادبیات فارسی در مقاطع بالای تحصیلی مشکل و بحران داریم. چرا یک مهندس یا پزشک نیابد زبان و ادبیات زبان فارسی‌اش قوی باشد؟ این‌ها مسئله فرهنگی است. زبان و ادبیات فارسی زبان برای ما ایرانی‌ها، زبانی مانند زبان انگلیسی نیست بلکه فرهنگ ما است، زمینه فرهنگی ما در زبان و ادبیات فارسی است.

کریمی ادامه داد: حتی باید از این منظر نگاه کنیم، نخبگان مهندسی و پزشکی ما که مهاجرت می‌کنند، سفرای فرهنگی ما در  کشورهای خارجی هستند. کسانی که زبان و ادبیات فارسی برای‌شان اهمیت ندارد،  قاعدتا تاریخ ایران هم برایشان مهم نیست، چنان‌چه امروزه در میان جوانان می‌بینیم. با این وجود چطور می‌خواهند سفیر فرهنگی ایران در غرب باشند؟

این منتقد ادبی تأکید کرد: زمانی که در کشور خودمان زبان و ادبیات به هر بهانه‌ای تضعیف شود، در واقع فرهنگ ایران است که تضعیف می‌شود. شما از قشر دانشجو در هر مقطعی که باشد، چهار سوال درباره تاریخ ایران بپرسید، عمدتا نمی‌دانند. درباره تاریخ معاصر ایران که اصلا نمی‌دانند، گاه با تاریخ پادشاهی و نقاط عطف تاریخ ایران هم آشنا نیستند. قطعا زمانی که با تاریخ آشنا نباشید، با تغییرات و تحولات زبانی هم آشنا نمی‌شوید و چون با تحولات زبان آشنا نیستید، از کلمات اشتباه و دستور زبان اشتباه استفاده می‌کنید و اسمش را می‌گذارید مقتضیات روز!

فرزاد کریمی در پایان گفت: چرا غلط‌نویسی‌ها را مقتضیات روز در نظر می‌گیرم، زیرا با ادبیات وتحولات آن آشنا نیستیم. نه با تاریخ‌مان آشنا هستیم، نه با پیشینه فرهنگی‌مان و نه با پیشنه زبانمان. تنها زبان فارسی نیست که در معرض خطر قرار می‌گیرد بلکه یک فرهنگ ملی و فرهنگ ایرانی که بسترش زبان و ادبیات فارسی است، دچار مشکل می‌شود.

اعلام شکست در نظام آموزشی!
فرزاد کریمی

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۱:۲۹

حذف کنکور از ادبیات یا حذف ادبیات از کنکور؟!!!!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۷:۲۹

به شدت عالی فرمودید

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۴

کنکور کاملا باید حذف شود

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۴:۵۸

بهترین کار رو کردن حذفش کردن.وقتی نمیتونن درستش کنن حذف بشه بهتره تا این مدل تست زدن

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۵:۳۴

خیلی هم عالی که ادبیات حذف شد ،دروس تخصصی هر رشته لازمه وپیش نیاز هر رشته میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۵:۴۰

اگر معلمان ادبیات، کار تدریس و یاددهی خودرا به درستی انجام دهندو در انتها به درستی ارزیابی کنند و نمره الکی به بچه ها ندهند، این مشکلاتی که ایشان فرموده اند موضوعیت نخواهد داشت.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۵:۴۷

حذف نشده به قرآن ، نهایی میاد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۴

آقای کریمی حذف ادبیات و دروس عمومی از کنکور هیچ ارتباطی به مهارت ادبی که نیاز هر دانش آموز و دانشجو و استاد و پزشک و مهندس و....... متفاوت است اتفاقاً ازین ببعد بجای تست ادبیات به فهم و درک ادبیات پرداخته میشه.... در هیچ جای دنیا برای سنجش ورودی دانشگاه اینهمه درس مورد سنجش قرار نمی گیرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۹

نمی‌دانیم چند تا سوال از ادبیات تو کنکور نباشه ،شکسته آموزشی هست !!!!آخه ادبیات ک زبان مادری و ریشه تمام کتابها و مادر تموم کتب هستش در طول همه سالها تحصیل فراگیریش جاری هستش بعد حذفش ازکنکو. باعث شکست آموزشی میشه🤔تازه در رشته انسانی ک پابرجاست نگران نباشید نخیرجانم شکست مافیایی که فقط قصد خالی کردن جیب ملت بدبخت رو داشتن شکست میخورد .خداوند خیربده باعث وبانی ک حذف دروس عمومی از کنکور کرد الهی خیرببینی 🤲🤲

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۱۹:۳۶

دانش آموزا دارن به زبان فارسی تحصیل میکنن دروس به زبان فارسی هست بعد فقط حذف ادبیات از کنکور موجب شکست هست:|

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۳

بهتر است از منظر دیگری به حذف دروس عمومی نگاه کنیم.پنجاه و اندی سال بغلط عده ای با تدریس کنکور عمومی با هزینه اعصاب و روان خانواده ها و داوطلبان و گرفتن پول زیاد از مردم تنوری برای خود گرم کردند مفت چنگشان و نوش جانشان.اما دیگری با زی با جیب و روان مردمان کافیست. حذف دروس عمومی از کنکور از معدود تصمیمات درست این سالهاست....بنده هم مدرس کنکور ادبیات و هم از اولین مشاوران کنکور ایران هستم.در هیچ جای دنیا برای ورود به دانشگاه ده دوازده بحث غیر مرتبط و ناسازگار با رشته‌های دانشگاهی مورد سنجش قرار نمی گیرد.عربی و ادبیات چه ارتباطی به پزشکی مهندسی علوم پایه و حتی برخی رشته‌های انسانی دارد .بهتر است سنجیده فکر و نظر بدهیم.حذف عمومی یعنی کاهش اضطراب و استرس کنکور بمیزان بالای پنجاه درصد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۷:۳۹

خودشون رشتشون ادبیاته میگن ادبیات رو حذف نکنید برید از معلم هنر هم بپرسید میگه باید مباحثش تو کنکور بیاد. نمیشه که هرکی هرچی دوس داده بیاد .اصلا اکثر اینها ‌ه درصد ادبیاتشون و عمومیشون بالاست دو سال دیگه مهاجرت میکنن و تمام نه ادبیات میخوان نه عربی نه دینی. اصلا به من چه که فلان بیت مال کدوم کتاب و کدوم شاعره که دوساله باب شده .اصلا به من چه که کدوم بیت ایهام داره واقعا خمده داره که برا کسی که میخواد بره رشته مهندسی داره ضجه میزنه آرایه ابیاتو پیدا کنه. خجالت بکشید دیگه . خندتون نمیگیره از خود کلمه "تست ادبیات و دینی"؟

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۹:۲۵

خب آقای کریمی عزیز این نظر رو به گوش مسئولین برسانید.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۹:۳۵

سوالات ادبیات فارسی و ادبیات عرب و الهیات فقط برای کنکور علوم انسانی

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۰:۲۳

تو رو خدا به ایشون بگین ادبیات حذف نشده از نظام آموزشی بلکه از نظام تستی(کنکور) به نظام تشریحی یعنی دبیرستان منتقل شده انتقاد ایشون نشان دهنده اینکه دقیق نمیدونن چه اتفاقی افتاده.احتمالا مافیا دروس عمومی دارن آخرین تلاششون رو میکنن

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۰:۳۵

ناراحتی میتونی گریه کنی بشین ادبیات بخون جای بچه هارو جبران کنی منکه کنکوری ام اگه این طرح درست اجرا بشه واقعا بار بزرگی رو از رو دوشمون برداشته

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۱:۱۲

خیلی هم خوب کردن، منی که رشتم ریاضیه به چه دردم میخوره سعدی چی گفته فردوسی چی گفته حافظ چی گفته؟؟؟؟ کجا به دردم میخورن؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۱:۱۹

بهترین راه حذف کنکور هست، اول عمومی بعد اختصاصی، اینایی هم الان میگن نظام اموزشی ضعیف میشه و فلان دلشون به حال دانش اموز خانواده نسوخته، دلشون برا قلم چی و گاج و مافیای پشت کنکور سوخته، وگرن دانش اموز 9ماه سرکلاسه، بهتره برای اون 9ماه برنامه درست بچینیم

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۲:۵۲

این مصوبات بقدری ایراد دارد که حذف ادبیات واقعا کمترین آسیب است.کمال تاسف جایی است که دکتر غلامعلی حداد عادل(استاد ادبیات و نگارش)ازاین مصوبات شورا که پرازایراد است حمایت کرد.از دوستان برند شکایت به دوستان،چون دوست دشمن است شکایت کجابربم.واقعاسورای عالی باحذف ادبیات وانتقال آن به سوابق تحصیلی سفسطه میکند.پس چرا دروس اختصاصی اینطور نیست.جناب کریمی،شورای عالی باحذف عمومی ها واقعا ضربه بزرگی به علم وکنکورو...زد.ایکاش شورای عالی اندکی تعقل وتفکر داشت.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۲۳:۲۹

ممنون میشم اگه کنکور رو بردارید من ترس دلهوره و استرس زیادی دارم یک سال موندم پشت کنکور مو هام سفید شده فقط ۲۰ ملیون پول دیویدی هام شده

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۰:۰۴

آمدو کلا کنکور حذف شد قرار نیست که به ادبیات ضربه وارد شه !!!!....به نظر میاد حذف عمومی ها واسه مافیا کنکور چندان خوشایند نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۲:۱۷

کاش عمومی حذف نمیشد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۶

مشکل اینجاست که به جای سنجش مهارت های زبانی و نگارشی افراد رو آوردیم به تست های تاریخ ادبیات و قرابت معنایی و .... . وگرنه اینکه یک پزشک یا مهندس خوب حرف بزنند و خوب بنویسند اتفاقا مربوط به آموزش زبان فارسی هست. من در جایی کار می کنم که حتی مهندس های ۴۰ و اندی ساله هم در نامه نگاری غلط های املایی و نگارشی دارند و اینها همه ناشی از آموزش و سنجش نادرست افراد هست.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۱۶:۱۶

حذف دروس عمومي از كنكور بهترين كار است، اي كاش از دور دوم دبيرستان هم از رشته هاي تجربي و رياضي حذف كنند، دنيا سمت تخصص مي رود دانش آموزان تجربي بايد وقت خود را به زيست و شيمي اختصاص دهند و از رياضيات و فيزيك هم اي كاش در كتب بازنگري شود و مطالب و فصل هاي مازاد بر نياز تجربي را هم حذف كنند و دانش هاي پايه اي پزشكي را در دبيرستان تقويت كنند ولي انگليسي را در سطح حرفه اي بايد بخوانند چون بتوانند از رفرنس هاي روز پزشكي دنيا با خبر باشند وقتي همه اشخاص از همه دروس مقداري كمتر مي خواند الان شهردار تهران دانش آموخته پزشكي است كه خيلي هم بيجاست و غير تخصصي و ساير افراد در پستهاي مشابه هر كس را در رشته خود كاردان و كارشناس از پايه بايد توانمند كرد ان شاء الله به زودي اين شر رانت سهميه هاي گوناگون هم از سيستم كنكور و آموزش كنده شود

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۱۷:۵۱

احسنت بسیار سخن سنجیده و قابل تاملی است اما حیف که گوش شنوایی وجود ندارد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۲۰:۱۵

مطالب که در مورد ناتوانی دانش آموزان در دروس عمومی اشاره شده کاملا درست است ولی بودن دروس عمومی کمکی به این قضیه نمیکند. در ضمن ادبیات و زبان دروس تخصصی رشته ادبیات وزبان است وحذف نمیشود.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۰۰:۰۴

چه عالمانه بیان فرمودند حذف ادبیات از کنکور یعنی ضعف فرهنگ یک ملت

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۰۷:۲۰

اهمیت ندادن به ادبیات یعنی از بین بردن فرهنگ ایران و بی هویتی نسل های جدید ...چرا عربی حذف نمیشه ...

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۱۱:۵۸

در دروس عمومی زبان عربی و انگلیسی میتونه حذف بشه چون ما در ایران زندگی می‌کنیم و نیازی به زبان‌های خارجی نداریم اما ادبیات فارسی و معارف اسلامی نباید حذف بشن چون هویت ملی و دینی ما هستند