• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401050503608
  • خبرنگار : 50046

اتمام طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان راز و جرگلان

اتمام طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان راز و جرگلان

ایسنا/خراسان شمالی رئیس شبکه دامپزشکی راز و جرگلان گفت: طرح واکسیناسیون دام سبک شهرستان راز و جرگلان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با مراجعه به ۹۸ واحد اپیدمیولوژیک این شهرستان به اتمام رسید.

دکتر شاهین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در طرح جهانی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، عملیات واکسیناسیون رایگان و فراگیر دام سبک در شهرستان که از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ لغایت ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ اجرا شد، با مراجعه به ۹۸ واحد اپیدمیولوژیک و تعداد ۲۹۸ هزار و ۵۷۱ راس دام سبک موجود در شهرستان، تعداد ۲۶۳ هزار و ۴۰۰ راس دام سبک به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه شده اند.

وی افزود: این طرح که با پوشش ۸۸درصدی دام های سبک شهرستان همراه بود، تعداد ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن با اعتبار پنج میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال به صورت رایگان در شهرستان راز و جرگلان اجرا شد.

دکتر قهرمانی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی بسیار مسری در بین نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) است که در صورت بروز در دام های غیر واکسینه تلفات بالایی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: از دیگر علائم این بیماری می توان به تب بالا، پر خونی مخاطات، آبریزش از چشم دهان و بینی، علائم تنفسی و اسهال اشاره کرد که بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام واکسیناسیون و ممانعت از ورود دام بدون سابقه واکسیناسیون به گله است.

واکسیناسیون بیش از ۷۹۰ هزار راس دام در شهرستان بجنورد

رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد نیز در ادامه از واکسیناسیون بیش از ۷۹۰ هزار راس دام در این شهرستان طی چهار ماه نخست سال جاری خبر داد.

دکتر ولی عابدی گفت: این تعداد شامل واکسیناسیون ۷۹۳ هزار و ۴۲۶ راس دام سبک (گوسفند و بز) و یک هزار و ۸۳۹ راس دام سنگین (گاو و گوساله و تک سمی) است.

وی افزود: این عملیات شامل مایه کوبی ۳۵۱ هزار و ۵۵۰راس دام سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۷۲۰ هزار و ۲۸ راس دام سبک علیه آبله، ۲۳۷ هزار و ۷۵راس دام سبک و سنگین علیه شاربن و ۳۷۶ هزار و ۱۷ راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی بوده است.

عابدی اضافه کرد: در چهار ماهه اول سال جاری ۳۷ هزار و ۶۰۰راس دام سبک و سنگین واکسن بروسلوز دریافت کردند و دو هزار و ۱۵۶ قلاده سگ نیز علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha